موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
آیین رونمایی از کتاب «قاف» برگزار شد

معلم دامغانی: «قاف» حقیقی کعبه است/ شاه‌آبادی: حجازی با خشت‌های 3 بنای کهن یک بنای مدرن ساخت

23 دی 1394 17:43 | 1 نظر
Article Rating | امتیاز: 4 با 4 رای
معلم دامغانی: «قاف» حقیقی کعبه است/ شاه‌آبادی: حجازی با خشت‌های 3 بنای کهن یک بنای مدرن ساخت

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آیین‌ رونمایی از کتاب «قاف» اثر یاسین حجازی عصر امروز با حضور چهره‌های ادبی و فرهنگی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

* «قاف» حقیقی کعبه است

علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر در این مراسم گفت: اولین سؤال بعد از دیدن این کتاب این است که چرا «قاف»؟، اما کلمه «قاف» برای اهالی ادبیات آشناست، به‌خصوص آنهایی که منطق‌الطیر عطار نیشابوری را خوانده‌اند حتماً با این کلمه آشنا شده‌اند.

وی افزود: قفقاز و کوه‌های آرارات قافند، اما قاف به معنای مطلع است، یعنی آنجایی که تولد اتفاق می‌افتد. طلوع همیشه از قاف روی می‌دهد و در فرهنگ قرآنی موسی از طور می‌آید و محمد(ص) از نور و همیشه نور از قاف می‌آید.

معلم در پایان سخنانش گفت:‌ قاف حقیقی کعبه است و در حقیقت محمد متعلق به سرزمینی است که نام حجازی از آنجا می‌آید، ویراستاری به معنای ترزبانی است و اگر حجازی به خود ویراستار می‌گوید، به خاطر این است که روایت خشک دیگران را ترزبانی کرده است.

* حجازی در «قاف» کار دل کرده است

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در بخش دیگری از این مراسم گفت: من در اینجا با محبت آمده‌ام و افرادی مثل حجازی و مؤدب را دوست دارم و می‌دانستم در اینجا با چهره خندان افراد روبه‌رو خواهم شد.

وی با اشاره به حدیثی قدسی گفت: خداوند به موسی می‌فرماید: «ای موسی من را نزد مردم محبوب کن تا عاشق من شوند» و درد و دریغ از من و آخوندهایی مثل من تا مسئولان فرهنگی دیگر که دست در دست هم داده‌اند تا مردم را از دوست‌داشته‌های خدا دور کنند و باید گفت که محبت در فعالیت‌های ما فراموش شده است.

این فعال فرهنگی گفت: در اینجاست که ما به جای اینکه اساس تبلیغ را قدر بدانیم و به کار ببندیم از آنها دست شسته‌ایم. مخاطب امروز از دین عشق و محبت می‌خواهد و نیازی به استدلال ندارد، اما برخلاف این امروز محبت نیست، اما چیزهای دیگر هست. ولایت فقیه استدلال کلامی نمی‌خواهد، بلکه جذب محبت‌آمیز می‌خواهد. همه کار، کار دل است و ای کاش بفهمیم، کاری که آقای حجازی کرده همین است.

* حجازی با خشت‌های 3 بنای کهن یک بنای مدرن ساخته است

حمیدرضا شاه‌آبادی یکی دیگر از افرادی بود که در این مراسم سخن گفت او با اشاره به اینکه این کتاب را دوست دارد، گفت: این کتاب پیرامون زندگی شریف‌ترین خلق خداوند است و این علاقه من بی‌تعارف است، وقتی «قاف» به‌دست من رسید، چند روزی آن را از خود دور نمی‌کردم.

این نویسنده گفت: در این کتاب روایتی مدرن براساس سه متن کهن ارائه شده که حجازی متواضعانه خود را ویراستار می‌خواند، اما به نظر من حجازی نویسنده این کتاب است و این لفظ را بر اساس شناخت عنوان می‌کنم.

شاه‌آبادی گفت: حجازی در کتاب خود از خشت‌های سه بنای قدیمی، یک ساختمان جدید و مدرن ساخته، هرچند ساختمان بوی کهنگی می‌دهد، اما اصل ساختمان یک بنای متفاوت است.

وی در پایان گفت: حجازی در روایت‌های خود به ریتم و حرکت توجه دارد و تعلیق‌های را درست به کار برده، البته به‌نحوی برخورد کرده که خواننده تصور می‌کند در حال خواندن یک متن کهن است، اما می‌دانیم که در متن کهن، دیالوگ و منالوگ نداریم. کتاب «قاف»، کتابی اثرگذار، خواندنی و امروزی است و انتشار آن یکی از اتفاقات فرهنگی سال 94 است.

* «قاف» یکی از الطاف خداوند به شهرستان ادب است

علی‌محمد مؤدب مدیرعامل مؤسسه شهرستان ادب، ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان در این مراسم گفت: کتاب «قاف» یکی از الطاف خداوند به مجموعه ما بوده و امروز بعد از 4 ماه از انتشار این کتاب، به چاپ چهارم رسیده است.

وی در پایان گفت: شهرستان ادب بنای فعالیتش بر حرمت‌گذاری به مولف است و تمام تلاش خود را در این مسیر صرف می‌کنیم.

مرتضی امیری اسفندقه ضمن قرائت شعری با مضمون رسول گرامی اسلام(ص)، گفت: مگر می‌شود شعری از شاعری باشد و اثری از نام حضرت ختمی مرتبت در آن دیده نشود.

در این مراسم از کتاب «قاف» که سرگذشت پیامبر خاتم، حضرت محمد(ص)، است با حضور علی معلم و یاسین حجازی رونمایی شد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • معلم دامغانی: «قاف» حقیقی کعبه است/ شاه‌آبادی: حجازی با خشت‌های 3 بنای کهن یک بنای مدرن ساخت
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: