موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
آخرین اردو از پنجمین دوره شعر جوان انقلاب اسلامی

اولین کارگاه نقد شعر در اردوی آفتابگردان‌ها

28 فروردین 1396 12:12 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای

شهرستان ادب : آخرین اردو از پنجمین دوره شعر جوان انقلاب اسلامی 22 تا 25 فروردین در شهر شیراز برگزار شد . روز دوم خود را می گذراند. از جمله برنامه های آموزشی که برای شاعران جوان در این اردوها تدارک دیده شده، کارگاه های نقد شعر با حضور شاعران و اساتید مطرح شعر کشور است. اولین کارگاه اردوی آموزشی آفتابگردانها، روز چهارشنبه مورخ 24 فروردین ماه برگزار شد. این کارگاه نقد شعر با حضور شاعران جوان و همچنین اساتیدی چون دکتر محمد مرادی، دکتر عباس احمدی و ناصر فیض برگزار شد.

حسین ابراهیمی متولد 1370 از شهر اهواز اولین شاعر کارگاه نقدشعر بود که پشت تربون برای شعرخوانی حاضر شد. او غزلی را تقدیم حاضران که دو بیت از آن در اداکه می آید:

ملائک سرنوشتم را به من گفتند، نشنیدم

شبی از آسمانها به زمین، کردند تبعیدم

تمام زندگی گفتم که ممنوع است عشق اما

در آخر من همان سیبی را که ممنوع است را چیدم

 

ناصر فیض در مورد این شعر گفت : غزل خوبی بود. در بیت دوم حرف اضافه ی "در" جا افتاده بود و از نظر دستوری اشکال محسوب می شود و این ، یکی از ویژگی های زبان محاوره است که برخی حروف اضافه در زبان محاوره حذف میشوند. فیض به مصرع دوم همان بیت اشاره کرد و گفت : اشکال دستوری دیگری نیز در این مصرع هست و آن، استفاده ی نادرست "را" بعد از "است" که ضعف تالیفی دستوری به حساب می آید.

دکتر عباس احمدی در مورد این غزل گفت که در این شعر، برخی مصرع ها مثل دو مصرع بیت اول از شعریت دور شده و تبدیل به گزاره های خبری شده بودند و مضمون سیب و آدم و حوایی که در این غزل بود، از جمله های مضامینی ست که در دهه های قبل بیشتر مورد استفاده ی شاعران قرار میگرفت.

ابراهیم زمانی از قم شاعر دیگر این کارگاه نقد شعر بود که غزلی تقدیم به حضرت خدیجه (س) کرد:

و هر حرف و حدیثی آیه ی قرآن نخواهد شد

زنی غیر از خدیجه اسوه ی ایمان نخواهد شد

 

دکتر مرادی در مورد این غزل آئینی گفت: شروع بیت اول با حرف اضافه ی "و" است که معمولا "شروع ناگهان" نامیده می شود ولی این ناگهانی اینجا اتفاق نیفتاده است.

دکتر عباس احمدی اضافه کرد که غزل بسیار خوبی ست و جای تقدیر دارد که این شعر برای حضرت خدیجه (س) نوشته شده چون برای این بانوی گرانقدر، کم شعر نوشته شده است. در این غزل، برخی عبارات و کلمه ها مانند "آسمان بانو" و "سرگردان" در بیت دوم از نظر لفظی جا نیفتاده بودند.

 

محمدرضا معلمی از شهر مشهد مقدس متولد 1375 دیگر شاعری بود که به دعوت مجری برای شعرخوانی پشت تریبون حاضر شد. او چهار رباعی تقدیم کرد که یکی از آنها را با هم میخوانیم:

از درد، از آشنای من حرف بزن

از هر شب ماجرای من حرف بزن

درباره ی عشق عاجزم از گفتن

ای اشک بیا به جای من حرف بزن

ناصر فیض رباعی های معلمی را تحسین کرد و گفت: این شاعر با این سن کم، معلوم است که ظرفیت رباعی را به خوبی می شناسد و کاملا مشهود است که رباعی های بسیار زیادی از جمله کارهای موفقی چون رباعی های بیژن ارژن و میلاد عرفانپوررا خوانده است.

 

محمد حسین مهدویان شاعر اهل قم شعر طنزی با موضوع اجتماعی و آلودگی هوا خواند:

شده با شش ما گلاویز، گرد

و خیلی شده وحشت انگیز، گرد

 

ناصر فیض گفت: من همیشه نگران شعرهای طنزی هستم که موضوع شعر، ردیف شعر شود. در این حالت، دست و بال شعر بسته می شود و شاعر باید خیلی تلاش کند تا کنایی بودن شعر را حفظ کند. در مورد این شعر هم، در آغاز همان نگرانی را داشتم ولی این ردیف، مانع هنرمندی شاعر نشده بود به این دلیل که شاعر با اضافه کرد کردن کلماتی به ردیف، آن را شیرین تر کرده بود. کلماتی مانند: میزگرد، ریزگرد

 

خدیو رفعتی متولد 1374 از شهر تهران دیگر شاعری بود که چهارپاره ای طولانی در بیست بند خواند که بندی از این شعر در ادامه می آید:

ای شب، تو از کدام تباری که آفتاب

از نطفه ی سیاه تو زاییده می شود

ای سنگ آسیای سیه مست خیره گرد

صد خوشه نور زیر تو ساییده می شود

 

دکتر عباس احمدی در مورد این چهار پاره گفت: این شعر پر بود از تصاویر و تعابیر زیبا که دارای زبان بسیار محکمی بود ولی میشود گفت که فضای شعر امروز، این شعر را نمی طلبد. این شعر ها با این نوع مضامین، در دهه ی چهل بسیار شایع بود و شاعرانی مثل فریدون توللی و نصرت رحمانی از این نوع شعرها بسیار دارند ولی در حال حاضر، این نوع شعر، شعر روزگار مانیست.

دکتر مرادی نیز در مورد این شعر گفت که این شعر زاییده ی جهان ما نیست ولی زیباست. به عقیده ی مرادی، شاعرانی که فضاهایی همچون فضای این شعر را بسیار تجربه کرده اند و در زمان خودشان، کتابهایشان بسیار پرفروش بوده، امروزه شاید به جز چند شعر از این شاعران برجای نمانده است.

امین رضی پور از شهر جویبار و معراج دولتی از قزوین دیگر شاعران اولین کارگاه نقد شعر در اردوی آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، آفتابگردان ها بودند.

 

 

 

 

 

 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.