موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

نشست نقد کتاب «مادربزرگ پیام مُرده» تیمور آقامحمدی در خانه رمان همدان

31 تیر 1394 23:25 | 1 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
نشست نقد کتاب «مادربزرگ پیام مُرده» تیمور آقامحمدی در خانه رمان همدان

شهرستان ادب به نقل از فارس: جلسه نقد و بررسی کتاب «مادربزرگ پیام مرده» نوشته تیمور آقامحمدی با حضور دو نویسنده مهمان، جمعی از نویسندگان استان و نویسنده کتاب در محل حوزه هنری استان همدان برگزار شد.

*نویسنده «مادر بزرگ پیام مرده» قصه را پشت لایه‌ها پنهان کرده است

 در این نشست که به همت خانه رمان شهرستان ادب برگزار شده بود، کرم‌رضا تاج مهر، داستان‌نویس خرم‌آبادی گفت: همدان از معدود استان‌هایی است که به لحاظ تعداد نویسندگان خوب، جایگاه قابل قبولی دارد.

 وی افزود: در داستان مدرن، نویسنده عامدانه از بیان برخی از اطلاعات خودداری کرده و بخشی را برعهده مخاطب می‌گذارد اما در این کتاب نویسنده در بیان اطلاعات خساست زیادی به خرج داده است و یافتن آن را به خواننده فرهیخته واگذار کرده است.

 وی افزود: نویسنده در بیشتر داستان‌های این مجموعه، قصه خود را پشت یک‌سری لایه‌ها پنهان کرده است و می‌توان گفت ما اغلب با قصه سرراستی مواجه نیستیم و نویسنده روی حدسیات مخاطب بیش از حد حساب باز کرده و مخاطب حرفه‌ای را در نظر گرفته است.

 وی گفت: داستان مدرن به شدت نیازمند تغییر فضاست و این تغییر فضا بهتر است با جملات مفصلی همراه باشد؛ جابه‌جایی فضا نباید به شکلی باشد که مخاطب کم‌حوصله امروز را دلسرد کند.

 تاج‌مهر اضافه کرد: نویسنده در این کتاب بدون آمادگی قبلی دست به تغییر فضا زده که این امر موجب نوعی پیچیدگی و ابهام شده است. البته این شیوه می‌تواند سبک محسوب شود که برای خوانش این‌گونه داستان‌ها باید دقت بیش‌تری صرف کرد.

*زبان کار صیقل خورده است

نظام حقی‌آبی دیگر داستان نویسی خرم آبادی در ادامه این صحبت‌ها گفت: وقتی نویسنده قصد دارد اطلاعات را به صورت کدگذاری به مخاطب ارائه دهد نیازمند مدیریت نشانه‌هاست و همین مدیریت درست است که می‌تواند یک اثر را از یک کار عامه پسند به یک اثر هنری تبدیل کند.

 وی با بیان اینکه روایت اغلب داستان‌های این مجموعه تو در تو (داستان در داستان) بود و در عمق دیالوگ‌ها قصه دیگری بیان می‌شد افزود: پی بردن به حقیقت پشت یک داستان لحظه باشکوهی است اما نویسنده باید به این نکته نیز توجه داشته باشد که قصد مخاطب از خواندن کتاب لذت بردن است نه حل مسأله.

 حقی‌آبی نقطه قوت این کار را زبان صیقل خورده و ساخته شده آن عنوان کرد و افزود: زبان این مجموعه را می‌توان حرفه‌ای و حتی تحسین برانگیز خواند.

 وی فضاسازی به ویژه در خلق موقعیت‌هایی که نویسنده می‌خواسته سردی و سکوت را نشان دهد یکی دیگر از نقاط قوت کتاب عنوان کرد.

 او در خصوص اسم داستان‌های کتاب هم گفت: اسم داستان‌ها به تنهایی زیبا هستند اما ما را به اتفاقات داستان‌ها وصل نمی‌کند.

*وضعیت انسان دغدغه من بوده است

 تیمور آقامحمدی نویسنده کتاب نیز با تشکر از نقدهای صورت‌گرفته گفت: در روزگاری زندگی می‌کنیم که نوشتن مجموعه داستان با موضوعات متنوع و فضاهای متکثر، بسیار سخت‌تر از نوشتن یک رمان با موضوع و فضای واحد است. اگر هدف نویسنده در بیان داستان تنها رد یا تأیید یک واقعه باشد از ساحت داستان‌نویسی فاصله گرفته و من معتقدم تمرکز روی موضوعات صرفاً برای قبول یا عدم قبول آن، نتیجه‌ای جز هدردادن استعداد ندارد.

 وی افزود: وضعیت انسان، قرار گرفتن او در موقعیت‌های مختلف و نوع واکنش او نسبت به مسائل همواره یکی از دغدغه‌های من بوده است.

این نشست با حضور نویسندگانی چون سید مهرداد موسویان، بهناز ضرابی‌زاده، قاسم ملااحمدی، محمد غلامی و... برگزار شد.

مجموعه داستان «مادربزرگ پیام مرده» نوشته تیمور آقامحمدی به تازگی در 100 صفحه با قیمت 6000 تومان از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • نشست نقد کتاب «مادربزرگ پیام مُرده» تیمور آقامحمدی در خانه رمان همدان
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: