موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
با حضور فرحناز علیزاده، علی اصغر عزتی پاک و نویسنده کتاب «مجید اسطیری»

نقد و بررسی مجموعه داستان «تخران» در فرهنگسرای خاوران برگزار شد

18 تیر 1392 03:17 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.55 با 11 رای
نقد و بررسی  مجموعه داستان «تخران» در فرهنگسرای خاوران برگزار شد

«تخران» اولین مجموعه داستان منتشر شده از داستان نویس جوان کشورمان «مجید اسطیری» عصر امروز با حضور جمعی از نویسندگان و علاقه مندان به داستان در فرهنگ سرای خاوران با حضور نویسنده مورد نقد و بررسی قرار گرفت. «علي‌اصغر عزتي‌پاک» و «فرحناز شيخ‌علي‌زاده» دو منتقد حاضر در جلسه بودند. علی اصغر عزتی پاک در شروع صحبت با اشاره به سابقه دوستي‌اش با نويسنده گفت: «عليرغم اين رفاقت قصد ندارم يك جانبه گرايانه اثر را نقد كنم و با اینکه قصد کرده بودم با وجود رفاقت نزدیکم با اسطیری از جایگاه منتقدانه ام نسبت به اثر عدول نکنم اما به طور عجیبی تحت تأثیر حس و لحن و قصه های تخران قرار گرفتم.» نویسنده آواز بلند در ادامه گفت «نگاه هوشمندانه نویسنده در آفرینش شخصیت ها و پرداخت قصه و فضاسازی ها باعث شده مخاطب با داستان ها و شخصیت ها درگیر شود. مجيد اسطيري شاعر هم هست و من چند تا شعر هم ازش خوانده‌ام. احساس ميكنم اين داستان‌ها هم همه شعر هستند. درمورد شعر ناب مي‌گويند كه بعد از جمع شدن احساسات شاعر در يك لحظه شكل ميگيرد. يك وجه اشتراكي بين مجيد اسطيري و بيژن نجدي هم ميبينم چرا كه مجيد هم مثل نجدي هم شاعر است و هم داستان نويس. من اين داستانها را يك اشراق مي دانم.»


در ادامه خانم فرحناز شیخ علیزاده در جایگاه منقد اثر با اشاره به جاری بودن فضایی سالم و اخلاقی بر اغلب آثار در مورد تخران ، ضمن روان دانستن زبان، فضای حاکم بر اغلب داستان های تخران را رئال دانست. خانم شیخ علیزاده در ادامه صحبت به تناسب شروع داستان ها، پایان ها را کمی دچار ابهام و گاهی نیز دچار اطناب دیدند. وي گفت «اين مجموعه داراي تنوع در فرم روايت است و ميتوان انواع تقابل ها و تناقض ها را در داستانهاي آن ديد: تقابل عاطفه-بي عاطفه، تقابل سلامت-بيمار، تقابل پولدار-فقير.» وي همچنين پيام محوري را يكي ديگر از خصوصيات «تخران» دانست.

علی اصغز عزتی پاک در ادامه نقد و بررسی کتاب تخران، به صحنه های برجسته برخی از داستان ها و نیز دیالوگ های هوشمندانه آنها اشاره کرد، بخشي از آنها را به عنوان شاهد مثال براي حضار خواند و یکی از رموز موفقیت این مجموعه داستان را انسجام لحن و زبان و پرداخت دقیق سوژه ها دانست.

سید حسین موسوی نیا از جمله حاضران در جلسه نیز در مورد تخران گفت: نگاه منصفانه و عادلانه و متنوع مجید اسطيری به جهان و شخصیت های داستانی اش باعث شده تخران جوابگوی ذائقه های مختلف مخاطبین باشد.

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • نقد و بررسی  مجموعه داستان «تخران» در فرهنگسرای خاوران برگزار شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.