موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
حالا چی بپوشم؟

معرفی کتاب‌های کودک و نوجوان با موضوع حجاب | یادداشتی از سیده‌زهرا محمدی

21 تیر 1398 19:32 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.5 با 20 رای
معرفی کتاب‌های کودک و نوجوان با موضوع حجاب | یادداشتی از سیده‌زهرا محمدی

شهرستان ادب: به مناسبت روز عفاف و حجاب، در تازه‌ترین مطلب پرونده تخصصی ادبیات کودک و نوجوان، خانم سیده‌زهرا محمدی به معرفی کتاب‌های کودک و نوجوان با موضوع حجاب پرداخته است. این یادداشت را با هم می‌خوانیم:

تقویم را که ورق بزنیم می‌بینیم که بیست‌ویک تیرماه را به‌نام روز عفاف و حجاب نامگذاری کرده‌اند. در این یادداشت قرار است سری به ادبیات کشور و جهان بزنیم و ببینیم تا به امروز نویسنده‌های عزیز چه کتاب‌هایی برای خوراک مخاطب‌ها آماده کرده‌اند. 

همیشه نوشتن دربارۀ موضوع هایی که به ریشه‌های مذهبی ما ربط داشته‌اند سخت بوده. اینکه هم یک اثر هنری خلق شود و هم از شعارزدگی دور باشد. اما به آثار منتشر شدۀ این چند سال اخیر که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که این روزها نویسنده‌های این حوزه  قدم‌های بزرگی در این مسیر برداشته‌اند و آثار مطلوبی را به دست مخاطب‌هایشان رسانده‌اند. 
انتشارات آرما را می‌توان جزو پرکارترین انتشاراتی‌ها در حوزۀ حجاب دانست. این انتشارات در دوران فعالیتش هم کتاب‌های ترجمه‌ شده و هم کارهای تألیفی در حوزۀ حجاب را در کارنامۀ خود ثبت کرده است. علاوه بر این آرما  هم دست به انتشار آثار داستانی در این زمینه زده هم غیرداستانی. در این یادداشت تمرکزمان را روی آثار داستانی گذاشته‌ایم و از معرفی آثار غیرداستانی چشم‌پوشی کرده‌ایم. 
از کتاب‌های ترجمه شدۀ این نشر در زمینۀ رمان و داستان می‌توان به کتاب‌های «عشق زیر روسری» و «بهم میاد؟» اشاره کرد. هرچند به دلیل تفاوت‌های فرهنگی که بین دختران سرزمینمان با دختران شخصیت اصلی این دو کتاب‌ وجود دارد نقدهای به آنها می‌توان وارد کرد؛ اما سری که به صفحات مجازی بزنیم می‌بینیم این دو کتاب توانسته‌اند خود را دل مخاطب‌های ایرانی هم جای دهند و برای خودشان کلی طرفدارهای پروپاقرص دست و پا کنند. نشر آرما کتاب تألیفی دربارۀ حجاب هم دارد؛ ولی از آنجایی که نویسندۀ کتاب نگارندۀ این سطرهاست  و خب قاعدتاً نمی‌توانم برایش به‌به و چه‌چه و چه سری چه دمی عجب پایی را ردیف کنم؛ پس شما برای آشناشدن با آن عزیزکرده که صد قافله دل همره اوست، می‌توانید سری به دنیای پر رمز و راز اینترنت  بزنید و از اسم و رسمش آگاهی پیدا کنید.  پی‌بردن به اینکه اصلاً کتابی هست که ارزش خواندن داشته باشد یا نه هم بر عهدۀ شما خوانندۀ جان. 
کتاب‌های انتشارات آرما برای ردۀ سنی نوجوان و نهایتاً جوان است؛ اما حالا برویم سراغ دختران کم سن‌وسال‌تر و ببینیم در چنتۀ انتشاراتی‌ها چیزی برایشان پیدا می‌شود یا نه. 
کلر ژبرت نویسنده‌ای است که ما او را با آثار مذهبی‌اش برای کودکان می‌شناسیم. خانم نویسنده برای کودکان از حجاب هم گفته. کتاب معروف «لینا لونا»ی این نویسنده قرار است از حجاب برای بچه‌ها بگوید. انتشارات دفتر نشر فرهنگی در شناسنامۀ اثر، کتاب را مناسب گروه سنی ب قید کرده؛ اما از من می‌شنوید این کتاب را برای دختربچه‌های ده‌سال به بالا تهیه کنید. کتاب نگاه نویی به مسئلۀ پوشش دارد.  سال‌هاست که طرفداران حقوق زنان فریاد می‌زنند که فقط به زیبایی‌های جسمی زنان و دختران توجه نکنید و توجهتان بیشتر به روح زن باشد تا جسم او. خانم کلر ژبرت در این اثر به زیبایی همین جمله را با داستانی دلنشین برای نوگل‌های باغ زندگی شما به تصویر کشیده. 
به جز خانم کلر ژبرت نویسنده‌های دیگری هم هستند که برای این گروه سنی دست به قلم برده‌اند تا از زاویۀ دید خودشان به این موضوع نگاه کنند. 
خانم حمیده رضایی با همکاری انتشارات جمکران کتاب «نیم وجبی‌ها» را روانۀ  بازار  نشر کرده است. خانم رضایی در کتابش با پنج داستان کوتاه به دنیای نیم‌وجبی‌ها سرک کشیده تا ببیند در آن دنیای خیالی چه اتفاق‌هایی برای نیم‌وجبی‌ها می‌افتد. نیم‌وجبی‌ها هرکدامشان به دنبال این هستند که در دنیای خودشان مفید باشند و انرژی‌شان را صرف کارهای بیهوده نکنند برای همین به سراغ دخترک قصه می‌آیند تا هم به او کمکی برسانند و هم خودشان سروسامانی بگیرند. در این کتاب خانم نویسنده به حجاب و ملزومات آن پرداخته و سعی کرده با نگاهی کودکانه به دنیای حجاب و حواشی آن نظری داشته باشد. از ویژگی‌های برجستۀ کتاب تصویرگری کتاب است که بدون شک از هر مخاطبی دل می‌برد و او را شیفتۀ کتاب می‌کند. 
آقای علی باباجانی از انتشارات به‌نشر هم دست به قلم برده و مجموعۀ قصه‌های حنانه را برای گروه سنی ب نوشته. باباجانی در دو اثر از این مجموعه به نام‌های «روزنامه دیواری» و «من چادر نمی‌خواهم» حنانۀ قصه‌اش را وارد چالش حجاب کرده. باباجانی در این دو اثر اتفاق‌های را سر راه شخصیت داستانش قرار داده که بتواند با پیداکردن راه‌حل‌هایی به دغدغه‌های ذهنی‌ حنانه در این باره جواب بدهد. اینکه آیا حنانۀ قصه از این آزمون موفق بیرون می آید یا نه سؤالی است که با خواندن این کتاب‌ها جوابش را پیدا خواهید کرد.

 نوبتی هم اگر باشد نوبت  دختران جوان است تا ببینیم سهم آن‌ها از بازار نشر دربارۀ این موضوع خاص چیست. شهرستان ادب برای این گروه سنی آستین‌ها را بالا زده و کتاب «باغ جشن صدری» را روانۀ بازار نشر کرده. کتابی که خانم سیده عذرا موسوی آن را در قالب داستان کوتاه به رشتۀ تحریر درآورده. کتاب شامل هفت داستان کوتاه دربارۀ کشف حجاب در دوران رضاخان است. داستان‌هایی که درگیری‌ها و ترس‌ها و هیجانات  زنان و دختران جوان را از آن روزها  در دل قصه‌هایشان برای نسل امروز به ارمغان آورده است. داستان‌های که دختران نوجوان و جوان امروزی با خواندنشان به مسیری پی می‌برنند که در طول تاریخ طی کردیم تا به امروز برسیم. ان‌شاءالله که خواندن کتاب‌های اینچنینی دریچه‌ای باشد برای مطالعۀ بیشتر در این زمینه. 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • معرفی کتاب‌های کودک و نوجوان با موضوع حجاب | یادداشتی از سیده‌زهرا محمدی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.