موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یادداشتی از مهناز سعیدحسینی

رصد ده‌ها پروین اعتصامی و طاهره صفارزاده در آسمان شعر انقلاب اسلامی

06 اردیبهشت 1393 02:53 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
رصد ده‌ها پروین اعتصامی و طاهره صفارزاده در آسمان شعر انقلاب اسلامی
خبرگزاری فارس- مهناز سعیدحسینی: شاعر است و جلسات شعری منظم، شعر است و نقد استادان دلسوز و عشق است و شعر که ممکن است سرک به هر خانه‌ای بکشد و سراغ هر دلی را بگیرد اما معدود هستند آدم‌هایی که بتوانند خوب شعر بگویند و اگر خوب شعر گفتند، از موضوعات خوب هم بسرایند و به وقت دفاع و ایستادن هم جانانه بایستند و با شعرشان مانند یک سرباز مقابل حمله‌ها را بگیرند و مثل مهتاب فضای شبهه‌ها و تردیدها را در یک شب تاریک روشن کنند.

** شاعری و آموختن فوت کوزه گری

و شاعر هر چه قدر هم که خوب شعر بگوید مانند هر هنرمندی احتیاج به یک استاد دلسوز دارد که دستش را بگیرد و پا به پا ببرد. استادی که شعرهایش را بشنود، نقد کند و راه را از چاه نشان دهد. یک شاعر جوان علاوه بر اینکه باید فن بیان و شیوه ساخت شعر را بداند و به دانسته‌های شاعری مجهز شود، نیاز دارد که بیاموزد خمیره شعرش و جان مایه مطالبش را از چه گلی تهیه کند که نتیجه کارش بر دل‌ها بنشیند و ماندگار شود. از همه اینها مهم‌تر اینکه شاعر جوان باید بداند که جان شعرش و در مجموع جان شاعر چگونه باید باشد که ذهن و دلش دسترسی به سطوح بالاتر معرفت داشته باشد و درک و دریافتش نزدیک‌تر به حقیقت. همه اینها استاد و مرید می خواهد برای آموزش شاعر جوانی که در ابتدای راه است و اردوی آفتابگردان‌های شهرستان ادب از همین جا شروع شد...

پیش از این، 3 دوره از اردوی آفتابگردان‌ها برای شاعران جوان از جنس ذکور برگزار شد اما این بار یعنی هفته گذشته بانوان شاعر جوان از سراسر کشور و از شهر و دیارهای متفاوت، کنار هم در اردویی جمع شدند تا مهارت‌هایی را بیاموزند که یک شاعر برای شاعری نیاز دارد و حداقلش اینکه اگر اردوی 3 روزه زمان کمی برای آموختن همه این مهارت‌ها است، دست کم سرنخ را بیابند و راه را بشناسند.

**تجدید مطلعی برای شعر انقلاب

در 3 روزی که این بانوان شاعر در اردو کنار هم گرد آمده بودند اسماعیلی امینی از عناصر شعر با این شاعران جوان سخن گفت که اصولا شعر چه چیزی است و چه عناصری دارد تا شاعران بدانند به چه متنی شعر می‌گویند و شعر نیاز به چه چیزهایی دارد. وحید جلیلی در کلاسی با عنوان تجدید مطلع شعر انقلاب با شاعران از ارتباط دو سویه شعر و انقلاب سخن گفت و از آنها خواست که باید بیش از پیش فعال باشند و برای دفاع از انقلاب و اسلام در صحنه.

مرتضی امیری اسفندقه موضوع مهمی چون جان شعر و جان شاعر را پیش کشید و گفت جان شاعر اساسا به سمت ناپاکی‌ها و پلشتی‌ها نمی‌رود و اگر هم برود به دنبال یک زیبایی است که دیگران آن را ندیده‌اند، گلی را میان مردابی نشان می‌دهد و بدون آلوده شدن دامنش می‌گذرد. سعید حدادیان هم در سخنانش از شعر و زندگی برای بانوان شاعر گفت که سعی کنند از خودشان عاقبت به خیری به جا بگذارند. به آنها توصیه کرد از هر موضوعی شعر نگویند و یادشان آورد که به عنوان یک بانوی مسلمان شاعر چه توقعاتی از آنها می‌رود.

**فرصتی برای محک شعرها

و همه اینها در کنار هم مجموعه‌ای شد در ذهن شاعران جوانی که همه ذوق سرشاری داشتند و دستی بر شعر. علاوه بر آموختن و گفتن استادان از شعر و شاعری و انقلاب، بانوان شاعر در یک فرصت 3 روزه فرصت داشتند در جلسه‌های شعر خوانی با عنوان کارگاه‌های نقد شعر، خودشان را در بوته نقد برجسته‌ترین استادان شعری کشور و دیگر شاعران قرار دهند. در این کارگاه‌ها شاعران و منتقدانی چون اسماعیل امینی، حمیدرضا شکارسری،‌ محمدمهدی سیار،‌ راضیه رجایی، فاطمه طارمی،‌ جواد محقق، مصطفی محدثی خراسانی،‌ علی داودی، میلاد عرفان پور، محمدحسین نعمتی، فریبا یوسفی و کبری موسوی قهفرخی حضور داشتند و شعرها را می‌شنیدند و نقد می‌کردند.

**بانوانی ماه سیما و آفتاب سیرت

فکرش را بکنید جمعی باشند از دختران و بانوان جوان غالبا دهه هفتادی، همه محجبه، همه شاعر، همه محصل و دانشگاه دیده، همه مرتب و منظم، زیبا و محجوب، مودب و خوش آتیه که از سراسر کشور جمع شده باشند و شعرهایی بگویند که در استواری و دقت چیزی کم نداشته باشد و در مضمون و محتوا تنه به شعر شاعران انقلابی نسل‌های قبل‌تر بزند. در حلقه آفتابگردان‌ها می‌توانستید بانوانی ماه سیما و آفتاب سیرت را ببنید که هر یک از دیاری آمده‌ بودند و هر یک دلی داشتند و دریایی از شعر و ذوق و قریحه و اندیشه...

**روزگار شعر ما هر روز بهتر از دیروز

ممکن بود قوت شعر یکی از دیگری کمی کمتر باشد و استاد شاعری به یکی بگوید شعرت بیشتر مناسب سرود است تا برازنده نام شعر اما به قدری جمع این استعدادهای جوان خوش آتیه‌ در یک جا و در کنار هم خوش آهنگ بود که در آینده اگر حمایت شوند می‌توانند طاهره صفارزاده باشند یا از او بالاتر و چه عیبی دارد و چه منعی که روزگار شعر ما هر روز بهتر از دیروز باشد؟ جالب اینکه این بانوان شاعر که نام انقلاب اسلامی را همراه با خود یدک می‌کشیدند و غالبا دهه هفتادی بودند، نه در حجابشان هیچ کم از شیرزنان اوایل انقلاب نداشتند و نه در روحیه و عشقشان به خمینی و انقلاب اسلامی، تا حدی که به سختی می‌شد باور کرد اینها در روزگاری متولد شده‌اند که هیچ تصوری از سال‌های اوایل انقلاب یا حتی رهبر این انقلاب بزرگ ندارند و حتی مانند دهه شصتی‌ها دوران کودکیشان هم درکی از امامشان هم نداشته‌اند.

**شعرهایی استوار و تحسین برانگیز

به سختی می‌شد باور کرد که موتور شعر و ذهن بسیاری از این دخترکان در سرودن شعرهایی مناسب اوضاع سیاسی روز آن قدر خوب کار کند که انگار سال‌ها درس بصیرت انقلابی خوانده‌اند و روزهای انقلاب را از نزدیک درک کرده‌اند... و بعضی شعرها به قدری خوب بود که استادان حاضر در جلسه،‌ حرفی برای نقد شعر نداشتند و تحسین می کردند و تشویق دیگر شاعران حاضر و صدای آفرین گفتن‌هایشان فضا را پر می‌کرد...

**ده‌ها پروین و طاهره صفارزاده

فکرش را بکنید اگر این راه همین گونه ادامه پیدا کند،‌ اگر این بانوان شاعر همین طور دیده شوند و از محضر استادان درجه یک شعر و ادب و اخلاق بهره ببرند، ما می‌توانیم در 10-20 سال آینده بانوان شاعری را داشته باشیم که هم تراز پروین اعتصامی یا بالاتر ایستاده باشد، یا چندین طاهره صفارزاده شاعر و مترجم و قرآن پژوه همه فن حریف داشته باشیم و شعرهای استوار  که از دل‌های آرام و استوارتر می‌جوشند و چرا نداشته باشیم و چه منعی دارد و چه راهی بسته است؟ که امروز بارقه‌هایی پس امیدوار کننده از از آتیه شعر انقلاب اسلامی دیده می‌شود...



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • رصد ده‌ها پروین اعتصامی و طاهره صفارزاده در آسمان شعر انقلاب اسلامی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.