موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
در دیدار دست‌اندركاران همایش نكوداشت استاد مشفق كاشانی

سخنان آیت الله خامنه ای درباره مشفق کاشانی

22 مرداد 1392 07:16 | 1 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 3 رای
سخنان آیت الله خامنه ای درباره مشفق کاشانی
متن بیانات رهبر انقلاب اسلامی عصر امروز دوشنبه ۱۳۹۲/۵/۲۱ در همایش نكوداشت استاد مشفق كاشانی از سوی آقای حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد.


بسم الله الرحمن الرحیم

اولاً بسیاركاربجا و درستی انجام دادید كه برای جناب آقای مشفق -شاعر عزیزمان- بزرگداشت گرفتید، نكوداشت گرفتید. یقیناً تقدیر و برجسته سازی شخصیّت و خصوصیّات برجستگان ما، كمك میكند به اینكه جوانان ما، كسانی كه استعداد دارند و ظرفیّت دارند، بتوانند حركت كنند و پیش بروند. وقتی از شاعر تمجید میشود، نفس این شاعرپرور است. شما می بینید، در دورانهای  گذشته شعرای بزرگی كه مورد تشویق و تمجید حكّام وقت قرار گرفتند، موجب شده كه در همان مجموعه كسان زیادی شاعر و نكته پرداز و مضمون ساز به وجود بیاید؛ این چیز اساسی‌ای است. بنابراین تشویق شاعران بزرگ و برجسته كردن شخصیّت آنها كمك میكند به پیشرفت ادبیّات و شعر.

جناب آقای مشفق هم از شعرای خوب زمان ما هستند. بنده البتّه از قدیم با بعضی از اشعار ایشان -در مطبوعات و اینها- آشنا بودم و شخص ایشان را هم كه از اوائل انقلاب به اتّفاق آقای حمید و مرحوم شاهرخی و اینها، مكرّر آقایان را زیارت میكردیم؛ از شعرهایشان میشنیدیم، استفاده میكردیم. و غزل ایشان، غزل پخته و مضمون دار و خوش اسلوبی است؛ یعنی یكی از غزل سرایان برجسته‌ی زمان ما جناب آقای مشفق هستند؛ بیشتر سبك عراقی - و در عین حال دارای مضمون، دارای الفاظ شسته‌رفته و پخته - غزل ایشان را تشكیل میدهد. حالا البتّه ایشان در فنون دیگر هم شعر میگویند، قصیده هم میگویند، قطعه هم میگویند، لكن غزل ایشان یك برجستگی ویژه ای دارد. در جلسات شعری‌ای كه بنده در آنجاها حضور داشته ام و توانسته ام بشنوم از شعرها، شعر ایشان همیشه یك شیرینی و برجستگی و زیبایی خاصّی داشته. جا دارد كه از ایشان حقیقتاً تشویق بشود.

علاوه بر جنبه‌ی شعری محض، دو خصوصیّت دیگر هم در آقای مشفق هست كه قابل توجّه است: یكی اینكه شعر ایشان در خدمت هدفها قرار میگیرد؛ در خدمت هدفهای دینی و هدفهای انقلابی. از اوّل انقلاب - از قبل انقلاب هم شاید همین‌جور بوده؛ امّا آنچه من اطّلاع دارم در دوران انقلاب [است]- شعر ایشان، چه شعر مذهبی و به اصطلاح شعر آئینی‌ای كه ایشان گفتند در مدایح و در موضوعات مربوط به ائمّه (علیهم السلام)، و چه شعرهایی كه درباره‌ی مسائل انقلاب گفتند، همه‌ی اینها شعرهای مفید و اثرگذاری است. آن بیت اوّل همین غزلی كه الان ایشان گفتند، به نظر من می‌ارزد به خیلی از شعرها و گفته‌ها و نوشته‌ها؛ در وقتی كه دشمن و بعضی از دوستهای نادان سعی میكنند فضاها را تیره و تار جلوه بدهند، میگویند اگر هوش و گوشی وجود دارد، اینجا پنجره ها باز است. اینها خیلی نكات مهمّی است. در غزل ایشان همیشه در طول این زمانها آدم مشاهده میكند.

نكته‌ی دوّم شخصیّت خود ایشان است؛ ایشان یك انسان محترم و آراسته به اخلاق خوب، به رفتار خوب محسوب میشوند و ما در طول این حدود سی وچند سال كه با ایشان آشنا هستیم و مرتبطیم و از ایشان شنیدیم و گاهی با ایشان نشست و برخاست كردیم، همیشه این رفتار را از ایشان ملاحظه كردیم.
امیدواریم ان‌شاء الله خداوند به ایشان سالهای طولانی عمر بدهد؛ ایشان را، آقای حمید را - این پیش‌كِسوتهای شعر معاصر را- بایستی ارجمند داشت و عزیز داشت؛ ان‌شاء الله آینده‌ی ادب و شعر فارسی هم به همین مناسبت و به همین میزان پیشرفت داشته باشد.

والسّلام علیكم و رحمه الله


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • سخنان آیت الله خامنه ای درباره مشفق کاشانی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: