موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
پیام تسلیت شهرستان ادب

استاد حسین دهلوی آهنگساز برجسته درگذشت

24 مهر 1398 16:17 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
استاد حسین دهلوی آهنگساز برجسته درگذشت

شهرستان ادب: باخبر شدیم که استاد حسین دهلوی،مدرس موسیقی و آهنگساز برجسته کشورمان دار فانی را وداع گفته است.


موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب و مجموعه هنرمندان همراه با این موسسه، فقدان استاد دبیرسیاقی را به خانواده محترم ایشان و تمامی دوستداران هنرو فرهنگ  تسلیت می‌گویند.


گفتنی‌ست حسین دهلوی متولد ۱۳۰۶ در تهران بود و از ۵ سالگی تعلم موسیقی را آغاز کرد و در ۹ سالگی با تشویق مادرش به آموختن ساز ویولن زیر نظر پدرش، معزالدین دهلوی، که خود از شاگردان علی اکبر شهنازی بود، پرداخت. دوره دوم آموزش این ساز را (ردیف راست کوک) نزد استاد ابوالحسن خان صبا گذراند و سپس وارد هنرستان موسیقی شد. هارمونی، کنترپوان و اصول آهنگسازی را نزد حسین ناصحی و علمک اپرا را نزد توماس کریستیان داوید، موسیقیدان اتریشی، فراگرفت.

وی در زمینه های مختلف آهنگسازی، رهبری ارکستر و پژوهش موسیقی آثار ارزشمندی را به یادگار گذاشته است. اپرای «مانا و مانی»، باله «بیژن و منیژه» و قطعه «سبکبال» از مشهورترین آثار وی می باشند. آثار پژوهشی وی، از جمله «تدوین سبک تمبک» و توجه به ساخت «سنتور کروماتیک» برای جبران مشکل کوک این ساز برای استفاده در ارکستر، همواره راهگشای محققان و دانشجویان موسیقی بوده است. برخی از آثار چاپ‌شده دهلوی شامل پارتیتور آهنگ‌های او به نام‌های «دوئتو سنتور در سه‌گاه»، «شورآفرین در شور برای ارکستر»، «چهارنوازی مضرابی در اصفهان»، «سوئیت بیژن و منیژه» (بر اساس اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی) برای ارکستر زهی، «بیژن و منیژه» برای ارکستر سمفونیک (۸ قسمت) و «سرباز» برای آواز گروهی و ارکستر می‌شود. از دیگر کار‌های حسین دهلوی می‌توان شورآفرین در ابوعطا برای ارکستر، چهارنوازی مضرابی اصفهان، فانتزی برای تار و ارکستر و فانتزی برای گروه تمبک و ارکستر را نام برد.

یکی از مهم‌ترین آثار حسین دهلوی کتاب پیوند شعر وموسیقی آوازی است که حاصل بیش از ۴۰ سال تجربه وی در تلفیق موسیقی با شعر است و جایزه کتاب سال را بدست آورد. وی مجموعه یی با عنوان «نغمه‌های کودک» را با اشعار محمدتقی کهنمویی تهیه و تدوین کرده بود که پس از گذشت بیش از سی سال از چاپ آن هنوز هم می تواند یکی از منابع مهم در زمینه موسیقی کودک باشد.

دهلوی از سال ۱۹۷۶ تصنیف اپرای مانا و مانی را به مناسبت سال جهانی کودک (۱۹۷۹) آغاز کرد. ساخت این اثر سه سال به طول انجامید که به خاطر محدودیت‌های استفاده از صدای خواننده زن تا به حال به اجرا درنیامده و فقط موسیقی سازی آن در خرداد ۱۳۷۹ با همت و رهبری علی رهبری با ارکستر فیلارمونیک اسلواکی در شهر براتیسلاو اجرا و ضبط شده است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • استاد حسین دهلوی آهنگساز برجسته درگذشت
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.