موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
مطالبات اهالی ادبیات از رئیس‌جمهور آینده

از «محمدحسن شهسواری» به «رئیس‌جمهور منتخب ۱۳۹۶»

11 اردیبهشت 1396 19:11 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
از «محمدحسن شهسواری» به «رئیس‌جمهور منتخب ۱۳۹۶»

شهرستان ادب: چهارمین مطلب از پرونده «نامه‌هایی به آقای رئیس جمهور» اختصاص دارد به سخنان محمدحسن شهسواری نویسنده و رمان نویس.«وقتی دلی» از آثار مهم این هنرمند است .

سوال پرونده ما که ازآقای شهسواری و دیگر شاعران و نویسندگان پرسیده شده است چنین است:

* مطالبات فرهنگی شما از رئیس جمهور آینده و منتخب مردم در انتخابات ۱۳۹۶ چیست؟


محمدحسن شهسواری:
من طبیعتا در حوزۀ کتاب و فرهنگ از هر دولتی که روی کار خواهد آمد دو خواستۀ عمده دارم.

اول اینکه ممیزی کتاب شبیه روزنامه باشد؛ مثل تقریبا نود و پنج درصد از ممالک دنیا از جمله همسایگان خودمان، کشورهای پاکستان و افغانستان. یعنی اینکه ابتدا کتاب منتشر شود، بعد اگر شخصیت حقیقی یا حقوقی شکایت داشت، آن کتاب در یک دادگاه صالحه بررسی شود؛ دقت کنید که منظور من اصلا این نیست که نویسنده هر چیزی که خواست بنویسد؛ اتفاقا این کار باعث می‌شود که نویسنده احساس مسئولیت بیشتری در مورد کتابش داشته باشد.

نکتۀ دوم که خیلی مهم است، پیوستن هرچه زودتر به کنوانسیون‌های جهانیِ حقوق مولّفین و مصنّفین (کپی‌رایت) است. در حال حاضر با طرح خوبی که در این مدت دولت‌ها انجام دادند، یعنی یارانه، طرح عیدانه و طرح تابستانه، به رونق بازار کتاب کمک کرده‌اند، ولی متاسفانه اگر به آمار خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رجوع کنیم، می‌بینیم که پرفروش‌ترین کتاب‌ها، ترجمه‌هایی هستند که ناشران درجه دو و سه، بدون در نظر گرفتن حق کپی‌رایت منتشر کرده‌اند. یعنی در واقع پول بیت‌المال برای کتاب‌هایی که ناشرین به‌صورت غیر قانونی از کشورهای خارجی گرفتند هزینه می‌شود. به عبارتی یارانه از بیت‌المال است و ما از کتاب‌هایی که به‌صورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شوند، حمایت می‌کنیم و فکر می‌کنم که این، در شان و فرهنگ ما نیست.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • از «محمدحسن شهسواری» به «رئیس‌جمهور منتخب ۱۳۹۶»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.