موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یادداشت محمود خداوردی، دربارۀ شخصیت هنری و آثار نادر ابراهیمی

از جنس بهار (پروندۀ نادر ابراهیمی)

16 فروردین 1392 22:35 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
از جنس بهار (پروندۀ نادر ابراهیمی)


هیچ وقت عادت نداشته ام اگر زندگی شخصی را مطالعه می کنم حتما به سال تولد او و یا سال مرگ او توجه کنم . نمی دانم چرا .
شاید یکی از دلایلش این است که به طول زندگی این اشخاص علاقه ای ندارم و عرض زندگی شان بیشتر مرا تحت تاثیر قرار می دهد . 
مثلا اگر شخصی 150 سال زندگی تقویمی داشته باشد اما منشاء اثر و خیرات نباشد تفاوتی شاید با 15 روز زندگی ابتدایی اش نداشته باشد .
روز مرگی و تکرار و بیهوده زیستن در جهانی که هر لحظه  نو می شود ، بی اختیار آدمی را به سمت تباهی و فساد می کشاند . حالا اگر آدمی در زندگی طول و عرضش با هم بخواند و جفت و جور باشد دیگر نور علی نور است .
نادر ابراهیمی برای من از همان آدم هاست که عرض شان و تاثیرشان به همه آن چیز هایی که فکر می کنم ، می چربد و می ارزد . 
از دوران نوجوانی نام اورا بار ها  در مجلات هفتگی و روز نامه های قلیل آن روز ها دیده بودم .  ترکیب اسم و فامیلش آنقدر راحت در ذهن جای می گرفت که به سختی می شد آن را فراموش کرد . بعد ها که پایم به کتابخانه محله مان باز شد کتاب های اورا در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال در قفسه کتاب ها می دیدم . 
نادر ابراهیمی به عنوان نویسنده ای که مستمر و کوشا به خلق جلوه های گوناگون ادبیات می پرداخت همیشه برای من از احترامی خاص برخوردار بود . 
سال های 53 - 54 بود که سریال جذابی به نام آتش بدون دود را ساخت . خیل عظیمی از بازیگران سرشناس آن روز ها در این سریال حضور داشتند . فیلمنامه ای جذاب و کارگردانی نادر ابراهیمی هنوز بعد از گذشت چند دهه می تواند قابل مطالعه و بحث  باشد . مدیریت پروژه ای به آن سنگینی جسارتی می خواست که فقط از عهده او بر می آمد . 
ابراهیمی آدم جامعی بود . نمایشنامه می نوشت ، دستی هم در رمان و قصه کوتاه داشت ، فیلم می ساخت و موسیقی می دانست . 
 نادر روح لطیفی داشت و بی اغراق تبلور روح لطیف او را در سطر سطر نوشته هایش می توان یافت . در باره او می توان ساعت ها صحبت کرد و کتاب ها نوشت . او در زندگی پربار خویش بسیار و بسیار کلمه ها را پس و پیش کرد تا بتواند جملاتی زیبا بیافریند و برای نسل های بعد به یادگار بگذارد . 
همین چیز هاست که باعث می شود سال تولد و مرگ کسی زیاد به چشم نیاید ، مهم تاثیری ست که می تواند در حوزه ای خاص ایجاد شود .
برای ما که امروزه به عینه می بینیم کسی با نوشتن یک کتاب یا ساختن فیلمی خود را روی برج عاج می بیند و از همه فاصله می گیرد و تا آخر دنیا پز آن را می دهد ، متوجه می شویم که آثار فراوان نادر ابراهیمی و استقبال خوانندگان از او و متواضع بودنش چقدر با هم جفت و جور بودند . 
یادم هست در مصاحبه ای از ایشان شنیدم که در مقطعی استاد فیلمسازی آقای حاتمی کیا بوده اند و اظهار نظری که درباره فیلمسازی حاتمی کیا داشتند برایم جالب بود . نادر ابراهیمی اشاره به استعداد ایشان داشته اند و بدون تکلف اذعان داشته اند که این کارگردان از او به لحاظ پیشرفت فیلم سازی جلو زده است و بالا تر قرار گرفته است .
چنین اظهار نظری از نویسنده ای قدر همچون نادر ابراهیمی در باره شخصی که زمانی از او درس می گرفته است ، فقط از تواضع و بزرگمنشی او بر می آید . 
او می دانست در جهان ستارگان جا برای همه هست و کسی جای کسی را تنگ نمی کند. مطمئن هستم که در این یادداشت نتوانستم به ذره ای از ابعاد شخصی و فکری نادر ابراهیمی بپردازم ، کما اینکه در باره آدم های بزرگ همیشه قلم ناتوان است و کلمات قاصر. اما بی شک یاد نادر ابراهیمی برای همیشه در قلب کسانی که به دنبال جهان بهتری و آدم های فرهیخته ای که به بنای این جهان کمک میرسانند ، خواهد ماند . 

محمود خداوردی 
   

دیگر مطالب پروندۀ نادر ابراهیمی:

گفتگوی خواندنی شهرستان ادب با خانم فرزانه منصوری، همسر نادر ابراهیمی

میزگرد نقد «با سرودخوان جنگ...» با حضور میرشکاک و جوادی یگانه

یادداشتی از سیدحسین موسوی‌نیا دربارۀ نادر ابراهیمی

خاطرۀ علی اصغر عزتی پاک از جلسات آموزش داستان‌نویسی نادر ابراهیمی

یادداشت محمود خداوردی، دربارۀ شخصیت هنری و آثار نادر ابراهیمی

یادداشتی از حسن کیقبادی دربارۀ نادر ابراهیمی

معرفی کتاب «مردی در تبعید ابدی» از نادر ابراهیمی 

داستان کوتاهی از نادر ابراهیمی

صوت:

دربارۀ نامه‌های نادر - لیلا قائم‌مقامی

روایت نادر ابراهیمی از عشقش به وطن

سرود «تصوير وطن» با خوانندگی محمد نوری

سرود «سفر به خاطر وطن» با خوانندگی محمد نوری 

 

    

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • از جنس بهار (پروندۀ نادر ابراهیمی)
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.