موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

فرزانه منصوری: نادر ابراهیمی نگارش «سه دیدار» را وقتی آغاز کرد که به امام می‌گفتیم آیت‌الله خمینی

15 خرداد 1393 05:08 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
فرزانه منصوری: نادر ابراهیمی نگارش «سه دیدار» را وقتی آغاز کرد که به امام می‌گفتیم آیت‌الله خمینی

به گزارش خبرگزاری فارس، «بار دیگر مردی که دوست می داشتم» ویژه برنامه فرهنگ سرای انقلاب اسلامی بمناسبت بیست و پنجمین سالروز رحلت رهبرکبیر انقلاب، حضرت امام روح ا...(ره) روز گذشته برگزار شد.

در این ویژه برنامه بخش هایی از رمان دو جلدی «سه دیدار» نوشته نادر ابراهیمی که روایتی متفاوت از زندگی امام(ره) است، بازخوانی شد. فررزانه منصوری، همسر نویسنده، مهمان ویژه این نشست درباره چگونگی نگارش این اثر توسط همسرش توضیحاتی داد.

 

نگارش سه دیدار شجاعت می خواست

 

فرزانه منصوری، همسر نادر ابراهیمی درباره نگارش سه دیدار و پیش قدمی نادر در نگارش این رمان به حمید باباوند، مجری این نشست گفت: به نکته درستی اشاره کردید در زمانی که هنوز کسی برای نگارش این رمان پیش قدم نشده بود که راجع به امام بنویسد،‌ نادر اقدام به نگارش این اثر کرد. همه می دانند قطعا نوشتن درباره قهرمانی معاصری که هنوز زنده است و در قیدحیات بسیار سخت است و به شجاعت نیاز دارد که آیا این قهرمان همانی است که ما تصور می کنیم آیا تاریخ بعدها چیز دیگری نخواهد گفت.  اینها باعث می شد که اگر کسی هم بخواهد جرات نکند درباره امام بنویسد در زمانی که ما هم عصر ایشان بودیم. البته این کتاب بعد از عروج ایشان نوشته شد.

 

نادر ابراهیمی از زمانی که به امام می گفتیم آیت الله خمینی کار را آغاز کرد

 

وی در ادامه درباره روند نگارش رمان دو جلدی سه دیدار خاطر نشان کرد: همه سوال می کنند که چه شد نادرابراهیمی راجع به امام نوشت و خیلی ها برداشت می کنند که او در شرایطی که امام در صدر نظام حکومتی ایران قرار گرفتند اقدام به نگارش این اثر کرد، نادر ابراهیمی که در نظام پهلوی مبارزه کرده بود، زندان رفته بود،‌شلاق خورده بود،‌بیکار شده بود ممنوع الکار شده بود. اما اینکه چرا او که مبارز است درباره کسی که در صدر نظام است می نویسد!‌ من بارها در مصاحبه ها و گردهم آیی هایی که با جوان ها داشتم گفته ام،‌ نادر ابراهیمی زمانی که ما به آیت الله خمینی می گفتیم امام این اثر را آغاز نکرد او از پانزده خرداد 1342 یعنی در چنین روزهایی جزو مردم مبارز بود و به دنبال این بود که این مرد را بشناسد.

 

تحقیقات سه دیدار از خرداد 42 شروع شده بود

 

منصوری درباره روند تحقیقات مرحوم نادر ابراهیمی یاد آور شد: ابراهیمی از  خرداد 1342 تا بهمن 1357 آنچه را که راجع به امام می نوشتند پیگیری می کرد حرکت هایی که انجام می دادند را پیگیری می کرد و کم و بیش با زندگی ایشان آشنا بود و در سال های مبارزات اعلامیه ها را می نوشت بدون اینکه امام را دیده باشد.  پس از اینکه امام وارد تهران شدند نادر ابراهیمی ایشان را ندیده بود و هرگز هم حضوری ایشان را ملاقات نکرد.  اما پژوهش هایش را ادامه می داد. در خاطرم هست که سال های اول انقلاب همسرم من را موظف کرده بود آنچه را که در روزنامه ها و مجله ها درباره مبارزات مردم و کارهای حضرت امام خارج از کشور انجام می دادند از روزنامه ها جدا کنم و در اختیارش بگذارم. او اینها را می خواند و جمع ‌آوری می کرد برای اینکه این مرد را بهتر بشناسد.

 

سه دیدار درباره شخصیتی است که در دفاع از حقوق مردم ایران کوتاه نیامد

 

همسر نادر ابراهیمی نگارش رمان سه دیدار توسط این نویسنده را مصداق شجاعت دانست و یاد آور شد: تحقیقات او طی 16-17سال تکمیل شد و زمانی رسید  که یکی از آقایانی که در حوزه هنری بودند، متوجه تحقیقات و شناخت ایشان درباره امام خمینی به عنوان یک مبارز  شد که هرگز از دفاع از حقوق مردم ایران کوتاه نیامد و هیچ باجی به سراسر دنیا نداد. ابراهیمی درباره چنین مردمی تحقیق کرد و به او علاقه داشت وقتی به او پیشنهاد کردند حالا که این همه تحقیق داری بیا و درباره امام بنویس شجاعت کرد و نوشت در حالی که تاریخ نشان می داد که آیا قهرمان واقعی ملت ایران امام خمینی است یا نه .  بسیاری از ما این اعتقاد را داریم و نادر ابراهیمی این اعتقاد را داشت و نوشت و همه به دلیل این اثر از او روی برگرداندند. اما او گفت من اثری را که به آن اعتقاد داشتم نوشتم. شما چرا ترسیدید!!

 

منصوری در حاشیه این نشست که در آستانه ششمین سالگرد درگذشت نادر ابراهیمی  برگزار شد، تعدادی از آ‌ثار همسرش را به کتابخانه عمومی فرهنگ سرای انقلاب اسلامی تقدیم کرد.

 

در بخش دیگری از این برنامه  توسط گروه «دل آگاه» به اجرای بخش هایی از آلبوم دریغا که به مناسبت رحلت امام خمینی (ره)‌تولید شده بود،‌ پرداخت.

 

همچنین در این مراسم نماهنگ «گل های خانه تو را می شناسند» که مروری است بر چند داستان گونه از زندگی حضرت امام(ره)‌ همراه با تصاویری ناب و دیدنی از ایشان به نمایش درآمد. این نماهنگ همت فرهنگ سرای انقلاب اسلامی تهیه و تولید شده است.

 

در پایان این مراسم مهمانان،‌تابلوی یادبود ویژه برنامه «بار دیگر مردی که دوست می داشتم» را امضاء‌ کردند .


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • فرزانه منصوری: نادر ابراهیمی نگارش «سه دیدار» را وقتی آغاز کرد که به امام می‌گفتیم آیت‌الله خمینی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.