موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
گزارش کلاس حجت‌الاسلام جواد محدثی در اردوی پایانی ششمین دوره آفتابگردان ها

شاعران از موهبتی برخوردارند که نسبت به آن مسئول‌اند

19 اسفند 1396 17:26 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
شاعران از موهبتی برخوردارند که نسبت به آن مسئول‌اند

شهرستان ادب: در سومین روز از اردوی آخر دوره ششم آفتاب‌گردان‌ها حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی سخنان خود را پیرامون اهمیت محبت نسبت به حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) بیان نمود و به ویژگی‌های انسان‌های مومن و متعهد پرداخت.

در ابتدای کلاس این نویسنده حوزه دین و فرهنگ ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا(س) به بانوان شاعر حدیثی فاطمی را تبیین نموده و‌ گفت: «حضرت زهرا(س) می‌فرمایند «از دنیای شما سه چیز از نظر من محبوب است. خواندن کتاب خدا، نگاه به پیامبر(ص) و انفاق در راه خدا. درسی که می‌توان از این حدیث گرفت مدیریت بر سخنانمان است. باید ببینیم زبان چه می‌گوید و چشم چه می‌بیند و مال و دارایی‌مان در چه راه صرف می‌شود.»

حجت الاسلام محدثی همچنین در تکامل شناخت انسان، سه مرحله را برشمرده و توضیح داد: «سه مقوله در شناخت انسان با هم در ارتباط طولی‌اند: اول معرفت است، دوم محبت و سوم اطاعت. پیرو واقعی کسی‌ است که از پیشوا و مقتدای خود تبعیت کند. فلسفه اساسی زندگی ما باید این باشد که پیرو حضرت زهرا و رسول خدا باشیم و برای مطیع امر بودن لازم است اهل محبت باشیم. چرا که انسان همواره هم‌شکل کسی می‌شود که دوستش دارد و در عمل با آنکه به او علاقمند است همسو می‌شود و این موضوع در فضای عرفانی و تربیتی هم قابل طرح است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان تاثیر محبت بر سرنوشت انسان‌ها و لزوم دفاع از اعتقادات تصریح کرد:

«محبت‌ به انسان جهت می‌دهد. پس باید بدانیم به چه علاقمندیم و فرزندانمان را چگونه تربیت کنیم که به چه چیزهایی علاقمند شوند. برخی نیز می‌گویند ما کجا و اهل بیت کجا که بخواهیم درباره‌شان شعر بگوییم. این نیز به دلیل عدم شناخت است. چرا که شاعران از موهبتی برخوردارند که نسبت به آن مسئول‌اند و مهم این است که ذوقشان را در چه مسیری به کار می‌گیرند.»

حجت‌الاسلام محدثی با اشاره به بخش‌هایی از اثر «جاذبه و دافعه علی(ع)» به قلم شهید مرتضی مطهری افزود: «حضرت علی(ع) در کنار دشمنان سرسخت و لجوج خود عاشقان دل بر کفی هم داشته‌اند و چون آنان عشق علی(ع) در دلشان بود، حضرت به گونه‌ای دیگر به ساختن شخصیتشان پرداخت.»

 وی در پاسخ به یکی از بانوان شاعر حاضر در جلسه در بیان آنکه چرا «آب حیات» در تاریکی به دست می‌آید توضیح داد: «اگر راه هموار باشد و کسی به آن برسد هنر نکرده است‌ و کسی که اهل راهپیمایی در تاریکی نیست نمی‌تواند مسیر رسیدن به جاودانگی را بپیماید. شناخت ما از اشیا گاهی سطحی و گاه عمیق است. همین شناخت یکوقت درست است و یک وقت غلط. و به تناسب، قضاوت‌های هر فرد نیز می‌تواند متفاوت باشد.»

سپس با برشمردن ویژگی‌های انسان عاشق بر تاثیر عشق بر شخصیت انسان‌ها تاکید نموده و گفت: «عشق آدم ترسو را شجاع می‌کند و آدم تنبل را زرنگ. چنانچه عشق آدم‌های خودخواه را دگرخواه می‌کند و هرچه معرفت انسان به مراحل بالاتر برسد محبوب‌های او نیز کاملتر می‌شوند‌.»

وی همچنین بر اهمیت خودشناسی و خداشناسی انسان تاکید نموده و افزود: «باید دید انسان در مجموعه بی‌نهایت هستی کیست و هدف او چیست. برخی نیهیلیست‌ها معتقدند هدفی وجود ندارد. برخی نیز به اهداف مادی قائلند یا هدف را اشتباه تشخیص داده‌اند. باید بسنجیم که ما به چه اندازه در مسیر درست هدفمان قرار داریم. کسانی که در زندگی این مسائل برایشان مطرح نیست به بلوغ ذهنی نرسیده‌اند و سرانجام کال و نارس از این دنیا می‌روند.»

حجت الاسلام جواد محدثی در پایان سخنان خود برخی ویژگی‌‌های شاعران را از دیدگاه خویش بیان نموده و گفت: «شاعر یک ویژگی مثبت و یک ویژگی منفی دارد. مثبت اینکه یک سر و گردن از دیگران بالاتر است و این مسئولیتش را زیاد می‌کند. اما وقتی توجه به انسان زیاد شد اگر مراقب نباشیم دچار خودبینی و غرور می‌شویم. برخی‌ها نیز نقدگریز هستند. اگر کسی به اثر هنری یا ادبی‌شان ایراد بگیرد نمی‌پذیرند. غرور و تکبر و ریا از آفت‌های این وادی است.»

او سپس به اهمیت کار فرهنگی و ادبی تاکید نمود و خطاب به شاعران جوان گفت: «برخی می‌گویند مضامین روز کهنه می‌شوند و ما باید درباره مضامین ماندگار شعر بسراییم در حالی که این مسئله نوعی قدرنشناسی است.»

در پایان این جلسه فرصتی برای پرسش و پاسخ ایجاد شد و بانوان شاعر سوالات خود را مطرح نمودند.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • شاعران از موهبتی برخوردارند که نسبت به آن مسئول‌اند
  • شاعران از موهبتی برخوردارند که نسبت به آن مسئول‌اند
  • شاعران از موهبتی برخوردارند که نسبت به آن مسئول‌اند
  • شاعران از موهبتی برخوردارند که نسبت به آن مسئول‌اند
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.