موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
همزمان با انتشار شماره‌ بهار این فصلنامه خبر داد

سایت فصلنامه تخصّصی شعر راه‌اندازی شد

28 اردیبهشت 1393 03:23 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
سایت فصلنامه تخصّصی شعر راه‌اندازی شد
به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا قزوه، سردبیر فصلنامه‌ی تخصّصی شعر، از انتشار قریب‌الوقوع شماره‌ی بهار این مجلّه خبر داد و هفتاد و یکمین شماره از فصلنامه‌ی تخصّصی شعر، اواسط خرداد 93 روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها و کتاب‌فروشی‌های معتبر کشور قرار خواهد گرفت.

قزوه علّت منتشر نشدن شماره‌ی زمستان 92 این فصلنامه را ناهماهنگی چاپ و مسأله‌ی بودجه دانست و گفت: «همان‌طور که می‌دانید، مجلّه‌ی شعر چهار سال منتشر نمی‌شد و ما در پاییز سال 92 نخستین شماره را پس از این چهار سال منتشر کردیم و در واقع اعلام کردیم که این مجلّه دوباره در چرخه‌ی انتشار قرار خواهد گرفت. ما شماره‌ی پاییز 92 را شماره‌ی 1+69 نامیدیم؛ به این معنی که این یک پیش‌شماره است و مقدّمه‌ای برای چاپ پیوسته‌ی شماره‌های بعد خواهد بود. با این حال، به دلیل مسائل مالی و ناهماهنگی‌های مربوط به چاپ، با وجود این‌که مطالب شماره‌ی زمستان را از آذرماه 92 آماده داشتیم، انتشار آن شماره به تعویق افتاد». قزوه که علاوه بر سردبیری مجلّه‌ی شعر، مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری را نیز بر عهده دارد، اطمینان داد که چهار شماره‌ی این فصلنامه در سال جاری، در موعد خود، یعنی در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان، به موقع منتشر خواهد شد.

**مصاحبه‌هایی با استادان شعر معاصر فارسی در جدیدترین شماره مجله شعر

سردبیر مجلّه‌ی تخصّصی شعر، نیمه‌ی خرداد را زمان انتشار شماره‌ی بهار این فصلنامه عنوان کرد و افزود: «در این شماره از مجلّه‌ی شعر، مصاحبه‌هایی با استاد حمید سبزواری، استاد موسوی گرمارودی، استاد معلّم دامغانی، استاد بهمنی، و همچنین آقایان ضیاءالدّین شفیعی، محمّدکاظم کاظمی و لطیف هلمت (شاعر کُردستان عراق) خواهیم داشت. علاوه بر این، مقالات و یادداشت‌هایی از آقایان میرشکّاک، اسماعیل امینی، حمیدرضا شکارسری، دکتر غلامرضا کافی، استاد سیّدمحمود سجّادی، بیابانکی، مظفّری ساوجی، کمال شفیعی، اسماعیلی اراضی، حبیبی کسبی و شاه‌علی زینت‌بخش این شماره از مجلّه است. همچنین نقدهایی از آقایان دکتر سیّدمهدی طباطبایی، ضیاءالدّین خالقی، مصطفی علیپور و اکبر میرجعفری خواهیم داشت. در پایان هم علاوه بر سروده‌های آیینی، دفاع مقدّس، ترانه، کودک و نوجوان، عاشقانه، اجتماعی، طنز و شعرهای بودمی قومیت‌های ایرانی، سروده‌هایی از شاعران افغانستان و تاجیکستان و شبه‌قاره و ترجمه‌هایی از شعر جهان در این شماره از مجلّه وجود دارد».

 

**سایت مجلّه‌ تخصّصی شعر راه‌اندازی شد

همچنین علیرضا قزوه از راه‌اندازی سایت مجلّه‌ی شعر، همزمان با انتشار شماره‌ی بهار این فصلنامه خبر داد. شاعران، پژوهش‌گران ادبی و علاقه‌مندان به شعر، از این پس می‌توانند برای مطالعه‌ی مطالب این مجلّه به پایگاه اینترنتی مجلّه‌ی تخصّصی شعر با نشانی (www.poesiemag.ir) مراجعه کنند.

علیرضا قزوه سردبیر این مجلّه با بیان اینکه «در روزگار ما مطبوعات کاغذی ناچارند از فضای وب هم برای عرضه استفاده کنند»، افزود: «مشکلات نشر و پخش کاغذی در کشور ما غیر قابل انکار است. علاوه بر این، فصلنامه‌ی شعر در هر سال چهار بار منتشر می‌شود و برای اینکه بتواند ارتباط پیوسته‌ی خود را با مخاطبان و علاقه‌مندانش حفظ کند، چاره‌ای جز این نبود که از فضای اینترنت هم بهره بگیریم».

قزوه دلایل راه‌اندازی سایت مجلّه‌ی شعر را این‌گونه برشمرد: «خوشبختانه مطالب زیادی برای انتشار در مجلّه‌ی شعر به دست هیأت تحریریه‌ی ما می‌رسد و با توجّه به سقف تعداد صفحات مجلّه، با هیچ تدبیری نمی‌توانستیم همه‌ی این مطالب را در چهار شماره‌ی سالانه‌ی این فصلنامه عرضه کنیم. بعضی از این مطالب را هم نمی‌توانیم سه یا شش ماه در بایگانی مجلّه بلوکه کنیم تا فرصت انتشار کاغذی‌اش فرا برسد. برای همین تصمیم گرفتیم سایت مجلّه را هم به موازات انتشار کاغذی مجلّه پیش‌بینی کنیم تا از این نظر به ما کمک کند».

**سایت مجله شعر هم به اندازه خود مجله علمی و معتبر است

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه‌ی هنری و سردبیر مجلّه‌ی تخصّصی شعر در پاسخ به این پرسش که: «آیا انتشار این مطالب در نسخه‌ی اینترنتی مجلّه، به اندازه‌ی نسخه‌ی چاپی آن معتبر خواهد بود؟» گفت: «این باور غلطی است که منابع اینترنتی به اندازه‌ی منابع چاپی از اعتبار آکادمیک و علمی برخوردار نیستند. تلاش ما این خواهد بود که در مطالب سایت هم به اندازه‌ی مطالب منتشرشده، قواعد علمی و اصول آکادمیک را با وسواس کافی رعایت کنیم تا سایت مجلّه هم بتواند به اندازه‌ی نسخه‌ی چاپی مجلّه اعتماد اصحاب دانشگاه را جلب کند».

قزوه راه‌اندازی سایت این مجلّه را برای حل شدن مسأله‌ی آبونمان و اشتراک مجلّه هم مفید دانست و افزود: «استفاده از مطالب سایت، مستلزم مشترک شدن در مجلّه است. به این معنی که کاربران سایت هم باید برای خواندن مطالب سایت، حقّ اشتراک بپردازند. به این ترتیب، هر کسی در هرکجای این کشور، خواهد توانست از طریق اینترنت، نسخه‌ی الکترونیکی مجلّه را تهیه و مطالعه کند. این کار، دایره‌ی مخاطبان مجلّه را هم وسعت خواهد داد».

فصلنامه‌ی شعر، تنها مجلّه‌ی تخصّصی فارسی‌زبان درباره‌ی شعر است که از سال 1372 توسّط مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه‌ی هنری منتشر می‌شود. اکنون محسن مؤمنی شریف (رئیس حوزه‌ی هنری) مدیرمسؤول، و علیرضا قزوه (مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه‌ی هنری) سردبیر مجلّه‌ی تخصّصی شعر هستند.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • سایت فصلنامه تخصّصی شعر راه‌اندازی شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.