موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

علی‌محمد مؤدب: «شعر آیینی اقبال بسیار بالایی دارد»

02 مهر 1397 15:41 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 3 رای
علی‌محمد مؤدب: «شعر آیینی اقبال بسیار بالایی دارد»

شهرستان ادب به نقل از ایسنا: علی‌محمد مودب با بیان این‌که استقبال از شعر آیینی بسیار خوب است گفت: چه در گونه‌های رسمی شعر آیینی، چه در نوعی از آن که با مداحی و مراسم مذهبی نسبت دارد، شعر آیینی اقبال بالایی دارد.

این شاعر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برخی آسیب‌های موجود در شعرهای آیینی اظهار کرد: وقتی جمعی گسترده از تولیدات ادبی وجود دارد، ما انتظار نداریم همه آن‌ها کیفیت یکسانی داشته باشند و برای بررسی شعرهای آیینی و مذهبی باید شاخص‌ترین نمونه‌ها را بررسی کرد نه برخی آثار ضعیف را که در میان انبوه آثار وجود دارد.

او گفت: بحث‌های آسیب‌شناسی که درباره شعر آیینی و مذهبی مطرح می‌شود ناشی از برخی آثار است که به تبع تولید وسیع شعرهای آیینی در میان این حجم انبوه وجود دارند و خیلی در جریان  اصلی ادبیات آیینی به چشم نمی‌آیند و نباید خیلی آن‌ها را برجسته کرد. اگر کسی می‌خواهد ادبیات عاشورایی را پدیده‌شناسی کند باید به سراغ شاخص‌ترین آثار زمانه برود چون خیلی از مسائلی که به‌عنوان آسیب‌های این حوزه بررسی می‌شود در شعرهای چهره‌های برجسته این حوزه نادر است.

مودب افزود: انجمن‌ها و مجامع  تخصصی شعر آیینی هم بحمدالله در کشور زیاد شده‌اند و برگزاری محافل و اردوهای خوب شعر آیینی و کتاب‌هایی که ذیل عناوین شعر آیینی و مذهبی چاپ می‌شوند و میزان سرایش نوحه‌ها و مرثیه‌ها نشان‌دهنده دوران پررونقی در رویکرد و توجه شاعران به موضوعات مذهبی و آیینی است.

این شاعر با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در میزان استقبال بالای شاعران خصوصا جوان‌ترها در سرایش شعر آیینی اظهار کرد: زمانه در این استقبال موثر است؛ قطعا پدیده انقلاب اسلامی که به هر حال با ارجاع به تاریخ تشیع و با ارجاع به معارف اهل بیت (ع) کار خود را شروع کرده و با الهام از فرهنگ عاشورا و وقایع صدر اسلام و تاسی به  اسوه‌های درخشان مذهبی، طبیعتا در رویکرد مردم در تمام زمینه‌ها تاثیر گذاشته که یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها ادبیات است.

مودب افزود: در دوران دفاع مقدس و در دفاع امروز ما در منطقه بیش از هر چیزی، فرهنگ اهل بیت (ع) است که توانسته حماسه ایجاد کند و طبیعتا ادبیات هم برای این‌که در این میدان‌ها به کار بیاید باید به فرهنگ اهل بیت (ع) رجوع و از این چشمه پرفیض و برکت استفاده کند.

مدیر موسسه شهرستان ادب در پایان با اشاره به «اردوی تخصصی شعر هیئت» که پیش از ماه محرم در این موسسه برگزار شد بیان کرد: این اردو برای اولین‌بار بود که در دوران  ۴۰ سال انقلاب اسلامی برگزار شد و در یک اردوی کارگاهی و جدی، مداحان شاخص و تحلیلگران حوزه‌های دیگر پیش از محرم و صفر  در کنار هم جمع شدند و یک بررسی روی تجربه‌های خود و هم‌فکری روی کارهای تازه‌تر برای محرم امسال داشتند. وقتی ما یک مراسم مذهبی به وسعت و اثرگذاری آیین‌های عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) داریم باید روی محتوای آن وقت و انرژی بیشتری بگذاریم.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • علی‌محمد مؤدب: «شعر آیینی اقبال بسیار بالایی دارد»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.