موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یوسفعلی میرشکاک:

شعر دفاع مقدس امروزه مظلوم واقع شده | انتقاد از نثر ضعیف رمان‌های دفاع مقدس

30 مهر 1392 00:37 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
شعر دفاع مقدس امروزه مظلوم واقع شده | انتقاد از نثر ضعیف رمان‌های دفاع مقدس

یوسفعلی میرشکاک شاعر و نویسنده معتقد است که خاطره‌نویسی دفاع مقدس امروز با موفقیت‌هایی که کسب کرده در صف اول ادبیات انقلاب قرار دارد،‌ اما رمان‌های دفاع مقدسی از نثری ضعیف رنج می‌برند که باید برطرف شود.

یوسفعلی میرشکاک شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به رشد نسبی شعر و ادبیات دفاع مقدس در سال‌های اخیر گفت:‌ من به جد معتقد هستم، که شعر دفاع مقدس در سال‌های اخیر به شدت رو به افول و خاموشی گذاشته است.

وی نبود حمایت‌ از شعر و شاعران این عرصه را مهمترین دلیل بر این وضعیت عنوان کرد و افزود: شعر مظلوم‌ترین هنرهاست و در میان گونه‌های شعر نیز شعر دفاع مقدس امروزه مظلوم واقع شده است،‌  زمانی که حمایتی از شاعران دفاع مقدس نشود،‌ در دوره‌ای که دیگر خبری از جنگ و دفاع مقدس نیز نیست،‌ کمتر شاعرای به سراغ این مضامین می‌رود.

میرشکاک معتقد است که ادبیات دفاع مقدس در حوزه رمان و خاطره‌نویس امروزه بسیار موفق است،‌ اما دیگر نباید از شعر دفاع مقدس انتظار داشت که درخشش سال‌های آغازین حیات خود را داشته باشد،‌ شعرهایی که اکنون نیز تولید می‌شوند،‌ به بهانه سالگرد شهادت شهدا،‌  عملیات‌های بزرگ دفاع مقدس‌، سالروز فتح خرمشهر و ... سروده می‌شود که انگشت شمار هستند.

این شاعر و نویسنده افزود:‌ در حوزه رمان و خاطره‌نویسی دفاع مقدس نیز همان‌طور که گفتم،‌ کارهای خوبی انجام شده است، منتهی ایرادی که وجود دارد این است که این آثار نثرشان ضعیف است، تقریباً می‌توان گفت، از حیث جمع‌آوری خاطرات رزمنده‌ها، بزرگان جنگ، سرداران بزرگ و حتی زندگی‌نامه‌ها و ... پیشرفت خوبی داشته و کارهای موفقی تولید شده‌اند‌، یکی از دلایل این موفقیت نیز فعال بودن چند ارگان از جمله حوزه هنری‌، ارتش،‌ سپاه و ... در این زمینه است. اما در حوزه رمان دفاع مقدس متأسفانه نثرها ضعیف و اغلاط فاحش دیده می‌شود.

وی بیان تمام ناگفته‌های دفاع مقدس را امری محال دانست و افزود: اگر قرار این باشد که همه اتفاق‌های رخ داده در جنگ را بیان کنیم باید تمام کسانی که در جنگ حضور داشته‌اند را پیدا کرده و کل خاطرات را بازگو کنیم که عملا نه چنین اتفاقی قابل رخداد است و نه متولی آن وجود دارد.

میرشکاک تصریح کرد:  متأسفانه ما در سال‌های اخیر بیشتر مغلوب اقتصاد و سیاست شده‌ایم تا اینکه بخواهیم در فضای جنگ و دفاع مقدس تنفس کنیم به همین دلیل چندان نمی‌توان توقع زیادی از کسانی که در این عرصه کار می‌کنند،‌ داشت.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه خاطره‌نویسی و تاریخ شفاهی دفاع مقدس افزود:‌ به واسطه تاکیدات رهبری بر این حوزه  خاطره‌نگاری ادبیات دفاع مقدس موفقیت‌آمیز‌تر بوده است،‌ خاطره‌نگاری تازه‌ترین شکل ادبیات است، به همین دلیل توفیق دفتر ادبیات پایداری در حوزه هنری و بیرون از آن در سپاه و ارتش بیشتر بوده و موجب کارهای چشمگیر و جالب توجهی شده است،‌ به گونه‌ای که امروزه خاطره‌نگاری جنگ در صف اول ادبیات انقلاب قرار دارد.



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • شعر دفاع مقدس امروزه مظلوم واقع شده | انتقاد از نثر ضعیف رمان‌های دفاع مقدس
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.