موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
با حضور مجید قیصری در شهرستان ادب برگزار شد:

اولین کارگاه یک‌شنبه‌های داستان در پاییز

14 مهر 1397 13:00 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 1 رای
اولین کارگاه یک‌شنبه‌های داستان در پاییز

شهرستان ادب: در اولین جلسه‌ی کارگاه داستان شهرستان ادب در پاییز 97، داستان کوتاهی از سیدحسین موسوی‌نیا بررسی شد، با عنوان «دورِ‌نزدیک» . بعد از خوانش این داستان، اعضای کارگاه یک‌شنبه‌های داستان به نقدوبررسی آن پرداختند.

علیرضا نعمت اللهی ضمن تشکر از داستان خوبی که خوانده شد، گفت: «زبان داستان خیلی خوب بود و خوشحالم که دغدغه‌های دینی نوشته شده در این داستان. حقیقتش من چندان متوجه طرح داستان نشدم. همین‌طور اصطلاح «ناف‌برون» به نظرم درجای درستی به کار نرفته بود». که استاد مجید قیصری در پاسخ به این نظر اظهار داشت: «به نظرم به جای این که به داستان این‌طور نگاه کنیم، باید ببینیم داستان خلاصه‌اش چه بوده است تا آن‌وقت ببینیم کجای پیرنگ آن لنگ می‌زند؛ پیرنگ درونی و بیرونی. ما در فینال این داستان با یک نفر سوم مواجه می‌شویم که پیش‌بینی نشده است و کاملاً توجیه‌پذیر نیست و ما به عنوان مخاطب رودست می‌خوریم. اگر قصه بخواهد روند طبیعی‌اش را طی کند، باید یک مثلث عشقی داشته باشد و در این داستان این درنیامده است. برای متوجه شدن قصه، ‌اول باید پیرنگ را دربیاوریم. در آن صورت، ما می‌بینیم کل اطلاعات اضافه داستان بیرون می‌زند. داستان در صفحه‌ی دوم شروع می‌شود. وقتی داستان پیرنگ‌دار می‌نویسیم باید حتماً چفت و بست آن را رعایت کنیم».

محمدقائم خانی بحث پیرنگ را به سمت زمان و مکان قصه برد: «نیازی به تشکر از آقاسید نیست‌؛ ایشان کارشان این است و خوب می‌نویسند. به نظر من مشکل اصلی پیرنگ این اثر این است که تعزیه زمان و مکان ندارد. ظاهراً‌ دارد در این زمانه اتفاق می‌افتد، ولی اگر این‌طور باشد، مسئله‌اش چیز دیگر است، جز آن‌که شمر را چه کسی می‌خواند. اگر ببریمش عقب‌تر و حالت روستایی‌تری پیدا کند، تا اضطرارش طبیعی شود بهتر است. فضای ابراهیم هم نامشخص است. در شهر، افراد ناشناس زیادند. اگر زمان و مکان مشخص بود، من محور قصه را می‌فهمیدم، اما الآن چندین طرف می‌کشد. کاش به تعزیه در این داستان به عنوان مدیوم قدیمی نمایش هم کمی توجه می‌شد در این اثر. واقعاً‌ تعزیه سنتی دارد که مغفول مانده این روزها». و خانم حبیبی فضای روستایی اثر را کاملاً ملموس و عینی خواندند.

آقای سیدمحمد قارونی نیز نقد خود را این‌گونه اظهار داشت: «به نظرم این اثر یک نمایشنامه‌ی چهار پرده‌ای است تا یک داستان. خیلی تصویری است، ولی تصویری نوشته نشده است! فصل چهارم با این ‌که ضربه‌ی آخر را باید بزند، اما از همه‌ی فصل‌ها ضعیف‌تر است و کاری که باید را نمی‌کند. به نظرم اگر فصل اول هم حذف بشود، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. اگر اول شخص نوشته می‌شد خیلی بهتر بود».

خانم زهرا ثابتی از دیگر اعضای کارگاه داستان، توصیفات را کمی طولانی و خسته‌کننده خوانده و گفتند : «من با شروع داستان مشکلی ندارم، اما وقفه‌ای در کار می‌افتد و شروع اصلی داستان را مخاطب گم می‌کند. به نظرم پرداخت داستان کمی خسته‌کننده بود. دیالوگ‌ها هم پیش‌رونده نبود و داستان را کش می‌داد. بیشتر فضاسازی اتفاق می‌افتاد تا پیش‌برد داستان. اگر حفره‌های اصلی پیرنگ پر می‌شد بجای توصیف‌های زیاد بهتر بود» و خانم بابک در تکمیل حرف‌های ایشان گفتند: «این داستان خیلی بد تمام می‌شود! ما اصلاً نمی‌فهمیم ابراهیم و شخص سبزپوش کیست».

استاد قیصری نکات حاضران را جمع‌آوری کرده و به نکته‌ی مهمی اشاره کردند: «این یک روایت کلان و مناسب رمان است که در یک داستان کوتاه می‌خواهد بیان شود و خب نتیجه این می‌شود که تعدد وقایع و شخصیت‌ها به خوبی پرداخت نمی‌شود. به نظر من فصل سه داستان تمام است. حتی خود به تنهایی یک داستان است. در این داستان مادر است که باید گره را باز کند. این باورِ ماست درواقع. یا باید یک کار بلند از این داستان کوتاه کار شود، روی دختر و سبزپوش و پدر و روستا و باورها کار شود تا فینال اثر هم دربیاید. ما راهی نداریم جز این‌که جهانی فکر کنیم و بومی بنویسیم. با بومی فکر کردن به جایی نمی‌رسیم». خانی نیز در تأیید حرف مجید قیصری گفت: «در حوزه‌ی فارسی‌زبان تعزیه یک فعالیت بین‌المللی شده است.»  و استاد قیصری افزود: ‌«بله، این قدرت را دارد که برای جهان حرف بزند».

بعد از نقدو بررسی داستان آقای موسوی‌نیا، خانم حبیبی کنفرانسی ارائه داد که به بررسی وجوه دین در ادبیات فارسی پرداخته بود. مجید قیصری پس از ارائه‌ی ایشان افزودند: «بین ادبیات دینی و ادبیات مذهبی تفاوت است؛ کاش تعریفی از ادبیات،‌ دین و مذهب ارائه می‌دادید. ادبیات دینی سه محتوا دارد : توحید، معاد،‌ نبوت. جز این هرچه باشد، ادبیات مذهبی است. داستان‌های داستایوسکی داستان‌های دینی است برای مثال».

گفتنی‌ست یک‌شنبه‌های داستان شهرستان ادب،‌ یک‌شنبه‌ی هرهفته ساعت 4 تا 6 برگزار می‌شود.

تهیه و تنظیم گزارش از: الهام عظیمی

کانال بله شهرستان ادب
کانال تلگرام شهرستان ادب در کانال شهرستان ادب با ادبیات به روز باشید شهرستان ادب تلگرام

تصاویر پیوست
  • اولین کارگاه یک‌شنبه‌های داستان در پاییز
امتیاز دهید:
نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.

تازه ها

 

قاعدۀ عشق | شعری از پروانه نجاتی
از کتاب «بهانه‌ها»

قاعدۀ عشق | شعری از پروانه نجاتی

مرثیهٔ قهوه‌چی | شعری از حسن صنوبری
به یاد استاد «ابوالفضل زرویی نصرآباد»

مرثیهٔ قهوه‌چی | شعری از حسن صنوبری

عرض تسلیت خدمت جناب آقای مصطفی جمشیدی
در پی درگذشت مادر بزرگوار ایشان

عرض تسلیت خدمت جناب آقای مصطفی جمشیدی

در اخبار نبشته‌است... | شماره دوازدهم
گزیده اخبار مهم هفته با موضوع کتاب و ادبیات در ایران و جهان به روایت شهرستان ادب

در اخبار نبشته‌است... | شماره دوازدهم

بیشتر

پر بازدیدترین ها

 

نشست نقد و بررسی «حوای سرگردان» برگزار می‌شود
با حضور نویسنده اثر و منتقدان

نشست نقد و بررسی «حوای سرگردان» برگزار می‌شود

فراخوان ثبت‌نام دوره پنجم «مدرسه رمان» در صدا و سیما
گفتگوی علی‌اصغر عزتی‌پاک مدیر مدرسه رمان با رادیو فرهنگ و پخش تیزر فراخوان از شبکه چهار سیما

فراخوان ثبت‌نام دوره پنجم «مدرسه رمان» در صدا و سیما

در اخبار نبشته‌است... | شماره دوازدهم
گزیده اخبار مهم هفته با موضوع کتاب و ادبیات در ایران و جهان به روایت شهرستان ادب

در اخبار نبشته‌است... | شماره دوازدهم

مرثیهٔ قهوه‌چی | شعری از حسن صنوبری
به یاد استاد «ابوالفضل زرویی نصرآباد»

مرثیهٔ قهوه‌چی | شعری از حسن صنوبری

بیشتر

پر بحث ترین ها