موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
گزارش نشست امروز شهرستان ادب با خبرنگاران

نشست خبری اختتامیه دوره دوم آفتابگردان ها

24 مرداد 1392 00:14 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.43 با 7 رای
نشست خبری اختتامیه دوره دوم آفتابگردان ها

شهرستان ادب: نشست خبری اردوی آیین پایانی دومین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب «آفتابگردان ها» صبح امروز _23 مرداد ماه_ با حضور مدیر عامل موسسه شهرستان ادب «علی محمد مودب»، دبیر علمی اردوی آفتابگردان ها «میلاد عرفان پور» و جمعی از اهالی محترم رسانه های مکتوب و الکترونیکی در محل موسسه شهرستان ادب برگزار شد. در ابتدای این نشست میلاد عرفان پور مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب بخشی از اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در اردو و دوره های قبلی آفتابگردان ها را برای خبرنگاران تشریح کرد و سپس به بیان برنامه های اردوی اختتامیه دومین دوره آموزشی پرداخت. پس از سخنان عرفان پور، علی محمد مودب شاعر برجسته کشور طی سخنانی با اشاره به جایگاه کنونی و جایگاه حقیقی شعر در زندگی، جامعه و سرزمین ایرانیان به آسیب شناسی عملکردهای پیشین در حوزه فرهنگ پرداخت. مودب در بخش دیگری از سخنان خود به بیان سیاست های کلی موسسه شهرستان ادب و انتشاراتش در حوزه شعر پرداخت. جلسه با پاسخ مودب و عرفان پور به پرسش های خبرنگاران به پایان رسید.


در ادامه، خلاصه ای از مباحث مطرح شده در این نشست را به نقل از برخی از رسانه های حاضر در جلسه (ایسنا، مهر، فارس، هنر نیوز، تسنیم، منانشر و ایکنا) می خوانیم:


ایسنا _  این‌که می‌گویند دولت‌ در شعر دخالت نکند، حرف رمانتیکی است

شعر از گهواره تا گور همراه ماست. شعر خلاصه‌ی تجربه‌ها، دانش‌ها، احساس‌ها و حتا اوهام و رؤیاهای ماست و از این نظر غنی‌ترین مجموعه‌ی میراث یک تمدن محسوب می‌شود، خصوصا در آیین ما؛ چرا کلام محور دین ماست و معجزه‌ی پیامبر خاتم (ص) قرآن است که در قالب کلمه ارائه شده است.

او افزود: شعرما به تبع این ثروت بسیار غنی‌تر شده و از ارزش‌ها و معارف بسیار بالاتری برخوردار است، اما متأسفانه برای این همراه صبور انسان ایرانی چنان‌چه باید، تدبیری اندیشه نمی‌شود. نگاه‌ها به شعر بسیار دیمی است. ما بسیار مشتاقیم برای شعر جشن خرمن بگیریم و جشنواره و مسابقه برگزار کنیم و کار شاعران خوب را ببینیم و لذت ببریم، اما فکری برای آغاز راه شاعری نمی‌کنیم. 

هنر نیوز _ نگاه جامعه ما به شعر یک نگاه دیمی است

مدیر شهرستان ادب با انتقاد از رسانه‌هایی که در حوزه فرهنگ از کنار بحث شعر به سادگی می‌گذرند گفت: در جامعه ما یک پدیده ساده شبه فرهنگی و یا غیر فرهنگی به آسانی مورد خبرسازی قرار می‌گیرد همانند موضوعات ورزشی و به قدر کافی در رسانه‌ها انعکاس یافته و برایش فضا سازی می‌شود در حالیکه از برنامه‌هایی چون جایزه کتاب سال و برخی منتخبین آن در رسانه‌هایی چون صدا و سیما نامی برده نمی‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه شعرهای شاخص هم همواره مغفول مانده‌اند گفت: در ورودی شهر‌ها هیچ تابلویی نصب نشده که معرف شهر‌ها به نام شاعران آن‌ها باشد درحالیکه شعر هنر اول ماست و جایی است که رویا‌هایمان را می‌نویسیم تا اتفاق بیفتند. 

در ادامه این نشست عرفان‌پور با بیان اینکه ما در کشور برنامه‌های زیادی داریم که جلوه ادبی دارند گفت: در بین این دست برنامه‌ها تعداد آنهایی که به حوزه پرورش و آموزش نسل جوان انقلاب اسلامی بپردازد بسیار کم است در حالیکه دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی به مرحله‌ای رسیده است که می‌شود آن را تا حد زیادی جدی گرفت.

وی افزود: دوره آموزشی شهرستان ادب در پایان دومین دوره خود به سر می‌برد، امسال بعد از یکسال فعالیت جدی این دوره را به پایان می‌بریم و فراخوان دوره سوم را منتشر می‌کنیم، برای دوره بعد هم حدود ۱۰۰ نفر عضو می‌پذیریم. 

عرفان‌پور با اشاره به برنامه‌های این دوره گفت: از مهم‌ترین برنامه‌هایی که ما در این دوره در سالی که گذشت برگزار کردیم نیم روز مشاوره و نقد ادبی بود که هر هفته برگزار می‌شد و اساتید مطرح در آن شرکت داشتند که طی آن حدود ۳۵۰ مورد مشاوره و نقد ادبی صورت گرفت که جمعا ۶۸۰ ساعت مشاوره و نقد ادبی داشتیم. 


مدیر عامل موسسه فرهنگی شهرستان ادب همچنین گفت: وقتی قرار است یک قهرمان ورزشی مدال بگیرد از یک هفته قبل از آن رویداد رسانه‌ها برایش فضاسازی می‌کنند و حتی دوربین تلویزیونی برای پخش زنده به منزل وی می‌رود، اما وقتی فردی در ایران جایزه کتاب سال را می‌گیرد، حتی من و شماها که با این حوزه درگیرتر از بقیه هستیم، باید به سختی او را بشناسیم و پیدایش کنیم؛ جز اینکه آن فرد رجل سیاسی هم باشد و رسانه روی نامش تمرکز کند. آیا جز این است که تنها با تمرکز بر ادبیات و شعر می‌توان جوان‌هایمان را به این سو متمایل کنیم؟ آیا این جزو وظیفه رسانه و مدیران فرهنگی است؟

مودب ادامه داد: در ورودی شهر زادگاه مرحوم قصر امین‌پور تابلویی بود که روی آن نوشته «به شهر زادگاه شاعر بسیجی قیصر امین‌پور خوش آمدید.» آیا نصب این تابلو در ابتدای ورودی زادگاه این شاعران نامدار ایران کار سخت و هزینه‌برداری است؟ اینها یعنی دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد. اگر دغدغه‌ای بود باید زمانی که شاعری مانند استاد علی معلم بیمار می‌شود، بیش از این در رسانه‌ها به آن توجه می‌شد. من باور دارم که تمدنی شکوفا می‌شود که شعرش شکوفا شود و شکوفایی شعر منجر به شکوفایی و خلاقیت سایر حوزه‌ها می‌‌شود.




منانشر  _  برنامه‌ریزی‌های فرهنگی با بودجه شروع و به بودجه ختم می‌شوند

این شاعر انقلابی کشور اظهار داشت: «در حال حاضر پدیده‌های ساده در حوزه‌های دیگر مثلا حوزه‌های سیاسی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند و خبرساز می‌شوند. موضوعات شبه فرهنگی همچون ورزش نیز بسیار مورد توجه هستد به‌طوریکه حتی دیدار دو تیم شهرستانی هم نشست خبری دارد. طبیعتا این فضاسازی ورود استعدادها به این حوزه را تقویت می‌کند، اما در رسانه‌های بزرگی همجون صدا و سیما، اسمی از جوایز و حتی برگزیدگان جایزه کتاب سال دیده نمی‌شود. جامعه ما کتاب سال را به عنوان یک اتفاق نمی‌شناسد، در حالی که این فضا‌سازی‌های رسانه‌ای و خبری می‌تواند در حاشیه‌ این رویداد فرهنگی نیز اتفاق بیفتد. می‌شود از یک هفته قبل برای کتاب سال هم برنامه ساخت تا جوانان پیگیر نتیجه و برگزیده آن شوند.»
مدیر عامل شهرستان ادب با اشاره به اینکه تمدن شکوفا در گروی شعر شکوفا است، ادامه داد: «ما در زمان‌های خاصی مثل ماه محرم یا ماه رمضان می‌بینیم که بحث‌های زیادی درباره اسیب شناسی شعر مذهبی یا ویژگی‌های این گونه شعری صورت می‌گیرد که در جای خود لازم و ضروری است اما برنامه‌ریزان فرهنگی کشور باید به این فکر کنند که شاعر کیست و چطور پیدایش کنیم.»
مودب اضافه کرد:‌«نگاه مدیران فرهنگی بیشتر بودجه‌محور است درحالیکه ما باید اول شعر را بشناسیم و برای رشد و ارتقای آن در جامعه برنامه‌ریزی کنیم. متاسفانه برنامه‌ریزی‌های فرهنگی ما از بودجه شروع می‌شود و با بودجه به اتمام می‌رسد، اما شعر وجود داشته و دارد. اگر جکومتی توانسته به ارتقای شعر کمک کند به خاطر نگاه و سیاست درست فرهنگی‌اش بوده است. این حرف‌های رمانتیکه که شعر نباید دولتی باشد و... جواب ندارد چون حکومت‌های فهیم که فهم درستی از فرهنگ داشته‌اند به رونق هنر کمک کرده‌اند.»

فارس _ هیچکس را در جریان شعر معاصر نفی نمی‌کنیم/ کتاب‌های آینده «شهرستان ‌‌ادب» منتقدان را شگفت‌زده می‌کند

مؤدب در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا با اضافه کردن واژه انقلاب به دوره‌های ادبی خود شعر معاصر را به دو دسته تقسیم کرده‌اید در حالی که همه جریان‌های ادبی پس از انقلاب به نوعی در حیطه شعر انقلاب هستند گفت: انقلاب اسلامی پدیده‌ای است که حتی به مخالفان خودش هم رنگ می‌دهد و بسیاری از مخالفان انقلاب هم در شعرشان تحت تأثیر اتفاقهای فرمی و زبانی شعر انقلاب هستند. برجسته کردن عنوان انقلاب اسلامی در دهه چهارم انقلاب تا تجدید عهدی است با عهدی که پدران و برادرانمان با انقلاب کرده‌اند.

وی افزود: ما گمان می‌کردیم این عهد با مرور زمان رنگ غفلت به خود گرفته و ما خیلی عاشقانه و عامدانه این نام را به دوره خودمان اضافه کردیم و گرنه با هیچ کس دعوا نداریم و کسی را خارج از دایره نمی‌دانیم ممکن است به دیگران نقد داشته باشیم ولی کسی را نفی نمی‌کنیم، کتاب‌های شهرستان ادب نشان می‌دهد که قائل به دایره‌های بسته نیستیم و کارهای بعدی‌مان منتقدانمان را شگفت‌زده خواهد کرد.



تسنیم _ انقلاب شعر مخالفان را هم به رنگ خود درآورد/ نگاه دیمی به شعر داریم

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب با ذکر خاطره‌ای از مصطفی رحماندوست، افزود: مصطفی رحماندوست در جایی گفته بود که از ژاپن با او تماس گرفتند تا درباره تربیت کودک از صفر سالگی با او مصاحبه کنند. ایشان می‌گفت که من خیلی ساده نوشتم: صفر سالگی خیلی دیر است. ژاپنی‌های به شدت پیگیر شدند تا ماجرا را دریابند. رحماندوست به آنها توضیح داد که در دین ما بارها به توجه برای تربیت بهتر کودک پیش از تولد تأکید کرده‌ است. این‌ها ارزش‌هایی است که داریم، اما به آنها بی‌توجه‌ایم. درباره شعر هم همین نگرش را داریم. اینکه صفر سالگی شعر کجاست را نمی‌دانیم. اینکه چطور باید نیروهای جوان را تربیت کنیم، آگاه نیستیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تنها تعدادی از افراد برگزیده در جوایز فرهنگی و ادبی که شخصیت سیاسی بودند در رسانه ملی مطرح شدند، یادآور شد: علاوه بر این، بازتاب خوبی از شعر در رسانه‌ها دیده نمی‌شود. من چندی پیش به مناسبت ضربت خوردن حضرت علی(ع) به دنبال شعر فاخر بودم، اما این نوع سروده‌ها را تنها در وبلاگ‌های شخصی پیدا کردم. این در حالی است که ما سروده‌های خوبی از قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی داریم که به آن بی توجه‌ایم.


ایکنا _ انقلاب اسلامی احيای آرمان‌خواهی موحدانه با امام(ره) بود/ لزوم برنامه‌محوری، نه بودجه‌محوری

مديرعامل شهرستان ادب تصريح كرد: وقتی استاد معلم بيمار می‌شود، اين يك خبر جدی نيست و رسانه‌ها آن را جدی نمی‌گيرند. اگر ما تمدن شكوفا می‌خواهيم بايد شعر شكوفا داشته باشيم. شكوفايی شعر، شكوفايی ساير حوزه‌ها را در برخواهد داشت.

برنامه مدیران با بودجه آغاز و با آن پایان می‌یابد

وی در ادامه با تأكيد بر برنامه‌‌محور بودن مديران فرهنگی گفت: برنامه‌ريزان فرهنگی بايد به چيستی شعر و كيستی شاعر بپردازند و بيش از اينكه برنامه‌ها بودجه‌محور باشد، بودجه‌ها بايد برنامه‌محور باشد و برنامه‌ها براساس اولويت بررسی شود، اما متأسفانه برنامه با بودجه آغاز و با آن پايان می‌يابد.

مؤدب ادامه داد: تاريخ ادبيات ما نشان داده حكومت‌های فهيم، به رونق و رواج ادبيات كمك كردند و در تاريخ بخشی به نام تاريخ و ادبيات است. بروكراسی‌های ما متأسفانه به جای اينكه سياست‌محور و برنامه‌محور باشند، بودجه‌محور هستند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره عنوان دوره آموزشی شعر جوان انقلاب بيان كرد: شعر انقلاب شعری است كه حتی به مخالفان خود هم برچسب شعر انقلاب را زد و برجسته كردن عنوان شعر انقلاب در دوره‌های آموزشی طی دهه چهارم مثل يك ايده‌ای بود كه دوست داشتيم تجديد عهدی با برادران و پدران ما باشد كه در دوران دفاع مقدس بستند.

مؤدب تصريح كرد: انقلاب اسلامی جريان احيای آرمانخواهی موحدانه با نفس پير و مرشد، امام خمينی(ره) بود كه با مروز زمان مورد غفلت قرار گرفت و ما عاشقانه نام انقلاب اسلامی را به دوره آموزشی خود افزوديم با عنوان «دوره آموزشی شاعران انقلاب» و با هيچ كس دعوا و اختلاف نداريم و كسی را خارج از اين دايره نمی‌بينيم. ممكن است ديگران را نقد كنيم، اما قصد نفی كسی را نداريم و در كتاب‌هايی كه هست قائل به دايره‌های تنگ نيستيم.            



مهر _ شاعران جوان انقلاب در سال گذشته 680 ساعت مشاوره ادبی گرفتند

در دوره دوم مهم‌ترین برنامه ما برای شاعران جوان انقلاب اسلامی برنامه نیمروز مشاوره و نقد ادبی بود که هر هفته برگزار شد که در هر هفته از برگزاری آن اساتید شعر معاصر به صورت حضوری و تلفنی در خدمت شاعران جوان بوده و به مشاوره با آنها می‌پرداختند.

عرفان‌پور ادامه داد: در این مدت یک ساله 350 جلسه و در مجموع 680 ساعت مشاوره به شاعران جوان انقلاب ارائه شد که در این جلسات، بیش از 26 استاد شعر معاصر از جمله مصطفی محدثی خراسانی، ناصر فیض، سعید بیابانکی، زهیر توکلی و ... حضور داشتند و بر اساس نظرسنجی‌ای که پس از اجرای آن به عمل آمد بیش از 82 درصد از حاضران در این نشست‌ها از آن احساس رضایت کردند و نزدیک به 70 درصد از آنها نیز از تاثیر برگزاری این جلسات بر کیفیت شعرشان خبر دادند. همچنین در سال جاری برنامه‌های مرتب سیر‌ مطالعاتی برای حاضران در دوره برگزار شد و جلسات هفتگی شعر نیز در محل موسسه به ترتیب شامل 40 جلسه برای بانوان و 100 جلسه برای آقایان به سرانجام رسید.


منانشر _ اردوی شعر جوان انقلاب؛ جدی‌ترین برنامه پرورش ادبی کشور

«میلاد عرفان‌پور»، مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب، در نشست خبری اختتامیه دور دوم اردوی شعر جوان انقلاب (آفتابگردان‌ها)، با اشاره به برنامه‌های این دوره آموزشی در طی یکسال اخیر گفت:‌ «در کشور ما برنامه‌هایی که جلوه ادبی داشته باشند، فراوانند؛ برنامه‌هایی که با رنگ و لعاب ادبی برگزار می‌شود، مزایا و آسیب‌های خاص خود را دارد، اما برنامه‌های آموزش و پرورش شعر جوان انقلاب بسیار کمیاب و حتی نایاب است.»
او ادامه داد: «دوره آموزشی شعر جوان انقلاب هم‌اکنون به مرحله‌ای نزدیک می‌شود که می‌توان آنرا به اذعان بزرگان شعر فارسی، جدی‌ترین برنامه پرورش ادبی کشور دانست.»‌

ایکنا _ 31 مرداد؛ مشهد مقدس ميزبان شب شعر «آفتابگردان‌ها»

عرفان‌پور تصريح كرد: ارائه سير مطالعاتی در دو نوبت از ديگر برنامه‌های ما بود. جلسات هفتگی نقد و بررسی شعر هم برای آقايان و هم برای خانم‌ها در طول سال گذشته برگزار شد. اردوهای چند روزه ادبی هم مهمترين برنامه‌های سالانه ما بود كه نخستين اردو در دماوند برگزار شد و دور دوم نيز در روزهای آينده در مشهد برگزار خواهد شد كه اين دوره از 29 مردادماه آغاز می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های اردوی مشهد اظهار كرد: اين برنامه شامل سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمين زكريا اخلاقی با موضوع شاعر و رسالت الهی، اسماعيل امينی با موضوع جريان‌شناسی شعر امروز، قربان وليئی با موضوع مخاطب مفروض و تعادل در شعر، سهيل توكلی با موضوع بايسته‌های شعر دينی، محمدعلی انصاری با موضوع شاعر از نگاه وحی، علی‌محمد مؤدب با موضوع سبك زندگی هنرمندانه و وحيد جليلی با موضوع فرهنگ در هندسه انقلاب اسلامی است.

مدير دفتر شعر شهرستان ادب ادامه داد: از ديگر برنامه‌های اين اردوی آموزشی كارگاه‌های نقد شعر با حضور ناصر فيض، سعيد بيابانكی، مصطفی محدثی‌خراسانی، بيژن ارژن، علی داوودی و محمدكاظم كاظمی است كه 31 مردادماه تا اول شهريورماه برگزار می‌شود و شب شعر آفتابگردان‌ها با حضور بسياری از شاعران مطرح كشوری از جمله عليرضا قزوه، محمدحسين جعفريان، سعيد حداديان و شاعران بزرگ مشهد برگزار می‌شود.        
    

تسنیم _ شرکت ۱۰۰ شاعر در سومین دوره آموزشی شعر انقلاب

عرفان پور ادامه داد: دوره سالانه «آفتابگردان‌ها» دارد با طی دو مرحله برگزاری به مرحله‌ای می‌رسد که خود را تثبیت کند. می‌توان بعد از این تجربه‌ها نگاه جدی‌تری به این دوره‌های آموزشی داشته باشیم. این مهم به زعم بسیاری از کارشناسان قابل دریافت است. دوره جاری در پایان دومین سال پیاپی خود است و در همین زمان فراخوان سومین دوره نیز توسط مؤسسه شهرستان ادب اعلام شده است.

این شاعر به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دوره سوم آموزش شعر جوان انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: در نظر داریم تا در دوره بعدی تعداد 100 نفر از اعضا اعم از زنان و مردان را که مستعد هستند، انتخاب کنیم و در این دوره قرار دهیم. در این میان اولویت با گروه‌های سنی دانش‌آموزان و دانشجویانی است که مستعد هستند. بعد از اتمام داوری آثار ارسال شده، بهترین‌ها انتخاب و آثارشان مورد حمایت قرار خواهد گرفت.


فارس _ دوره آموزشی شعر جوان انقلاب جدی‌ترین برنامه ادبی در حوزه آموزش شاعران جوان است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست خبری اختتامیه دور دوم اردوی شعر جوان انقلاب آفتابگردان‌ها صبح امروز در محل مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب برگزار شد.

میلاد عرفان‌پور مدیر دفتر شعر این مؤسسه گفت: در کشور برنامه‌هایی مثل جشنواره‌ها که چهره ادبی دارد بسیار داریم اما برنامه‌هایی که به آموزش و پرورش شاعران جوان انقلاب بپردازد بسیار نایاب است و دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اکنون به مرحله‌ای نزدیک می‌شود که آن را می‌توانیم جدی‌ترین برنامه ادبی کشور در حوزه آموزش شاعران جوان بخوانیم.

وی افزود: این دوره هم اکنون در پایان دومین دور خود است که بعد از یک سال برنامه جدی و مستمر در اردوی مشهد این دوره را به پایان می‌بریم و پس از آن دور سوم آغاز خواهد شد و در دوره بعد باز هم 100 نفر عضو جدید در میان دانش‌آموزان و دانشجویان با استعداد پس از داوری‌ها انتخاب خواهد شد.



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • نشست خبری اختتامیه دوره دوم آفتابگردان ها
  • نشست خبری اختتامیه دوره دوم آفتابگردان ها
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.