موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

«سایه های باغ ملی»؛ روایتی از مقطع حساس تاریخ معاصر | محسن هجری در گفتگو با شبستان

24 تیر 1398 16:19 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
«سایه های باغ ملی»؛ روایتی از مقطع حساس تاریخ معاصر | محسن هجری در گفتگو با شبستان

شهرستان ادب به نقل از خبرگزاری شبستان: «محسن هجری» دربارۀ آثار تازۀ خود گفت: رمان «سایه‌های باغ ملی» که در ژانر کتاب‌های تاریخی و سیاسی تعریف می‌شود را برای گروه سنی بزرگسال نوشتم. داستان سایه‌های باغ ملی مربوط به سال‌های 49 تا 52 است. داستان همزمان با تحولات سیاسی در ایران، فعالیت‌های حسینیۀ ارشد و فعالیت‌های ملی که علیه رژیم در جریان بود، شکل گرفته است.

این نویسنده اظهار داشت: شخصیت اصلی رمان سایه‌های باغ ملی، دانشجویی است که علاقمند به دیدگاه‌های دکتر شریعتی است و با ماجراهای آن دوره مواجه می‌شود. تعدا صفحات این کتاب 350 صفحه است که با تیراژ هزار نسخه از سوی انتشارات شهرستان ادب چاپ شده است. کار پژوهش و نگارش سایه‌های باغ ملی سه سال طول کشید.

وی عنوان کرد: کارهایی که داشتم، تاریخی بوده است؛ مثل اقلیم هشتم که به زندگی سهروردی پرداخته است و یا چشم عقاب که ماجراهای قرن هفتم و بازخوانی حملۀ هلاکوخان به قلعۀ الموت است. اکثر کارهایم در ژانر تاریخی است و کارهای پژوهشی هم که انجام دادم به‌نوعی بازخوانی تاریخ است. تصور می‌کنم در دوران معاصر یک‌سری نقاط مهم و گذرگاه‌هایی است که نیاز به بازخوانی دارد؛ به‌خصوص مقاطع 49 تا 52. این دوره مقطعی است که دیدگاه‌های مختلف در ایران شکل می‌گیرد که برخی از آنها مسلحانه و بعضی فرهنگی است.

نویسندۀ کتاب‌هایی همچون آخرین موج، پدر خاک، سربداران و فصل چیدن با بیان اینکه سال‌های 49 تا 52 حائز اهمیت است، تصریح کرد: در آن زمان فضای اجتماعی بین روشنفکران، دانشجویان و افراد فعال جامعه پر التهاب بود. بازخوانی آن دوره برای خوانندۀ امروز که نیم‌قرن از آن مقطع فاصله گرفته است، می‌تواند جذاب باشد. رمان‌هایی که مربوط به دهه‌های 40 و 50 باشد، کم است و بیشتر رمان‌ها که خواسته به حوادث دهۀ 50 بپردازد، به ابتدای انقلاب مربوط است.

هجری بیان کرد: سایه‌های باغ ملی، روایت داستانی است. کار رمان تاریخی بازکردن تاریخ نیست، بلکه یک برش از اتفاقات از زاویۀ نگاه نویسنده است که تلاش می‌کند، مخاطب را جذب کند. اگر مخاطب این‌گونه رمان‌های تاریخی را مطالعه کند، ممکن است که جذب تاریخ و مطالعه و تحقیق عمیق‌تر و دقیق‌تر شود. در حقیقت کار رمان تاریخی، برانگیختن توجه مخاطب نسبت به یک موضوع است.

وی خاطر نشان کرد: تلاش کردم راوی سایه‌های باغ ملی، متکی به دانای کل محدود باشد. داستان از زوایای چند شخصیت روایت می‌شود تا از زوایای مختلف مسایل رمان دیده شود. به تلقی کسانی که رمان سایه‌های باغ ملی را مطالعه کردند، داستان کشش دارد و خواننده را تا انتها می‌کشاند و حتی فردی به من گفت وقتی کتاب را دست گرفتم نتوانستم آنرا زمین بگذارم.

گفتنی است، کتاب سایه‌های باغ ملینوشته محسن هجری در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه با قیمت ۳۲۰۰۰ تومان از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است.

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «سایه های باغ ملی»؛ روایتی از مقطع حساس تاریخ معاصر | محسن هجری در گفتگو با شبستان
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.