موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
به قلم محمدقائم خانی

بچه‌های دهۀ شصت | معرفی رمان نوجوان «تفنگ بادی»

16 تیر 1398 13:15 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
بچه‌های دهۀ شصت | معرفی رمان نوجوان «تفنگ بادی»

شهرستان ادب به نقل از روزنامۀ وطن امروز:‌ بسیاری از ما در دورۀ نوجوانی، عضو یک گروه دوستی متشکل و پرشور بوده‌ایم، معمولاً هم همسایۀ همدیگر. در مدرسه، کوچه، خانۀ یکدیگر، زمین بازی، حتی صف نانوایی با هم بودیم و بازی می‌کردیم و درس میخ‌واندیم و نان می‌خریدیم و شر به پا می‌کردیم.

محسن محمدی در داستان بلند «تفنگ بادی» دوربینش را برده روی یکی از همین جمع‌های نوجوانان، که هر لحظه ممکن است سر از جایی در بیاورند یا کاری بکنند. همین تمرکز به او امکان داده تا با واسطۀ یک شیء (یعنی همان تفنگ بادی) نقبی بزند به شرایط دهۀ شصت یک شهر بزرگ و مسائلی که برای خانواده‌ها پیش می‌آمد، به‌ویژه معضل بمباران شهرها.

شروع بسیار خوب داستان ناگهان ما را به داخل این گروه دوستی پرتاب می‌کند و با حفظ تعلیق بالای روایت، ما را با موقعیت جنگ روبه‌رو می‌کند. همان شروع خوب به او امکان می‌دهد که به‌سرعت سراغ موقعیت‌های بعدی برود و با ریتمی تند، تصمیمات عجیب و غریب نوجوانان را از خلال گفتگوها و واکنش‌های آن‌ها به ما بنمایاند. ویژگی بسیار خوب این داستان این است که مسئلۀ اصلی را در همان ابتدا فاش نمی‌کند و گام‌به‌گام ما را از خلال صحنه‌های مختلفی که گروه در آن دور هم جمع شده‌اند، به تصمیم بزرگ داستان نزدیک می‌کند. این ویژگی می‌تواند مخاطب نوجوان را نسبت به ادامۀ کار ترغیب کند و در ضمن شخصیت‌پردازی را هم جلو ببرد. اما متأسفانه کار خیلی زود به پایان نزدیک می‌شود.

در نقطه‌ای که گروه برای تصمیم بزرگ خود جمع شده‌اند، لحظات زیادی پیش می‌آید که شرایط علیه این گروه بشود و آنها به هدفشان نرسند، به‌ویژه که موقعیت جنگی حوادث زیادی را محتمل و باورپذیر می‌سازد، اما نویسنده از کنار همۀ آنها می‌گذرد و مستقیم به سراغ کاری می‌رود که نوجوانان قصد انجامش را دارند. این در حالی است که نوع روایت و موقعیتی که حوادث داستان در آن می‌گذرد، دست نویسنده را برای گسترش پیرنگ باز گذاشته و به مخاطب فرصت کافی برای پیچیده‌تر شدن ماجرای این گروه دوستی می‌دهد. این نقطه می‌توانست جایی باشد که خانواده‌های این نوجوانان را وارد ماجراها بکند و زمینه را برای گسترش سریع پیرنگ در سطحی وسیع فراهم آورد تا موقعیت‌های زیادی برای نقش‌آفرینی تک‌تک افراد این گروه دوستی فراهم بیاید و صحنۀ آخر داستان با قدرت و قوت بیشتری روایت شود. در پیرنگ فعلی، اکثر افراد گروه تماشاگر ماجراها هستند و فرصت کافی برای عرض اندام خویش پیدا نمی‌کنند، به‌ویژه که هرکدام از آنها ویژگی خاص خودشان را دارند و از این منظر هم دست نویسنده برای خلق موقعیت‌های داستانی بسته نیست. در نسخۀ فعلی وزن دو نفر از بچه‌ها خیلی بیشتر است و بقیه، با وجود آنکه شخصیت دارند و امکان کنش برای ایشان فراهم است، صرفاً تمهیداتی برای گسترش پیرنگ داستان فراهم می‌آورند.

 

کانال بله شهرستان ادب
کانال تلگرام شهرستان ادب در کانال شهرستان ادب با ادبیات به روز باشید شهرستان ادب تلگرام

تصاویر پیوست
  • بچه‌های دهۀ شصت | معرفی رمان نوجوان «تفنگ بادی»
  • بچه‌های دهۀ شصت | معرفی رمان نوجوان «تفنگ بادی»
  • بچه‌های دهۀ شصت | معرفی رمان نوجوان «تفنگ بادی»
امتیاز دهید:
نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
تازه ها
آسیمه‌سر | شعری از ناصر حامدی
از کتاب تازه منتشر شدۀ «از تو چه پنهان»

آسیمه‌سر | شعری از ناصر حامدی

هم‌رزم | شعری از سیدحسن مبارز
تقدیم به شهدای فاطمیون

هم‌رزم | شعری از سیدحسن مبارز

سیری بر ماندگارترین ترانه‌های هوشنگ ابتهاج
یادداشتی از صابره‌سادات موسوی در پروندۀ تخصصی «ترانه‌خوانی»

سیری بر ماندگارترین ترانه‌های هوشنگ ابتهاج

شمیم | شعری از سیدعلی رکن‌الدین
شمیم مانده از آغوش روی پیرهنی تو

شمیم | شعری از سیدعلی رکن‌الدین

بیشتر
پر بازدیدترین ها
برگۀ مأموریت | معرفی رمان «وریا» اثر سیده‌زهرا محمدی
یادداشتی از سعید داودی در پروندۀ اختصاصی ادبیات کودک و نوجوان

برگۀ مأموریت | معرفی رمان «وریا» اثر سیده‌زهرا محمدی

آمیختگی شعر و موسیقی در ایران، از هزاره‌های دور تا سقوط سلسلۀ ساسانی
یادداشتی از علی جوان‌نژاد در پروندۀ تخصصی «ترانه‌خوانی»

آمیختگی شعر و موسیقی در ایران، از هزاره‌های دور تا سقوط سلسلۀ ساسانی

تجربۀ کارگاه داستانِ‌ مجید قیصری
به قلم سیدعلی موسوی ویری، لیلا بهرامی، علیرضا عیوضی و الهه هدایتی

تجربۀ کارگاه داستانِ‌ مجید قیصری

بیشتر