موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
با حضور جمعی از ناشران شناخته‌شده کشور و نویسندگان نام‌آشنا

جشن «اسفندگان کتاب» برای زنان بی‌سرپرست

05 اسفند 1394 07:44 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4 با 4 رای
جشن «اسفندگان کتاب» برای زنان بی‌سرپرست

شهرستان ادب به نقل از شهروند: با نزدیک شدن به روزهای پایانی ‌سال ٩٤ بسیاری از اهالی فرهنگ با حضور در طرح‌های خیریه برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه تلاش می‌کنند. حالا یکی از جدیدترین این اتفاق‌ها برگزاری جشن اسفندگان کتاب است که با حضور جمعی از ناشران شناخته‌شده کشور و نویسندگان نام‌آشنا برگزار می‌شود.

فرشته احمدی، نویسنده کشورمان در گفت‌وگو با «شهروند» ضمن اشاره به مشارکت نشرهایی ازجمله آسا، آگه، افراز، افق، پارسه، ثالث، چشمه، شهرستان ادب، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ققنوس، کتاب‌سرای تندیس، گمان، نگاه، نیلوفر، نیماژ، ویدا و هزاره سوم اندیشه در برگزاری این جشن گفت: پنجشنبه ١٣ اسفندماه، من در همراهی با ٢٠ نویسنده بناست در کتابفروشی ثالث آثار در دسترس و موجودمان را به مخاطبان ارایه دهیم. در این گردهمایی قرار است ناشران بین ٤٠ تا ٥٠‌درصد تخفیف در نظر بگیرند که درواقع سودش به زنان بی‌سرپرست اختصاص داده خواهد شد.

او در ادامه با بیان این‌که جشن «اسفندگان کتاب» از ساعت ١٤ تا ٢٠ پنجشنبه هفته آینده با حضور جمعی از نویسندگان کشورمان برگزار می‌شود، گفت: پیمان اسماعیلی، رضیه انصاری، منیرالدین بیروتی، محمد حسینی، مریم حسینیان، امین و مصطفی حسینیون، محسن حکیم معانی، مهدی ربی، محمد حسن شهسواری، بهناز علیپور، علی صالحی، کاون فولادی‌نسب، مریم کهنسال، جواد ماه‌زاده، کامران محمدی، حسن محمودی، علیرضا محمودی ایرانمهر، پیمان هوشمندزاده و مهدی یزدانی خرم و خود من نویسندگانی هستیم که در این برنامه حضور خواهیم داشت.

احمدی به هدف‌های برگزاری این طرح هم اشاره کرد: چیزی به آغاز ‌سال جدید نمانده است. ما چند هدف را در کنار هم دنبال کردیم. بالاخره نزدیک عید نوروز است و بسیاری از مردم علاقه‌مند به خرید کردن هستند. حالا چه خوب است که برای عیدی دادن به هم کتاب بخرند و از سوی دیگر چه بهتر که منافع این خرید به آدم‌هایی برسد که نیازمند هستند.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که خیلی از ما با نزدیک شدن به‌ سال جدید یاد آدم‌هایی می‌افتیم که نیازمند کمک هستند، توضیح داد: طبیعتا برگزاری جشنی چون «اسفندگان کتاب» منافع خیلی زیادی به لحاظ مالی نخواهد داشت اما مسأله اینجاست که هر یک از ما هر کاری از دستمان برمی‌آید، انجام دهیم. ما آدم‌ها در ایام منتهی به‌ سال جدید بیشتر به یاد قشر ضعیف‌تر جامعه می‌افتیم. شاید خیلی‌ها دلشان می‌خواهد ضمن نو کردن محیط اطرافشان به جامعه و افرادی که در آن زندگی می‌کنند هم بیندیشند.

نویسنده رمان جنگل پنیر افزود: طبیعتا ما هم به فکر کسانی می‌افتیم که مسائل و مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستند، زیاد است و بنابراین برای برآورده کردن نیازهای اولیه خودشان هم با مشکل مواجه هستند. چه خوب است چنین حرکت‌هایی به بهانه‌های مختلف و در روزهای متعددی از‌ سال اتفاق بیفتد و در ابعاد متنوعی هم بتواند کاری انجام دهد.

او که بر تاثیر اقدامات فرهنگی در عرصه اجتماعی تاکید داشت سخنانش را این‌گونه ادامه داد: خوب است آدم‌ها به بهانه‌های مختلف کمک‌های خودشان را روی مراکزی که هدف‌های مشخصی دارند، متمرکز کنند. نکته اینجاست که مشخص شود این کمک‌ها در چه مسیری و برای رفع نیازهای حداقلی چه افرادی هزینه می‌شود.
احمدی در ادامه به اهداف اجتماعی برگزاری جشن «اسفندگان کتاب» هم اشاره کرد: اقدامات فرهنگی نظیر فروش کتاب با شرایطی که در جشن اسفندگان صورت می‌گیرد شاید راهی باشد برای کسانی که می‌خواهند سوای اقدام فرهنگی، به موسسات خیریه هم کمک کنند و با آنها ارتباط بیشتری داشته باشند. بنابراین معرفی این موسسات هم ازجمله هدف‌هایی است که با انجام چنین حرکت‌هایی پیگیری می‌شود.

این نویسنده در ادامه با اشاره به استقبال نویسندگان و ناشران مختلف از برگزاری نخستین دوره خیریه «اسفندگان کتاب» گفت: استقبال از این جشن تا به آن حد بود که بسیاری از نویسندگان دیگر هم علاقه‌مند بودند نامشان به این لیست اضافه شود اما چون قصد ما این بود که برای نخستین‌بار این کار را به صورت آزمایشی انجام دهیم و نقاط قوت و ضعف برگزاری چنین مراسمی را هم مورد بررسی قرار دهیم، سعی کردیم این لیست محدود بماند. با این وجود حتما قصد داریم این حرکت را ادامه بدهیم و در ابعاد وسیع‌تر، با شرکت تعداد بیشتری از نویسندگان و ناشران آن را برگزار کنیم. پیشنهادهای مطرح شده حکایت از آن دارد که در ماه‌های مهر و اسفند می‌شود این جشن را برگزار کرد، منتها رسیدن به نتیجه نهایی بستگی به چگونگی اجرای آن برای نخستین‌بار دارد. اگر احساس کنیم هم کتاب ارایه و هم برای کمک به زنان بی‌سرپرست وجهی جمع‌آوری می‌شود، حتما این انگیزه در تمامی دست‌اندرکاران ایجاد می‌شود که این اتفاق تکرار شود.

محمدحسن شهسواری، یکی دیگر از نویسندگانی است که در این مراسم کارهایش را به مخاطبان کتاب عرضه می‌کند. او درباره برگزاری «اسفندگان کتاب» به «شهروند» گفت: حقیقت ماجرا این است که من برای برگزاری این جشن به معرفی کتاب به‌عنوان یکی از هدف‌های برگزاری این مراسم فکر نمی‌کردم. به قول معروف هدف این نبوده، البته می‌تواند یکی از منافع این کار باشد.
او هدف از برگزاری چنین گردهمایی‌هایی را این‌طور توضیح داد: هدف این بود که چیزی که از دستمان برمی‌آمد را انجام دهیم. این کار هم از دست ما برمی‌آید و هم مسیری فرهنگی است که تاثیرات خودش را هم خواهد گذاشت. دوستان از من دعوت کردند در این جمع حضور داشته باشم و من هم با کمال میل پذیرفتم.

صاحب رمان «شهربانو» با ابراز تأسف از این‌که نویسندگان از گروه‌های مرجع خارج شده‌اند و بازیگران و فوتبالیست‌ها هستند که به‌عنوان گروه‌های مرجع در جامعه حضور دارند، افزود: با وجود این، شاید بشود با انجام چنین فعالیت‌هایی همان قشر اندکی را که با این گروه سر و کار دارند، تشویق کرد در اقداماتی از این دست حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

علیرضا رئیس‌دانایی، مدیر انتشارات نگاه که انتشارات تحت مدیریت او در همراهی با بسیاری از ناشران دیگر در خیریه «اسفندگان کتاب» حضور دارد، برگزاری این اتفاق را از دریچه دیگری نظاره می‌کند: بحث کلی این است که هرچقدر برنامه‌هایی نظیر رونمایی کتاب، جشن امضای کتاب و... که با مسأله کتاب ارتباط دارند بیشتر برگزار شود، می‌شود امیدوار بود افراد بیشتری در این مسیر قرار بگیرند. این اقدامات همیشه به نفع کتاب و فرهنگ است.

رئیس‌دانایی به «شهروند» گفت: این یک کار خیرخواهانه خوب است که چون با ارتقای سطح فرهنگ جامعه در ارتباط است اتفاق‌های بهتری در آینده رقم خواهد خورد. مردم جامعه حتما با ترویج کتابخوانی پویاتر می‌شوند و در ادامه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی هم دست‌کم به صورت غیرمستقیم کاهش خواهد یافت.

او در پایان با اشاره به این‌که این برای نخستین‌بار است که نشر ثالث دست به چنین کاری زده است، ابراز امیدواری کرد: «این حرکت زیبا در آینده هم ادامه پیدا کند».
گفتنی است پیش از این طرح‌هایی چون سین هشتم و دیوار مهربانی توسط فعالان فرهنگی و با استقبال بسیاری از مردم اجرا شد و عواید آن به اقشار نیازمند حمایت جامعه اختصاص پیدا کرد.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • جشن «اسفندگان کتاب» برای زنان بی‌سرپرست
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.