پرونده کتاب همه چیز مثل اول است
نور حق را نیست ضدی در وجود | یادداشتی از فاطمه دلاوری
پرونده‌کتاب «همه‌چیز مثل اول است»
نور حق را نیست ضدی در وجود | یادداشتی از فاطمه دلاوری
داستان فلسفی | یادداشتی از علیرضا سمیعی
پرونده‌کتاب «همه‌چیز مثل اول است»
داستان فلسفی | یادداشتی از علیرضا سمیعی
پرونده‌کتاب «همه‌چیز مثل اول است» در سایت شهرستان ادب
آغاز به کار پرونده‌کتاب‌ها در سایت شهرستان ادب
پرونده‌کتاب «همه‌چیز مثل اول است» در سایت شهرستان ادب
هیچ چیز مثل اول نیست
یادداشت محمدقائم خانی بر کتاب تازه اعظم عظیمی
هیچ چیز مثل اول نیست
نگاهی به مجموعه داستان «همه چیز مثل اول است»
مواجهه با لذت هیجان کشف در یک مجموعه داستان
نگاهی به مجموعه داستان «همه چیز مثل اول است»
مواجهه با لذت هیجان کشف در یک مجموعه داستان

نگاهی به مجموعه داستان «همه چیز مثل اول است»

نگاهی به مجموعه داستان «همه چیز مثل اول است»
شهرستان ادب به نقل از فارس: در طول تاریخ پر فراز و نشیب ادبیات و پیشینۀ پر رمز و راز کتاب و کتابخوانی، همواره مخلوقاتی کاغذی وجود داشته‌اند که میان اهالی ادب دست به دست گشته‌اند؛ کتاب‌هایی که غالباً با اقبال عمومی همراه و سهل‌خوان و همه‌فهم بوده‌اند و مردم هم به آن‌ها روی آورده‌اند. امروزه‌روز اما، با نسل جدیدی از این مخلوقات مواجهیم؛ نسلی که برای هر مخاطبی، پرده از رخ برنمی‌دارد و رازهایش را آشکار نمی‌کند، بلکه به دنبال مخاطب خاص خودش می‌گردد. در این وانفسای سرانۀ اندک مطالعه و گرانی کتاب و همۀ چیزهایی که دست به دست هم داده‌اند تا عاشقان اصلی کلمات را از همتایان دروغین خود جدا کنند، این نسل تازۀ کتاب، فصل جدیدی را آغاز کرده است؛ فصلی برای کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای. «همه چیز مثل اول است» از آن کتاب‌ها نیست که هر دوست و آشنایی به شما پیشنهاد خواندنش را بدهد و از آن گزینه‌های معروف کاغذی نیست که بتوانید به سادگی برای هر مناسبتی هدیه‌اش دهید. این عبارت، مدح شبه ذمّ است و خود سندی است بر متفاوت و تازه بودن کتاب. اگر می‌خواهید این مجموعه داستان را به کسی هدیه کنید، باید به دنبال دوستی بگردید که با چم و خم داستان و تکنیک‌های نویسندگی به خوبی آشناست و می‌تواند ساعت‌ها روی یک داستان فکر کند و از پیچیدگی‌هایش لذت ببرد، چرا که نویسنده، برای خوانندۀ آشنا به فضای داستان، رازهای بسیاری را در اثر خود پنهان کرده است. «اعظم عظیمی»، نویسندۀ جوان مشهدی که پس از سال‌ها گرداندن جلسات و کارگاه‌های داستانی، امسال با این اولین مجموعه داستان خود در بازار نشر حضور پیدا کرده است، نویسنده‌ای به شدت تکنیکی و ساختارگراست. به هنگام نگارش این مجموعه نیز، آن تجربۀ ارزشمند کارگاهی به یاری‌اش آمده تا دقیقاً از فرم داستان تبعیت کند و با همراه شدن با موج تازۀ داستانی که در دنیا باب شده است، اثری متفاوت بیافریند. تحصیلات آکادمیک او در رشتۀ فلسفه نیز، اهرم دیگری است که در داستان‌های این مجموعه به کمکش آمده تا بر پیچیدگی‌‌های دلنشین آن‌ها بیفزاید و مخاطب را با چالش‌های درونی نویسنده مواجه کند. «همه چیز مثل اول است» مجموعه‌ای مشتمل بر نه داستان کوتاه است که با داستان «من کیت میدلتون نیستم» آغاز و در «آفتاب» به پایان می‌رسد. این نه داستان کوتاه خواندنی، اگرچه هر یک هویتی مستقل دارند، اما با نخی نامرئی به یکدیگر متصل‌اند و خواننده هنگام مواجه شدن با هر داستان، ردپایی از افکار و تأملات شخصیت‌های داستان قبلی را در آن‌ها می‌یابد. این خود، برای یک خوانندۀ حرفه‌ای بسیار لذتبخش است و او را با هیجان کشف مواجه می‌کند. علاوه بر این، تمام داستان‌ها از یک فرمول واحد پیروی می‌کنند و در عین حال که به فضای اطراف شخصیت‌ها و اتفاقات می‌پردازند، به ذهن آن‌ها نیز وارد می‌شوند. شاید با اندکی اغماض بتوان گفت داستان‌ها بیش از آن که «حادثه‌محور» باشند، «شخصیت‌محور»ند و حتی «درون‌شخصیت‌محور»! به همین سبب است که خواندن این کتاب، برای مخاطبی که در داستان تنها به دنبال سریال اتفاقات و گره‌گشایی‌ها نیست و از تأملات درونی شخصیت‌ها لذت می‌برد، بسیار دلپذیر است. شخصیت دختری که پدرش در دفاع مقدس شهید شده است و اینک، در میانۀ میدان پس از جنگ ایستاده است و دغدغه‌ها و افکارش با دنیای پیرامونش فرق می‌کند، شخصیت کلیدی این مجموعه است ...
ادامه مطلب