موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
در شب شاعر

جواد محقق: شرمندۀ مردم و انقلابم

11 بهمن 1394 07:07 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
جواد محقق: شرمندۀ مردم و انقلابم

شهرستان ادب به نقل از مهر: جواد محقق در مراسم نکوداشت خود گفت: همیشه خود را شرمنده مردم و انقلاب اسلامی می دانم و متاسفم که کار درخوری برای آنها انجام نداده ام.


 مراسم بیست و یکمین شب شاعر ویژه نکوداشت جواد محقق عصر سه شنبه ششم بهمن ماه در سازمان رسانه‌ای اوج برگزار شد.

در ابتدای این مراسم عزت‌الله الوندی شاعر و نویسنده و نیز روزنامه‌نگار کودک و نوجوان در سخنانی اظهار داشت: آقای محقق بسیار ساده و خوب با مخاطب خودش ارتباط برقرار می‌کند. من اخلاق و رفتار ایشان را سهل و ممتنع می دانم. از سویی سهل و صمیمانه و با اخلاق هستند و از سوی دیگر آنچنان عمیق اظهار نظر می‌کنند که برای درک آن تاملی ویژه نیاز دارند.

وی در ادامه به ذکر خاطراتی از خود و جواد محقق پرداخت.

محقق؛ معلم معلمان نسل حاضر

دومین سخنران این مراسم بهروز قزلباش، نویسنده و روزنامه نگار بود که در سخنان خود گفت: یکی از وظایف ادبیات آموزش مردم است، بویژه ادبیات ما که آکنده از مفاهیم آموزشی و غنی است و همه چیز یک ملت زنده، مولد، باشعور، عاقل و خردورز را برای زیستن در خود دارد. ادبیات ما آنقدر پیشینه ارجمندی داشته و دارد که کارکردش فراوان‌تر از چند دائرالمعارف بزرگ است. ادبیات ما مانند ادبیات سایر ملل کارش تربیت خیال مردم است و نشان دادن راه و روش زندگی به آنها.

وی در ادمه با اشاره به جواد محقق گفت: آقای محقق شاعر و روزنامه نگاری خوبی است. در هر جایی که کار کرده توانسته مولد تولیدات فراوانی شود. دغدغه مندی ایشان در کار ادبیات ستودنی است و تجربه کردنش نیازمند خاک خوردن های بسیاری است. ایشان با کارشان راه زیادی را برای معلمان ما باز کردند و به همین خاطر می توان او را معلم معلمانمان بدانیم.

قزلباش در پایان از آنچه اجحاف و اظهارنظرهای غیرهوشیارانه درباره محقق نامید انتقاد کرد و خواستار دقت نظر در بیان چنین حرفهایی شد.

هر جا محقق باشد امنیت نیز هست

سید احمد نادمی شاعر و پژوهشگر نیز دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به اینکه جواد محقق در هر جایگاهی که امکان موثر بودن داشته در کمک به ادبیات کوچکترین تردیدی را نشان نداده، گفت: آقای محقق از معدود سندهای زنده ادبیات انقلاب اسلامی است و در تمام نوشته هایش ویژگی تعلق خاطر داشتن به ادبیات انقلاب اسلامی موج می زند.

این شاعر در ادامه به قرائت بخشی از متنی پرداخت که مصطفی علیپور برای قرائت در این مراسم به وی ارائه داده بود. علیپور در این متن عنوان کرده بود: محقق مانند شعر نیمایی بردبار، باحوصله، فروتن و با ظرفیت است. برای من و نسل من، او برادر بزرگتری است که در معنای خاص و فرهنگی آن می شود برای حل مشکلات بسیاری از آنها بهره برد تا جایی که بر این باورم که هر جا محقق حضور دارد احساس امنیت هم هست بویژه اینکه او آدمی بی نقاب و بی دروغ است.

شاعری به مثابه یک پازل اندیشه‌ای

حسین قرایی دبیر این نشست نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم در بیانات کوتاهی گفت: جواد محقق یک پازل اندیشه ای است. نمونه ای از افرادی که هیچ وقت زیر بار مسئول بودن نرفته است. امثال او است که باید علمدارجبهه فرهنگی انقلاب باشند نه اینکه نهادهایی مانند آموزش و پرورش حق او را مانند خیلی ها ادا نکنند.

سئوال این است که محقق اگر در آموزش و پرورش نباشد باید در کجا زندگی کند. امثال او هستند که الگوی مناسبی برای غبارزدایی از مسیر فعلی تعلیم و تربیت در ایران به شمار می روند و باید گرامی داشته شوند.

روایتی از معرفت اخلاقی ستودنی محقق

مصطفی محدثی خراسان نیز در این نشست گفت: درسی که از آقای محقق می توان گرفت معرفت اخلاقی است. او همواره شاعر انقلابی بوده و مواضع روشنی در برابر انقلاب اسلامی داشته است. در بزنگاههای خاص موضعی روشن داشته و در عین حال تمامی شاعران از طیف های مختلف با او رفاقت داشته اند.

ویژگی‌های یک شاعر استثنایی

محمدرضا سنگری شاعر، نویسنده و استاد دانشگاه نیز در این نشست در سخنانی گفت: در زندگی آقای محقق عناصر تاثیرگذار مختلفی را می توان یافت که نخستین آن به باور من، پدر ایشان بود. دیگری دوستانشان و سوم اینکه او سیر آفاق زیادی کرده است و اهل سفر است. به واقع می توان او را معلمی مسافر دانست که سفر پخته اش کرده است. به نظر من بالندگی، پرورندگی و رشد آقای محقق به واسطه سفر را او از پدرش به ارث برده است. در کنار اینها خانواده ایشان هم تاثیر جدی بر زندگی ایشان داشته است.

سنگری در ادامه به خلوت ها و تاملات شخصی محقق اشاره کرد و گفت: ایشان حتی در راه رفتن هایشان هم تاملاتی دارند و ثمره آنها را در اختیار اطرافیانشان قرار می دهند. در کنار اینها بعد نثر ایشان و قدرت و استواری و ایجازش هم ناشناخته مانده که مسئله ای قابل تامل است.

معلم شاعران انقلاب

محمد گودرزی دهریزی نیز در این مراسم در سخنانی گفت: آقای محقق جزو شاعران دهه اول بعد از انقلاب به شمار می رود؛ دورانی که گروههای زیادی نسبت به شعر کودک احساس دین کرده و نوعی کمیت گرایی و شعارزدگی را در آن بوجود آورده است. با این همه، ایشان جزو ۱۰ شاعر کودکی است که پشتوانه شعر و شاعری برای کودکان در دهه های بعد از انقلاب شده اند.

وی افزود: محقق از جمله شاعرانی است که شعر گفتن برای کودکان و بزرگسالان را توامان با هم دارد بدون آنکه هر یک از آنها بخواهد دیگری را تحت شعاع قرار دهد. زبان شعری او از سالم ترین و فخیم ترین زبان های شعری است و می توان گفت که ایشان به شعر کودکان نگاه معلمی دارند.

در ادامه این مراسم پس از سخنان کوتاه محمود عبدالحسینی، حجت الاسلام محمدرضا زائری نیز با بیان جمله کوتاهی گفت: من از میان همه ویژگی های آقای محقق به ایمان ادبی ایشان غبطه می خورم. در عصری که ما در ادبیات و فرهنگ مومنان و منافقان زیادی داریم و افرادی که پر سر و صدا هستند ولی کم عمق، جواب محقق مومن ادبی به شمار می رود.

مقایسه عجیب میان شاعران ایرانی و انگلیسی زبان

حجت الاسلام سید عبدالله حسینی نیز در این مراسم در سخنانی گفت: گاهی پیش خودم می گویم باید دعا کرد خدا این همه شاعر را از ما بگیرد چون ما قدردانشان نیستیم و نمی بینیمشان.

وی افزود: من در ۸۰ کشور دنیا حضور داشتم و تنها ۲۲ سال در آفریقای جنوبی زندگی کردم در کل این کشور ۸ شاعر بیشتر وجود ندارد اما ما آنقدر شاعر داریم که نسبت به آنها قدرناشناس شده ایم.

حسینی همچنین گفت: من می توانم با سند و مدرک ثبت کنم که شاعرترین شاعران انگلیسی زبان از حیث قریحه با شاعران درجه ۲ و ۳ ما هم قابل مقایسه نیستند اما اگر می بینیم که آنها توانسته اند برای خود جایی باز کنند به خاطر این است که جرقه ای در تاریخی مطلق بوده اند. در یک آسمان کم ستاره قدر یک ستاره را خوب می دانند اما در یک آسمان روشن قدر یک شمع دانسته نمی شود.

مجتبی رحماندوست نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم در سخنانی جواد محقق را از جمله افرادی دانست که حتی بدون داشتن مدرک دانشگاهی مرجع، مصدر و محک فعالیت حرفه ای خود هستند و برای فهمیدن اندیشه شان نیاز به استدلال نداریم.

در پایان این مراسم جواد محقق نیز در سخنانی عنوان داشت: اگر بنده آبرویی دارم به واسطه آبرویی است که بزرگواران این مجلس به من بخشیده اند و دل در گرو من نهاده اند. من بی هیچ مبالغه ای همیشه شرمنده مردم و انقلاب بوده ام  و متاسفم که کار درخوری برای آنها انجام نداده ام.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • جواد محقق: شرمندۀ مردم و انقلابم
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.