موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
نگاهی به کتاب «این بانگ آزادی»، مجموعۀ آثار مرحوم حمید سبزواری

بانگ آزادی از زبان پدر شعر انقلاب | یادداشتی از پرستو علی‌عسگرنجاد

22 خرداد 1398 08:45 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 4 رای
بانگ آزادی از زبان پدر شعر انقلاب | یادداشتی از پرستو علی‌عسگرنجاد

شهرستان ادب به نقل از تسنیم: چه اهل فن و موسفیدان عرصۀ ادبیات، چه شاعران جوان و میانسال و چه حتی ویکی‌پدیای همه‌فن‌حریف، آثارش را «شناسنامۀ زمان‌مند شعر انقلاب» می‌دانند. به جرئت می‌توان گفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، واقعۀ تاریخی یا سیاسی مهمی نبوده که در شعر او بازتاب نیافته باشد. اشعارش را که کنار هم بگذاریم، سیری آهنگین و موزون است از آن‌چه در طول چهاردهه بر این‌مرز و بوم گذشته است. هم از این‌روست که «این بانگ آزادی» در قامت کامل‌ترین‌مجموعۀ آثار او، اهمیتی درخور توجه و ارزشی بسیار می‌یابد.

«حسین‌آقا ممتحنی» که «حمید سبزواری» تخلص می‌کرد، از آن‌شاعرها بود که مردم کوچه و بازار، حتی در دورافتاده‌ترین‌روستاها، آثارش را می‌شناختند و بلکه با آن‌ها، زندگی کرده بودند. نه از آن رو که آثار مکتوب او همچون «سرود درد» و «سرود سپیده» به دستشان رسیده باشد. نه! بل از آن رو که سروده‌های او، «سرود» بودند! شعرهای غنی و پرمغزی که با موسیقی و نغمۀ خوش خوانندگان انقلابی همراه می‌شدند و بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از کتاب‌ها، جاده‌ها را تا عمق دل‌ها می‌پیمودند. بهترین‌مثال از این‌سرودهای آشنا و ماندگار، «خمینی ای امام!» و «این بانگ آزادی است کز خاوران خیزد» هستند که تا ابد به‌عنوان سرود مبارزین انقلابی در خاطرۀ ایران نقش بسته‌اند.

سال گذشته بود که انتشارات شهرستان ادب با همکاری انتشارات سیمرغ هنر که وابسته به سازمان بسیج هنرمندان است، همت کردند و با همیاری اساتید اهل فضل و ادب، این‌سرودهای ماندگار و ارزشمند را در کنار همۀ آثار منتشرشده و نشدۀ این‌چهرۀ ماندگار ادبیات، گردآوری کردند. رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی و حسین اسرافیلی، کارشناسانی بودند که با ساعت‌ها تلاش و بررسی آثار استادسبزواری، کامل‌ترین‌مجموعۀ اشعار او را در چهار جلد با عنوان «این بانگ آزادی» تدوین کردند تا با همکاری این‌دوانتشارات، به بازار نشر عرضه شود.

نام این‌مجموعه که دربردارندۀ بیش از هزارقطعه شعر از مرحوم سبزواری است، از یکی از معروف‌ترین‌سرودهای وی اقتباس شده که ذکرش پیش از این رفت. از دیگرسو، این‌سه‌تن به همت بلندشان، آرشیو عظیم سازمان صدا و سیما را کاویده‌اند و بیش از دویست‌عنوان‌سرودی را که در همۀ این‌چهاردهه توسط مرحوم سبزواری سروده شده، گردآوری و تنظیم کرده‌اند. شعرهایی که پیشتر منتشر شده بودند نیز با دقت و تأمل این‌کارشناسان صاحب‌نظر، تحت ویرایش و بازنگری و تطبیق با نسخه‌های اصلی قرار گرفته‌اند. بهتر از همۀ این‌ها، شعرهای تازه‌ای است که برای اولین‌بار با هماهنگی و همیاری فرزند ارشد استاد، در این‌مجموعه منتشر شده است. همۀ این‌ها سبب می‌شود این‌کتاب، شایان توجه و خواندنی باشد.

حمید سبزواری هم نشان درجه‌یک هنری داشت و هم در دورۀ سوم چهره‌های ماندگار به‌عنوان چهرۀ ماندگار ادبیات ایران انتخاب شد. مطالعۀ آثار او، جدا از ارزش ادبی و زیبایی‌های کلامی آن‌ها، شکلی از مطالعۀ تاریخ ایران در بهترین‌ و هنری‌ترین‌شکل ممکن است. بی‌سبب نبود که در نشست رمضانیۀ امسال شاعران با رهبر انقلاب، وقتی ذکر خیر شاعران ازدنیارفته بود، رهبر با نام کوچک از استادسبزواری یاد کردند تا همه بار دیگر، محبت ایشان را به مرحوم سبزواری به خاطر بیاورند.

اینک این‌مجموعۀ چهارجلدی با همۀ دقت، سلیقه و ظرافت طبعی که در تدوین آن به کار رفته، بهترین‌مرجع برای دسترسی به آثار پدر شعر انقلاب اسلامی ایران است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • بانگ آزادی از زبان پدر شعر انقلاب | یادداشتی از پرستو علی‌عسگرنجاد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.