موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

مشروح نشست خبری اردوی شعر بانوان آفتابگردان‎ها

20 اسفند 1393 01:58 | 2 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.33 با 3 رای
مشروح نشست خبری اردوی شعر بانوان آفتابگردان‎ها

شهرستان ادب: نشست خبری دومین اردوی شعر بانوان انقلاب اسلامی موسوم به «آفتابگردان‌ها» با حضور رسانه‎های میهمان در محل موسسه شهرستان ادب برگزار شد. در این نشست خبری سه نفر از اساتیدِ اردو یعنی آقایان اسماعیل امینی، مصطفی محدثی خراسانی و خانم فریبا یوسفی، و همچنین علی‌محمد مؤدب مدیر عامل موسسه شهرستان ادب و میلاد عرفان‌پور مدیر دفتر شعر موسسه برای حاضران صحبت کردند. 

در ادامه گزارش این جلسه را به نقل از خبرگزاری‎های فارس، دفاع مقدس، نسیم و ... می‎خوانید.


علی‎محمد مودب: شعر زنان، شعر زندگی است

این روزها ادبیات ایران روزهای خوبی را می‌گذراند و شاهد بودیم که جشنواره شعر فجر با یک پختگی خوبی برگزار شد. هیات علمی و اجرایی این جشنواره روشی پایه گذاشتند که امیدواریم سال‌های آتی نیز شاهد این روند باشیم.

علی محمد مودب



وی افزود: شعر معاصر ایران دارای چهر‌ه‌های برجسته‌ای است که در تاریخ شعر فارسی ستاره‌های کم نظیری هستند. پروین اعتصامی و فروغ فرخزاد از جمله ستاره‌های کم نظیر شعر فارسی هستند که حضورشان در شعر فارسی سبب شده که دختران ما از اعتماد به نفس بیشتری در شعر برخوردار باشند و امروز می‌بینم که تعداد شاعران دختر بیشتری مشغول هستند.

مدیر عامل موسسه شهرستان ادب گفت: امیدواریم این جوشش استعدادها به فرهنگ و تمدن ایران غنا بخشد. بارها از شعری که مبتنی بر زندگی نیست و زایده متن است گلایه کرده‌ام. شعر زنان شعر زندگی است و این شعرا بر پایه تجربه زیسته خود شعر می‌سرایند از این رو قدرت گرفتن جریان شعر زنان می‌تواند بر تسهیل جریان زندگی کمک کند و روند شعر مردان را تسهیل کند. شعری که روایتی صادقانه و مجاهدانه از زندگی امروز دارد می‌تواند به مجموعه تمدنی ما کمک کند.


میلاد عرفان‎پور: حضور بیش از 75 خانم شاعر در اردو |  آیت‎الله جاودان برای بانوان شاعر از هنر و اخلاق می‎گوید | مریلا زارعی و نرگس آبیار از میهمانان ویژه اردو

عرفان‌پور مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب گفت: امیدواریم سال چهارم اردوهای شعر «آفتابگردان‌ها»‌در حالی آغاز شود که شاهد بروز استعدادهای شعری باشیم و ثمره‌های این اردوها را به مشاهده بنشینیم. دومین اردوی شعر بانوان انقلاب اسلامی را در قالب سومین اختتامیه و چهارمین افتتاحیه دوره آموزشی از 19 تا 22 اسفند شاهد خواهیم بود.

وی افزود: 75 نفر از شاعران بانو در این دوره شرکت خواهند کرد همچنین بیش از 10 نفر از شاعران پیشکسوت نیز در کارگاه‌های این دوره برای اعضای شرکت کننده به طرح مباحث آموزشی پیرامون شعر فارسی می‌پردازند، همچنین از حضور شاعران جوان مطرح در این دوره سود خواهیم برد.

عرفا‌ن‌پور گفت: اختتامیه این اردو نیز روز جمعه 22 اسفند در سینما صحرا واقع در خیابان دکتر شریعتی برگزار خواهد شد و در این مراسم از عوامل فیلم سینمایی شیار 143 چون مریلا زارعی و نرگس آبیار تقدیر به عمل خواهد آمد.




وی به مباحث ارائه شده در این دوره اشاره کرد و گفت: ارائه مباحث تئوری شعر، فنون شعر و مواردی از این دست در کارگاه‌ها به شرکت‌کنندگان ارائه خواهد شد همچنین آیت‌الله جاودان با سخنرانی پیرامون موضوع اخلاق و هنر در این اردو شرکت خواهند کرد. همچنین در بخش دیگری از این اردو اعضای شرکت‌کننده بازدیدی از جماران و بیت امام خمینی خواهند داشت. مرتضی امیری اسفندقه، مصطفی محدثی خراسانی، ناصر فیض، سعید بیابانکی، محمدحسین جعفریان، سعید حدادیان، کبری موسوی، فریبا یوسفی و پروانه نجاتی از جمله اساتیدی هستند که در این دوره شرکت خواهند کرد. این دوره آموزشی در غرب تهران و مجتمع آموزشی آدینه برگزار خواهد شد.

اسماعیل امینی: شهرستان ادب داعیه آموختن شعر ندارد | اگر شعر آموختنی بود، دانشکده ادبیات هزاران شاعر تربیت کرده بود

 امینی با بیان اینکه کار شاعری کردن وابسته به تعلیم نیست، اظهار کرد: پیش از انقلاب شعر جنبه سرگرمی داشت تا جایی که حتی شعر را به صورت تضمینی آموزش می‌دادند این در صورتی است که شعر آموختنی نیست.

وی افزود: در دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی یک نوع سیر مطالعاتی وجود دارد و در این دوره با تبادل تجربه استعدادها شکوفا می‌شود. این دوره‌ها داعیه آموختن شعر را ندارد. زیرا شعر گفتن ذاتی بوده و با برگزاری کلاس و تدریس نمی‌توان آن را یاد گرفت.

امینی خاطر نشان کرد: برخی‌ها معتقدند که شعر هنری تکنیکی است و فارغ از محتوا هم می‌توان شعر باشد که این باور اصلا درست نیست زیرا اساسا شعر از محتوا شروع و به صورت می‌رسد. این محتوا می‌تواند منظر ما به جهان حسرت‌ها، شادی‌ها و غیره باشد.


مصطفی محدثی خراسانی: شهرستان ادب حامی جریان اصیل شعر پارسی است

امروز بعد از دو دهه آسمان ادبیات صاف شده و غبار آلود نیست و می‌شود ستاره‌های درخشان این آسمان را رصد کرد و شاهدیم که آنچه که از میان جنجال‌ها باقی مانده جریان شکوهمند و اصیل شعر فارسی است و حتی نسل جوان نیز علاقه خود را به آن نشان می‌دهد و گوش خود را شنوای این صدا کرده است.

وی افزود: کاری که شعر آفتابگردان‌ها در فضای ادبیات می‌کند درحقیقت حلقه مفقوده شعر بوده که نیاز شعر فارسی بوده است و برگزار کنندگان این دوره‌ها نیز خود از اهالی شعر و ادبیات هستند و همین موجب می‌شود که آنها به دیده کارمندی به آن ننگرند.

محدثی خراسانی در پایان سخنانش گفت: حاصل میراث فرهنگی ما در شعر از دیرباز در حوزه‌های مختلف چون انجمن‌های شعری، سیر و سلوک بزرگان ادبیات و اردوهای آموزشی که سالیان پیش آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان برگزار می‌کرد امروز در قالب این اردوها تجمیع شده و در کارگاه‌های آن اجرا می‌شود.


فریبا یوسفی


فریبا یوسفی: در طول تاریخ این اولین برنامه جدی آموزشی ویژه بانوان شاعر است

این سخن که شعر برای زنان زندگی است، تعبیر صحیحی برای این حوزه است، با این حال کمتر نمونه‌های بارزی را در تاریخ ادبیات از شعرای زن می‌بینیم شاید اکنون اولین مرتبه است که در سابقه تاریخی آموزش شعر فارسی دوره‌هایی برای بانوان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش بانوان در شعر مسئله مهمی است اما مشکلی که بانوان با آن روبرو هستند این است که فرصت بروز آموخته‌های خود را کمتر پیدا می‌کنند،  خاطر نشان کرد: مطلب اصلی در مورد آفتابگردان‌ها و نقطه قوت آن رو در رو صحبت کردن با اساتید شعر فارسی است که این تجربه خوبی برای شعرای جوان به حساب می‌آید که می‌توانند با این جلسات برای پیشرفت خود نقاط روشنی را ترسیم و به سوی آن پیش روند.



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • مشروح نشست خبری اردوی شعر بانوان آفتابگردان‎ها
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: