موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یادداشتی از حسام آبنوس

ترور به جرم مسلمانی | نگاهی به رمان «سال گرگ»

19 بهمن 1394 09:00 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 2 رای
 ترور به جرم مسلمانی | نگاهی به رمان «سال گرگ»

شهرستان ادب به نقل از فارس: «بعد از این اتفاق، برخی از روحانیون که از قبل در زندان درگیرهایی با زندانیان مارکسیست داشتند، در اطلاعیه‌ای در اسفند 1354 با اشاره به نجاست کفار، اعلام کردند که تمامی زندانیان مسلمان باید از هرگونه ارتباط با مارکسیست‌ها (غذا خوردن، تماس بدنی، وسایل مشترک زندانیان هم‌بند، ...) پرهیز کنند.»

این اتفاق که در واقع اعلام رسمی تغییر مشی و ایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق پس از انتشار جزوه سبز به مارکسیستی است زمینه این فتوای برخی روحانیون است.

حال رمانی با مضمون این تغییر مشی منتشر شده که تصویری از تسویه‌های درون سازمانی را نشان می‌دهد و خواننده را در حال و هوای روزهای سال 54 قرار می‌دهد. موضوعی که تاکنون کسی سراغ آن نرفته و آن را دست‌مایه خلق اثر قرار نداده است. تغییر مشی سازمان مجاهدین دیروز و منافقین امروز.

روزهایی که به بهانه اعتقاد به اسلام نیروهای مسلمان ترور شده و از داخل سازمان پاکسازی شدند. رمان «سال گرگ» اثر جواد افهمی آن روزها را روایت کرده و انتشارات شهرستان ادب آن را منتشر کرده است.

در این رمان جواد افهمی با قرار دادن شخصیت‌هایی نیمه واقعی نیمه غیر واقعی هم تاریخ را روایت کرده و هم تخیل کرده تا بتواند به ساحت رمان پای‌بند باشد.

«شهرام» شخصیتی که بخش عمده اتفاقات داستان زیر سر او است در واقع نقش «محمدتقی شهرام» را ایفا می‌کند. شهرام که جزوه سبز سازمان را او تدوین کرده و جرقه تغییر مشی سازمان را او کلید زد. از شکنجه‌های ساواک در ساری رها می‌شود و با کمک سروان نظامی که متاثر از برخی کتب است از شمال تا تهران می‌آید و جان سالم به در می‌برد و اتفاقات بعدی را رقم می‌زند.

افهمی در «سال گرگ» خواننده را با شخصیت‌های متعددی روبرو می‌کند و از ذهن خواننده کار می‌کشد تا یک مشارکت فعال داشته باشد.

توصیفات ریز و جزئی یکی از ویژگی‌های افهمی است که در «سال گرگ» هم این توصیفات دیده می‌شود و خواننده با آنها فضای قصه را در ذهنش شکل می‌دهد.

زمان غیر خطی در رمان روشی است که نویسنده، برگزیده تا روایت‌های خود را بیان کند و رفت و برگشت‌های زمانی خواننده را در موقعیت قرار می‌دهد.

«سال گرگ» را می‌توان در دسته رمان‌های پلیسی و تعقیب و گریز قرار داد و خواننده پیوسته باید دست به کشف بزند و واقعیت را از غیر واقعیت تشخیص بدهد.

مسلمان بودن جرمی است که جوان‌های پاک و مبارز این سرزمین به بهانه آن ترور شدند. خیانت و عدم اعتماد دیگر حسی است که در این رمان موج می‌زند و نویسنده تلاش کرده نشان دهد که در آن سال ها به نزدیک ترین افراد هم نمی‌شد اعتماد کرد.

شخصیت‌های افهمی در این رمان گاهی ناگهانی رها می‌شوند و خواننده سر از عاقبت آنها در نمی‌آورد. افهمی به خاطر تعدد شخصیت‌ها برخی از شخصیت‌هایش را در اوج از سیر داستان خارج می‌کند و شاید از منظری یک اتفاق مثبت باشد اما شخصیتی که خواننده با او از شمال تا تهران در پیچ و خم جنگل و کوهستان همراه بوده ناگهان سوار خودرو می‌شود و ...

رمان «سال گرگ» جواد افهمی برگزیده دوره‌های قبل جشنواره داستان انقلاب است. این رمان نشان می‌دهد که گرگ انتقام چگونه به جان برخی مبارزان چپ‌گرا افتاد و آنها را درید از همین رو سال‌های 43 و 54 «سال گرگ» است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  •  ترور به جرم مسلمانی | نگاهی به رمان «سال گرگ»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.