موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

گفتگو با پونه نیکوی به بهانه انتشار « 6410 روز تنهایی»

27 خرداد 1397 15:37 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
گفتگو با پونه نیکوی به بهانه انتشار « 6410 روز تنهایی»

شهرستان ادب به نقل از ایرنا: پونه نیکوی بانوی شاعر اهل انزلی با کتاب 6410 روز تنهایی عشق را بیش از پیش به مقوله ادبیات پایداری وارد کرد .

 این کتاب حکایت تنهایی و مشقتهای عشق همسر یک شهید یا جانباز است که او به زبانی شاعرانه برای مخاطب روایت می کند.
پونه نیکوی ، عادت شکنی را گوهر اصلی و پایدار هنر می داند و می گوید : شعر عاشقانه دفاع مقدس رویکرد نوین پر شور و تپنده ای است که معادله جدیدی در کارزار فرهنگی بوجود می آورد. 
این بانوی شاعر خاطرنشان می کند: همانطور که می دانیم همه پایداری و ایثارگری های دفاع مقدس در خاکریز و جبهه اتفاق نیفتاده بلکه پشت سنگر نیز برای خود حکایتهای بسیاری از شیدایی و تنهایی و صبوری داشته . جایی که همسر رزمنده او را راهی یک مسیر و هدف متعالی می کند و به تنهایی بار سنگین مسئولیت زندگی و فرزند را به دوش می کشد. 
وی می افزاید : اینجاست که دفاع مقدس وارد قلمرو جدیدی می شود . این بخش عاشقانه های جنگ نوعی عاطفه را وارد این قلمرو می کند و درونمایه های عاشقانه موجب تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطب می شود .

به بیان وی ، در این شعرها با زنی مواجه می شویم که در نبود همسرش به ارزشهای الهی و معنوی اش با تعهد ،قلبی راسخ و با یاد و خاطره همسرش تکیه زده است و مضامین عمیقی را برای شعر عاشقانه جنگ خلق می کند . 

نیکوی می گوید: سعی کردم تخیل و عاطفه را در شعرها پیوند دهم و اشعار صرفا عاطفی نباشد و تخیل مخاطب به آن گره بخورد. از سوی دیگر کوشیدم دچار عادت زدگی نشوم و مضامین والایی چون شهید ،شهادت ،ایمان ،جهاد و مبارزه را وارد یک مقوله نو و واژه ها را وارد یک دنیا و قلمرو جدید کنم .

این شاعر جوان تصریح می کند : بانوی حاضر در این شعرها حامی اصلی و اول شخصی است که این قوت قلب را به رزمنده می دهد که من امنیت دارم ،زندگی ام جاری است و تو بعنوان یک رزمنده وظیفه بزرگتری در قبال میهنت نسبت به وظیفه ای که در قبال من و زندگی شخصیت و فرزندانت داری . تو با تمام وجودت می توانی به جنگ بروی و برای وطنت پیروزی وفتح به ارمغان بیاوری .

نیکوی با ذکر این که خلق صحنه های احساسی و عاطفی و معانی لطیف حیات و جان تازه ای به شعر عاشقانه و ادبیات پایداری می بخشد می افزایید :سعی کردم راوی اشعارم یک زن عاشق باشد ،نقش اولی که در جنگ حضور دارد ،همسر یک شهید که تعهدش به امام ،انقلاب و شهدا را به اثبات می رساند و هم پای رزمنده عاشقی می کند.

نیکوی متذکر می شود :حیف است ادبیات پایداری ما با نیرویی به این شگفتی و زیبایی و به این عمیقی روبرو نشود و صرفا با یک مضامین تکراری روبه رو بشود که البته آنها نیز قند مکرر هستند. 

وی پاسخش به این سئوال که آیا خاطراتی به عینه از آن دوران دارید یا کسی از نزدیکانتان رزمنده بوده ، منفی است و تنها گفت و گوهایش با همسران شهدا و جانبازان ،خوانده ها و شنیده هایش را الهام بخش شعرهایش می داند. 
این بانوی شاعر اذعان می کند: خیلی ها شعرهایم را شخصی می دانندکه این هم می تواند مثبت باشد هم منفی . نکته بارز مثبتش این است که مضمون این شعرها تکراری نیست وحدت و انسجام دارد .مشخص است که با کارهای دیگران متفاوت است و این نقد برای من خیلی ارزشمند است. 

به گفته وی از سویی ممکن است خیلی ها با این شعرها ارتباط برقرار نکنند و دیگر کارهایی که ارائه می شود بپسندند . 

نیکوی تصریح می کند : به نظرم عاشقانه های جنگ یک جریان جدید است در شعر جنگ برای این که بتوانیم با نسل جوان ارتباط برقرار کنیم و تاثیرگذارترین بخش آن همین عشق و محبتی است که در خانواده های رزمندگان جاری بوده . 

وی دو چیز را سد راه رسیدن انسانها به اهدافشان می داند ، یکی چیزهایی که دوست داریم و دیگری چیزهایی که از انها هراس داریم و معتقد است : شهدا کسانی بودند که به عید وصال رسیدند مرگ را میراندند . این مدیریت کردن مرگ به نوعی شهدا و مرگشان را متفاوت می کند. این اتفاق ، مرگ و گذشتن از این دنیا را که برای همه ما رخ می دهد به نوعی دیگر جلوه می دهد ، زیباترش می کند .با نگاه زیبایی شناسی به آن نگاه کنیم نگاهی که نه می ترسد و نه چیزهایی که دوست دارد بر او غالب می شود و از این رو است که رزمنده هرگز مغلوب نمی شود.
به اعتقاد این بانوی شاعر ، آنها که دغدغه ادبیات و هنر پایداری و حفظ فرهنگ دفاع مقدس را دارند باید بدانند پاشنه اشیل فرهنگ جوانانی که جنگ را لمس نکردند چیست و برای معرفی شهدا ،اهداف متعالی شان و فرهنگ شهادت باید به چه مقوله هایی بپردازند .

پونه نیکوی شاعر جوان شناخته شده اهل بندرانزلی متولد سال 1364 است . وی دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی و کارشناس امور دانشجویی فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان است.
تاکنون کتابهای انار سبز زیتون سرخ، مسافر کوچولو، دست های تو جوانه می زنند، گیلان بیابان ندارد، 6410 روز تنهایی از وی منتشر شده و جاری تر از ونیز او نیز در دست چاپ است.
وی علاوه بر سرودن شعر در زمینه ترانه سرایی نیز فعال است و به عنوان ترانه سرا با مرکز موسیقی و ترانه صدا و سیمای کشور همکاری دارد و تاکنون ترانه های (دیار امید) (یه چهار دیواری با تو)(مدارا) و(نجابت گل) توسط خوانندگان اجرا شده است .

کتاب انار سبز، زیتون سرخ وی سال 1390 رتبه نخست جشنواره کتاب سال جوان انقلاب و رتبه نخست جشنواره پانزدهمین کتاب سال دفاع مقدس در حوزه شعر را کسب کرده است.
نیکوی ، کاندید جشنواره کتاب قلم زرین در سال 93 ، کاندید جشنواره بین المللی شعر فجر در بخش شعر محاوره در سال 93 بود.
وی همچنین در زمینه نمایشنامه نویسی نیز فعال است و نمایشنامه لعیا وی به عنوان تنها نمایش نماینده گیلان در جشنواره تئاتر بسیج هنرمندان کشور بهمن پارسال در بندرعباس حضور داشت.
خبرنگار: بابایی




کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • گفتگو با پونه نیکوی به بهانه انتشار « 6410 روز تنهایی»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.