موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
در تازه‌ترین مطلب پروندۀ تخصصی ادبیات ضدآمریکایی

مروری بر «ترامپ چیست و واقعا چرا؟» شماره تازه مجله سه‌نقطه

20 دی 1397 20:12 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 9 رای
مروری بر «ترامپ چیست و واقعا چرا؟» شماره تازه مجله سه‌نقطه

شهرستان ادب: تازه‌ترین مطلب پروندۀ تخصصی ادبیات ضدآمریکایی شهرستان ادب اختصاص دارد به معرفی و مروری بر یکی از نشریاتی که اخیرا اختصاص به ادبیات ضدآمریکایی با محوریت رئیس جمهور فعلی ایالات متحده یعنی دونالد ترامپ داشته است. این نشریه یک نشریۀ تخصصی طنز است با عنوان «سه‌نقطه».

مکتوب طنز سه‌نقطه، پس از توقفی دو ساله، از فروردین 97 دوره جدید انتشارش را از سر گرفت. سه‌نقطه که خود را پیرو «طنز جدی» می‌داند، در هر شماره در قالب پرونده‌ای اختصاصی به یکی از موضوعات روز می‌پردازد، اما چهارمین شماره این ماهنامه، به طور ویژه ذره‌بین نقادانه‌اش را روی یکی از چهره‌های پر حاشیه روز، یعنی رییس‌جمهور وقت آمریکا گرفته است.

«جمله «عظمت را دوباره به آمریکا برمی‌گردانیم» مال من بود، من اون رو حدود یک سال پیش ساختم و به استفاده ازش ادامه دادم، و همه دارن ازش استفاده می کنن، همه عاشقش هستن. نمی دونم، فکر می کنم باید براش حق انتشار بذارم...»
#چنین_گفت_ترامپ

(«بازسازی دوباره آمریکا بزرگ» یکی از مشهورترین شعارهای تبلیغاتی کمپین رونالد ریگان بود.)

شاید پیش از این، چهره بسیاری از سیاستمداران میهمان صفحه اول مجلات سیاسی شده باشند اما کمتر مجله‌ای، به ویژه در حوزه طنز، به یک رییس‌جمهور اختصاص یافته. در این ویژه‌نامه تصاویر کار شده، از بین آثار برگزیده جشنواره «ترامپیسم» انتخاب شده‌اند و مطالب با گزیده‌ای از بهترین جملات جدی ترامپ، با عنوان «چنین_گفت_ترامپ» از هم جدا می‌شوند. رنگی که در طراحی این شماره به کار رفته‌ نیز، برگرفته از رنگ اصلی پرچم آمریکا ست.

مطالب این ویژه نامه با مصاحبه‌ای فرضی بین جان اف کلی، رییس دفتر دونالد ترامپ آغاز می‌شود. مرتضی درخشان، از مصونیت یک طنزپرداز به خوبی استفاده کرده، در قالب این مصاحبه و از زبان یک شهروند آمریکایی، از محدودیت‌های مطبوعاتی عبور می‌کند و ژنرال بازنشسته آمریکا را به چالش می‌کشد. سوالات این خبرنگار تنها محدود به یک حوزه نیست، به همین جهت می‌توانید کارنامه کاملی از سوابق، عملکرد و تصمیمات ترامپ را در این مصاحبه دنبال کنید، اتفاقاتی به بزرگی «هتل کومودور» و یا جزییاتی چون پنج دلاری پرداخت نشده «بریگارد لهستانی».

ندا شاه‌نوری که دانش آموخته دکترا در رشته روابط بین‌الملل است، ترامپ را «امر استثنایی سیاست آمریکا» خوانده و روی کارآمدن او را از زمان «فردریک» تا ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به طور خلاصه دنبال کرده. شاه‌نوری با اشاره به سرنوشت تپه‌های نیویورک، توضیح می دهد که چطور یک سازنده برنامه‌های تلویزیونی سر از کاخ سفید در می‌آورد و تبدیل می‌شود به رییس‌جمهوری که از تریبون 24 ساعته‌اش-توییتر- کسانی را که خواستار استیضاح او بودند به قیام مسلحانه تهدید می‌کند.  

مریم حسن‌نژاد که بیشتر او را به تصویرگری و طراحی می‌شناسند، از این شماره به جمع نویسندگان سه‌نقطه پیوسته و برای واکاوی شخصیت رییس‌جمهور آمریکا متد متفاوتی را در پیش گرفته. حسن‌نژاد بر خلاف دیگر نویسندگان این ویژه‌نامه، با رویکردی سلبی و با بیان این‌که «ترامپ چه چیزهایی نیست» شخصیت او را تشریح می‌کند.

عماد رضایی‌نیک که از نگاه یک روان‌شناس برای این شماره مطلب نوشته است، دو پدیده «سندروم تریبون» و «اصل معلق‌بازی» را در شخصیت ترامپ واکاوی می‌کند. رضایی‌نیک توضیح می‌دهد که وجود این دو اصل در یک فرد چه ارتباط تنگاتنگی با نوشتن سه هزار و پانصد توییت از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش و خروج یک‌جانبه او از خیلی جاها مثل معاهده پاریس یا برجام دارد. 

«اگر به صدام حسین نگاه کنید، او تروریست‌ها رو می‌کشت. من نمی‌گم یک فرشته بود ولی تروریست‌ها رو می‌کشت.»

#چنین_گفت_ترامپ

احسان رضایی که مطلبش را با نقل قولی از «برنارد شاو» این‌طور آغاز کرده: «درباره صلاحیت اخلاقی هیچ‌کس نمی‌شود با قطعیت نظر داد، مگر بعد از اینکه او امپراتور روم شود.» در ادامه با بیان اینکه معادل این حرف در روزگار ما می‌شود رییس‌جمهوری آمریکا، توضیح می دهد که چطور در آمریکا عمر ریاست‌جهوری بیش از خود کشور است و به صورت اجمالی کارنامه 45 رییس‌جمهور این کشور را با راهکاری برای یادگیری آسان‌تر آنها مرور می کند.

برخلاف دیگر مطالب انتقادی این شماره، امین انگارده، پژوهشگر حوزه رسانه و فرهنگ، با نگاهی مثبت به استقبال موضوع این شماره رفته است و در نوشته خود به 12 خوبی این تاجرِ عاشقِ سیاست‌پیشه پرداخته که «نشان دادن باگ‌های دموکراسی به جهانیان» تنها یکی از آنهاست.

محمد محمد‌خانی نیز با بررسی شیوه‌های نوین همسایه‌داری ترامپ، می‌گوید که چطور نزدیکان‌مان را پشت دیوار نگه داریم، تولد دخترمان را در قاره‌ای دیگر برگزار کنیم و در راستای مبارزه با تروریسم جهانی، درحالی‌که اصلا در امور همسایه‌های چند کشور آن‌ طرف‌تر‌مان دخالت نمی‌کنیم، کاملا دموکراتیک برای آنها رییس‌جمهور تعیین کنیم و با داشتن 850 پایگاه نظامی در خاک‌شان، به شدت از آنها مراقبت کنیم.

جلال سمیعی نیز به فراخور روزنامه‌نگار بودنش، در پژوهشی میدانی از تحلیل‌های مردمی در خصوص ریاست‌جمهوری ترامپ نوشته است. سمیعی در این مطلب، متعهدانه زبان گویای مردم کشور خود بوده و از ایستگاه اتوبوس، تا قلب بازار و از صف بانک تا مهمانی تحمیلی یک باجناق، تحلیل‌های اقشار مختلف اجتماع را منعکس می کند.

شماره دوم مکتوب طنز سه‌نقطه با عنوان «ترامپ چیست و واقعا چرا؟» با همراهی نویسندگان دیگری چون سهیل کریمی، احسان محمدی، میلاد عبدالوهاب، فروغ زال، ناصر جوادی، محسن فراهانی، وحید عظیمی، رضا سعیدی، سید‌محمد صاحبی، محمدرضا درخشان، مصطفی حریری، و ایمان کوه‌نورد در 208 صفحه منتشر شده است. در این شماره می توانید مطالب بیشتری در خصوص پیشگوی بلغاری، شرح غزلی از حافظ، پیچ‌های تاریخی ایران و آمریکا و... را دنبال کنید.

فهیمه علوی


این شماره از مجله سه‌نقطه و همچنین دیگر شماره‌های تازۀ این نشریه را می‌توانید از سایت ادب‌بوک به نشانیِ زیر تهیه کنید:

AdabBook.com


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • مروری بر «ترامپ چیست و واقعا چرا؟» شماره تازه مجله سه‌نقطه
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.