موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

بررسی انجمن‌های ادبی آذربایجان شرقی

28 فروردین 1396 19:28 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.67 با 3 رای
بررسی انجمن‌های ادبی آذربایجان شرقی

شهرستان ادب به نقل از مهر :جوانان با فرهنگ و با احساس شهر تبریز در سخت ترین شرایط نیز جایگاه شعر و ادب فارسی و ترکی را حفظ کرده و برای روشن نگه داشتن چراغ شعر اقدام به تشکیل انجمن ادبی ها می کنند که این امر اقدام شایسته ای است. 

بر اساس این گزارش، انجمن ادبی های شهر تبریز مطمئنا وجه تمایزی با یکدیگر دارند و این امر امکانی را برای حق انتخاب شاعران فراهم آورده است تا متناسب با نیاز درونی خود در انجمن ادبی مورد نظر خود حضور یابند.

ایجاد وحدت و یکدلی در بین شاعران هدف نشست ادبی خط سوم است

مسئول جلسه نشست ادبی خط سوم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به زمان برگزاری نشست ادبی خط سوم، اظهار داشت: این انجمن از شهریور ماه سال 94 در خانه ی هنرمندان تبریز شروع به فعالیت کرد و صالح سجادی به عنوان مدیر جلسه، مرتضی طوسی مجری و بنده در سمت مسئول جلسه سعی کردیم محیطی سالم برای شاعران و علاقه مندان ادبیات فراهم کنیم که پس از چند ماه جلسات خط سوم به دلیل نبود فضای کافی برای حضور مخاطبان به محل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز منتقل شد.

جاوید سیف با اشاره به اهداف مهم نشست ادبی خط سوم و تفاوت این انجمن با دیگر انجمن های فعال شهر تبریز، افزود: یکی از هدف های مهم خط سوم ایجاد وحدت و یکدلی در بین شاعران تبریز بود که بحمدلله پس از گذشت یک سال و نیم از شروع فعالیت به این امر دست یافته است، بر همین اساس می توان گفت مهم ترین تفاوت خط سوم در توانایی ایجاد وحدت بین شاعران شهر است، در خط سوم تمام شاعران در هر سبک و شیوه آزادانه به ارائه ی آثار می پردازند در حالی که در سایر جلسات گرایش به تفکری خاص دیده می شود، در حقیقت ما می خواهیم پیرو ادبیات باشیم.

 

وی ادامه داد: نکته ی دیگری که به عنوان تفاوت جلسات خط سوم می توان مطرح کرد این است که مخاطبان زیادی را به سمت شعر و ادبیات جلب کرده و استقبالی که از خط سوم می شود در چند سال اخیر بین جلسات ادبی شهر بی نظیر است و شاعران در دو زبان فارسی و ترکی به خواندن اشعار می پردازند و در این مورد هیچ محدودیتی وجود ندارد.

مسئول جلسه نشست ادبی خط سوم با اشاره به دیگر تفاوت های این انجمن با دیگر انجمن های فعال تبریز، اظهار داشت: تفاوت دیگر این جلسات در بدون غرض بودن و برخورد صادقانه با آثار و اشخاص می باشد، تمام شاعران از حق یکسانی در ارائه ی آثار خود دارند و نقد و بررسی اشعار بدون حب و بغض صورت می گیرد.

سیف با اعلام این خبر افزود: حضور برای عموم علاقه مندان و شاعران آزاد است، در برخی جلسات که به عنوان ویژه برنامه برگزار می شود از شاعران سایر شهرها نیز به صورت مهمان دعوت به عمل می آید، شاعرانی مثل محمدعلی بهمنی، محمدسعید میرزایی، کیانوش خانمحمدی و علیرضا راهب در طول این مدت جزو مدعوین جلسات بوده اند.

وی با اشاره به اجرای موسیقی در کنار شعرخوانی در نشست ادبی خط سوم، افزود: علاوه بر شعر در اجرای موسیقی هم از هنرنمایی اساتیدی مانند رضا رنج آزمای، نوید مثمر، مسعود امیر سپهر و ساسان شکاریان در ویژه برنامه ها دعوت صورت گرفته است.

جلسات ادبی تخصصی در حوزه هنری آذربایجان شرقی

مسئول آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان شرقی در با اشاره به انجمن های ادبی تخصصی حوزه هنری آذربایجان شرقی، اظهار داشت: جلسات زنجفیل یکشنبه های آخر هر ماه و برنامه عاشیقلار دوشنبه های آخر هر ماه برگزار می شود.

 وحید آغاکرمی اضافه کرد: جلسات ادبیات فولکلور شنبه های هر هفته ساعت 17 تا 19 برگزار می شود.

وی همچنین در ادامه گفت: مثنوی خوانی یکشنبه های هر هفته 10 صبح و بوستان خوانی شنبه های هر هفته 10 صبح در حوزه هنری تبلیغات اسلامی استان برگزار می شود.

جلسات برای اولین بار به شکل منسجم شرح دیوان کبیر در ایران برگزار می شود

مسئول برگزاری جلسات ادبی در انجمن عابد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری جلسات ادبی در این انجمن، اظهار داشت: انجمن عابد تبریزی دو جلسه دارد، جلسه ی اول جلسه ی شرح دیوان کبیر یا دیوان شمس تبریزی است، دیوان شمس از دواوین مهجور در میان ادیبان و انجمن های ادبی ما بوده است.

علی حاجی بلند ادامه داد: برای اینکه این دیوان معرفی شود، اهتمامی کردیم و با کمک دوستان و همراهان شرح این دیوان کبیر را شروع کردیم، این جلسات هر هفته از ساعت چهار تا شش روزهای یکشنبه در مجتمع فرهنگی هنری ٢٩ بهمن تبریز برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: همه ی این جلسات به صورت حرفه ای ضبط تصویری و صدا می شود و در شبکه های مجازی به اشتراک گذاشته می شود

مسئول برگزاری جلسات ادبی در انجمن عابد  با بیان اینکه به زبان فارسی برای اینکه قابل استفاده برای همه باشد، اظهار داشت: مخاطبان جلسات اقشار فرهیخته و اساتید ادبیات و شعرا از هر گروه سنی هستند و مخاطبان به دلیل سطح بالای جلسات از نظر علمی تحصیل کردگان و فرهیختگان از هر جنس و سن  می باشند.

حاجی بلند از تمایزات این جلسات برای اولین بار به شکل منسجم شرح دیوان کبیر در ایران خبر داد: موجب اقبال به دیوان کلی در کشور و تشکیل جلسات متعدد دیوان شمس و مثنوی معنوی بعد از آغاز اطلاع رسانی این جلسات بوده است.

وی جلسه ی دوم نیز برای اولین بار در کشور شرح لب لباب مثنوی معنوی هست که روزهای دوشنبه هر هفته از ساعت چهار تا هفت عصر در سه بخش سخنرانی یکی از اساتید در خصوص مسائل تخصصی مثنوی مثلا خیال در مثنوی دوم شرح لب لباب مثنوی ملاحسین واعظی کاشفی که مثنوی مولانا را به صورت ابواب کلاسیک کتب عرفان نظری تلخیص کرده است می باشد، در قسمت سوم تفسیر آیات مرتبط با بحث مثنوی یا جلسه ی پرسش و پاسخ حضوری در خصوص مسائل عرفانی و.... برگزار می شود شرح شمس و لب لباب و تفسیر و پاسخ به سوالات بر عهده ی بنده است همه جلسات زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هست.

مسئول برگزاری جلسات ادبی در انجمن عابد با بیان اینکه محل برگزاری جلسات هم با عنایت معاونت فرهنگی ارشاد استان تامین شده است، افزود: انجمن ادبی استاد عابد تبریزی توسط شاگردان استاد حدود ده سال است که تشکیل شده است و جلسات متعدد شعر خوانی برگزار کرده است و فعالیت های بسیار داشته است.

حاجی بلند با اشاره به زمان برگزاری جلسات شرح دیوان شمس تبریزی و لب لباب مثنوی معنوی مولانا، اظهار داشت: زمان برگزاری جلسات هر هفته یکشنبه ها (دیوان شمس) و دوشنبه ها (لب لباب) ساعت چهار عصر در تبریز مجتمع فرهنگی ۲۹بهمن تبریز سالن شهید آوینی است.

 

نقد کتاب های تازه منتشر شده یکی از اقدامات شاخص انجمن ادبی آراز است

مدیر انجمن ادبی آراز با اشاره به زمان تاسیس این انجمن، اظهار داشت: انجمن ادبی آراز از سال ۱۳۹۱ کار خودش آغاز کرده و به صورت ماهانه در سالن جلسات سازمان ورزش و جوانان استان واقع در چهارراه نادر روزهای دوشنبه آخر هر ماه برگزار می شود.

مهدی عظیمی با اشاره به تفاوت انجمن ادبی تبریز، افزود: اگه بخواهیم از نوآوری این انجمن بگوییم میتوان به نقد کتاب های شاعران که کتابشان تازه به چاپ رسیده که این نقد ها به صورت تخصصی با  همراهی استادان  بنام ادبیات صورت می گیرد.

وی همچنین ادامه داد: اگه بخوایم تفاوت این انجمن را بیان کرد نقد  تخصصی شعرهای خوانده شده در جلسات را میتوانم اشاره کنم که در بعضی  جلسات  زمان  کمی  به شعر خوانی  می رسید به دلیل نقد تخصصی

عظیمی با بیان اینکه انجمن ادبی آراز تبریز یک نوع کارگاه ادبی است، اظهار داشت: همراه شعر خوانی ونقد این را میتوان گفت انجمن ادبی آراز بیشتر کارش درمورده ادبیات یک نوع کارگاه ادبی بود که به جرات میتوانم بگویم که تو این راه موفق بوده،دلیل اینم همراهی بزرگان ادبیات با این جلسه بود.

انجمن شعرآورد به یک جریان ادبی مستقل و خاص تبدیل شده است

مدیر انجمن شعرآورد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت این انجمن، اظهار داشت: این انجمن فعالیت خود را از سال 91 شروع کرده و جلسات شعر این انجمن روزهای سه شنبه هر هفته ساعت 16 در کتابخانه مرکزی تبریز پذیرای علاقه مندان است.

شیبانی با بیان اینکه انجمن ادبی شعرآورد پایگاه منطقه ای موسسه فرهنگی  شهرستان ادب است، اظهار داشت: انجمن شعرآورد تنها انجمن ادبی در شهر تبریز هست که ریالی از هیچ اداره دولتی دریافت نمی کند و کاملا خصوصی اداره میشود.

وی با اشاره به وجه تمایز انجمن ادبی شعرآورد با دیگر انجمن های ادبی فعال شهر تبریز، گفت: پرهیز از مباحث قومگرایی و دوقطبی ترک- فارس یکی از عمده تفاوت ما با دیگر انجمن های ادبی تبریز است، تلاش ما روی هویت ایرانی است و مخالف سوء استفاده های قومیتی از شعر هستیم.

مدیر انجمن شعرآورد ادامه داد: توجه به شعر اصیل و متعهد و پرهیز از فضای کلیشه ای و نازل امروز شعر ایران یکی از عمده شعارهای انجمن شعرآورد است.

شیبانی با بیان اینکه انجمن ادبی شعرآورد یکی از پرجمعیت ترین انجمن های تبریز به حساب می آید، افزود: خوشبختانه این انجمن به یک جریان ادبی مستقل و خاص تبدیل شده است.

انجمن های مختلف شعر هر یک با هدف و سیاست گذاری و اولویت های متفاوت و خاص خود بدنبال هدفی مشترک و آن زنده نگه داشتن روح شعر در این شهر هستند. 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • بررسی انجمن‌های ادبی آذربایجان شرقی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.