موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
علیرضا قزوه:

قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی توأمان جاذبه و دافعه شعر انقلاب بودند

10 آبان 1392 07:20 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.5 با 2 رای
قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی توأمان جاذبه و دافعه شعر انقلاب بودند

  به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، آئین اختتامیه سومین جشنواره سراسری «شعر انقلاب» دقایقی پیش با حضور ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری، علی داودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و برخی از شاعران پیشکسوت انقلاب اسلامی نظیر رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی، عباس براتی‌پور و سعید بیابانکی در تالار مهر حوزه هنری برپا شد.

در این مراسم علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، بیان داشت: دیروز بنده سر مزار مرحوم قیصر امین‌پور بودم که برنامه‌ای را با یاد این شاعر در استان خوزستان برپا کردیم که شاعران این استان و شاعران ایرانی نیز در این مراسم شرکت داشتند.

* قزوه: قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی توأمان جاذبه و دافعه شعر انقلاب بودند

وی اضافه کرد: با پدر مرحوم قیصر امین‌پور و ساختمان و به ویژه سنگ قبر دایره‌ای این شاعر صحبت‌هایی صورت گرفت که با استاندار و چندی از مسئولان نظیر مدیرکل ارشاد استان خوزستان، رئیس شورای شهر راجع این موضوع که مزار این شاعر انقلاب هر چه زودتر آماده شود و سال آینده برنامه بزرگداشت قیصر امین‌پور در ابعاد بین‌المللی برنامه خوبی برگزار شود، گفت‌وگوهایی صورت گرفت.

قزوه ادامه داد: ضلع سومی که نمی‌توان علاوه بر قیصر امین‌پور و سلمان هراتی نادیده گرفت، سیدحسن حسینی است که بنده دیروز فکر می‌کردم که قیصر و سید توأمان جاذبه و دافعه شعر انقلاب بودند.

وی افزود: در گذشته جلسات شعری در حوزه هنری برپا می‌شد که بنده می‌دانم که همیشه آن خشم شیعی «سیدحسن حسینی» در آن جلسات در کنار آن مهر «قیصر امین‌پور» یک مهر و قهری را داشت که از جنس مهر و قهرهای تشیع و مولا علی بود.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: در جلساتی که نام قیصر امین‌پور است نمی‌توان نامی از سیدحسن حسینی نبرد، اگر یادتان باشد، زمانی که قیصر شعری می‌خواند کمتر شاعری ایراد می‌گرفت، شاید که قیصر حریف نقدهای سیدحسن حسینی و سید هم حریف نقدهای قیصر بود اما هیچ یک از این موارد بزرگی این شاعران انقلاب را کم نمی‌کند.

* قیصر، سیدحسن حسینی و سلمان هراتی برای اثبات شعر انقلاب کافی هستند

وی اضافه کرد: در کنار این دو شاعر، انقلاب اسلامی دارای چهره‌های بزرگی است که از جمله آنها می‌توان به استاد معلم اشاره کرد که به هیچ عنوان کسی نمی‌تواند او را انکار کند، سیدحسن حسینی همیشه به معلم دامغانی احترام گذاشته و او را به عنوان یک استاد دانسته و نگاه می‌کرد که مسلماً قیصر هم همین نگاه را داشت.

قزوه ادامه داد: دیروز گویا رادیو فرهنگ با چندین از دوستان مصاحبه می‌کردند که وابسته به یک جریان و خانه‌ای هستند که یک جوری می‌خواهند وانمود کنند که شعر انقلاب تنها در سه چهره یعنی قیصر امین‌پور، سیدحسن حسینی و سلمان هراتی خلاصه شده و تمام می‌شود.

وی افزود: اولاً اگر شعر انقلاب این سه چهره باشند، همین سه چهره برای اثبات شعر انقلاب کافی هستند؛ سبک هندی با بیش از 20 هزار شاعر از آسیای میانه، شبه قاره، ایران تا آسیای صغیر و هند و چین سه چهره به عنوان شاخص بودند که از آنها نام برده می‌شود که آنها صائب، بیدل و کلیم بود.

* شعر انقلاب با زایش‌ها و رویش‌هایش به عنوان یک سبک باقی خواهد ماند

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: معتقدم حتی اگر کسان دیگری نباشند که هستند و حتی اگر معلم دامغانی، عبدالملکیان و اسرافیلی و امثال آنها نباشند که هستند، همین سه چهره کافی بود که شعر انقلاب ما یک شعر پر طپش و به یادماندنی برای نسل‌های بعدی باشد.

وی اضافه کرد: بعضی‌ها هم گله کردند که برای سلمان هراتی ما چه کرده‌ایم؛ کسانی دارند از گرد راه می‌رسند که لابد از گرده راه رسیدن‌اش بنده هستم که از همان اولین جلسه‌ای که سلمان آمد را به یاد دارم تا آخرین جلسه حضور این شاعر انقلابی که می‌گفت من هم می‌میرم نه مثل غلامعلی.

قزوه ادامه داد: کسانی این ادعاها را می‌کنند که خودشان بعد از چند سال پیش کسی را واسطه می‌کردند که بنده را ببینند و بعد هم از گرد راه رسیدند و مقالاتی که ما از «بشنو از نی» و ویژه‌نامه‌هایی که از سلمان هراتی داشتیم را کتاب کردند اما نباید این مباحث به رادیو و تلویزیون انتقال یابد.

وی افزود: شعر انقلاب، زایش‌ها و رویش‌هایی دارد که به عنوان یک سبک باقی خواهد ماند و هیچ کاری هم نمی‌توانند انجام دهند، اگر خدا بخواهد امثال علی معلم دامغانی و احمد عزیزی خواهد ماند و دست هیچ کسی هم نیست.

* شعر انقلاب، دنباله‌دار و پشتوانه‌دار است که به حرکت جدی می‌پردازد

به گفته مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، شعر انقلاب، یک شعر با زایش شعری است که دنباله‌دار و پشتوانه دارد یعنی شعر انقلاب همان چهره‌های جوان در نسل تازه است که از جمله آنها می‌توان به فاضل نظری و محمدجواد آسمان اشاره کرد، همچنین شعر انقلاب دارد حرکت جدی می‌کند.

وی اضافه کرد: برخی اوقات یک شاعر با یک ترکیب‌بند جدید می‌یاد و اوج می‌گیرد هم‌اکنون شاعران جوان به همین شکل هستند که دارند رشد کرده و اوج می‌گیرند چراکه دارای دغدغه‌های بزرگ هستند اما برخی‌ها دغدغه ندارند.

قزوه ادامه داد: دیروز به یکی از دانشگاه‌های کشور رفتم که برخی از جوانان 27 _ 28 سال سن اشعاری را می‌خواندند که اصلاً متوجه نشدم که هدف‌شان از شعر چیست و بیشتر بازی زبانی بود اما زمانی که قیصر تنها 18 سال داشت می‌گفت می‌خواستم شعری برای جنگ بگویم.

وی با بیان اینکه نباید جوانان را دلسرد کنیم بلکه باید به تشویق شاعران جوان بپردازیم، افزود: در اینجا این سوال مطرح است که چرا برخی‌ها ایستاده‌اند و می‌خواهند شاعران جوان را دلسرد کرده و آنها را بزنند؛ باید تلاش کرد چون ادبیات زحمت است و قیصر و سلمان رنج کشید تا کاری را انجام دادند.

* شعر انقلاب با کمترین هزینه به عرصه ورود یافته است/بار همه هنرها را شعر انقلاب به دوش کشیده است

قزوه بیان کرد: جایزه‌هایی که برگزیدگان شعر انقلاب می‌دهیم تنها هزینه رفت و آمد آن شاعر از شهر و یا استان محل سکونت‌اش تا این مراسم است باید گفت که شعر انقلاب با کمترین هزینه ورود یافته و دارد سبک را تثبیت می‌کند.

به گفته این مقام مسئول، بار همه هنرها را شعر انقلاب به دوش کشیده است و بار همه شعر انقلاب را ادبیات دفاع مقدس ما به دوش کشیده است که برای تثبیت ادبیات ما در این روزگار و ایجاد سبک جمهوری اسلامی ایران، ادبیات آئینی و ادبیات دفاع مقدس نقش داشته است و در این ادبیات قیصر، سلمان، حسینی و اساتیدی چون حسین اسرافیلی، عبدالملکیان و معلم و اساتیدی در این سبک نقش داشته‌اند.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی توأمان جاذبه و دافعه شعر انقلاب بودند
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.