موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
افتخاری دیگر برای شرفی‌خبوشان و شهرستان ادب

جایزه کتاب سال به «بی‌کتابی» رسید

18 بهمن 1396 16:50 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
جایزه کتاب سال به «بی‌کتابی» رسید

شهرستان ادب:‌ رمان «بی کتابی» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان جایزه کتاب سال را در دوره سی و پنجم به دست آورد تا بدین ترتیب کلکسیون جوایز این اثر و نویسنده‌اش تکمیل شود. این رمان برجسته را انتشارات شهرستان ادب در سال 1395 منتشر کرده بود. «بی‌کتابی» پیش از این جایزه ادبی جلال را نیز از آن خود کرده بود. 

آثار برگزیده و شایسته تقدیر سی‌و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز چهارشنبه، 18 بهمن ماه، معرفی شدند و در بخش ادبیات، نثر معاصر، جایزه معتبر کتاب سال به طور مشترک، نصیب رمان‌های «بی کتابی» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان و «این خیابان سرعت‌گیر ندارد» نوشته مریم جهانی، نشر مرکز شد. این مراسم با حضور رییس‌جمهور حسن روحانی، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، و اهالی کتاب و ادبیات در تالار وحدت برگزار شد.
انتشارات شهرستان ادب به محمدرضا شرفی خبوشان، نویسنده جوان اما باتجربه و صاحب‌سبک تبریک می‌گوید و برای ایشان در مسیر ادبی و در زندگی، آرزوی موفقیت‌های بیشتر دارد. 
یک داستان واقعی
رمان «بی کتابی»، که به تازگی به چاپ دوم رسید، با استقبال منتقدان ادبیات نیز مواجه شده است. برخی منتقدان، این اثر شاخص را اتفاقی تازه در فضای ادبی کشورمان می‌دانند. شرفی خبوشان، نویسنده و شاعر متولد 1357، در این کتاب، ماجرایی تاریخی را دست‌‌مایه خود قرار داده است که در دوران قاجار رخ داده است و عموم مردم از آن بی‌خبرند: مظفرالدین‌شاه کتابداری به نام لسان‌الدوله را به ریاست کتابخانه سلطنتی منصوب می‌کند اما او با خیانت در امانت، بخش عظیمی از این میراث غنی، شامل هزاران نسخ نفیس خطی را به فروش می‌رساند. هر نسخه‌ و اوراقی از نسخ معروف در موزه‌های جهان است مربوط به این دوره است که این فرد از کتابخانه‌ها خارج کرده است. 
شهرستان ادب پیش از این نیز پنج بار در دوره‌های مختلف کتاب سال توانسته بود در زمره نامزدها یا تقدیری‌های این جایزه معتبر قرار گیرد. «باغ در حصار مصائب» نوشته علی‌رضا رجبعلی‌زاده کاشانی و «واژگان واژگون» سروده محمدرضا طهماسبی دو اثر تقدیر شده و «دهلی ستاره بود» سروده مرتضی امیری اسفندقه، «کهکشان چهره‌ها»، سروده علی‌محمد مودب، «گلفروش مسلمان» سروده مجید سعدآبادی سه نامزد جایزه کتاب سال بودند.
از جمله دیگر آثاری که امسال جایزه کتاب سال گرفتند یا تقدیر شدند می‌توان به «ائوریپیدس: پنج نمایشنامه»، نوشته ایوریپیدس، ترجمه عبدالله کوثری، نشر نی، «این خیابان سرعت‌گیر ندارد»، نوشته مریم جهانی، نشر مرکز، «بلاغت (از آتن تا مدینه)»، نوشته داوود عمارتی مقدم، نشر هرمس، «درآمدی بر تحلیل انتقادی گفتمان روایی»، تألیف حسین صافی پیرلوجه، نشر نی و «پرسشهای بوطیقای داستایفسکی» نوشته میخاییل باختین، ترجمه سعید صلح‌جو، انتشارات نیلوفر اشاره کرد.

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • جایزه کتاب سال به «بی‌کتابی» رسید
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.