موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

ویلای کاکایی ها

پرونده‌کتاب «ویلای کاکایی‌ها» در سایت شهرستان ادب گشوده شد
شانزدهمین پرونده‌کتاب سایت شهرستان ادب:

پرونده‌کتاب «ویلای کاکایی‌ها» در سایت شهرستان ادب گشوده شد

«ویلای کاکایی‌ها» داستان‌های ده نویسنده برای محیط زیست منتشر شد
تازه‌ترین مجموعه‌داستانِ «قصه زمانه» شهرستان ادب به انتخاب محمدرضا بایرامی

«ویلای کاکایی‌ها» داستان‌های ده نویسنده برای محیط زیست منتشر شد

فاجعۀ ندیدن کاکایی‌ها | یادداشت محمدقائم خانی بر «ویلای کاکایی‌ها»

شهرستان ادب:‌ تازه‌ترین پرونده‌کتاب سایت شهرستان ادب، پرونده‌کتاب «ویلای کاکایی‌ها»ست که به‌تازگی شروع به کار کرده است. در این پرونده یادداشت، اخبار و مطالب مربوط به این کتاب را می‌خوانیم. در اولین مطلب از این پرونده‌کتاب شما را به خواندن یادداشت محمدقائم خانی دعوت می‌کنیم:   رمان و داستان کوتاه، در شرایطی زاده شد که واقعیت خودش را بر حقیقت و هدف زندگی تحمیل کرد. حتی پس از افول رئالیسم و سربرآوردن دیگر مکاتب، هنوز هم این واقعیت بود که نحوۀ شکل‌گیری داستان را به نویسنده تحمیل می‌کرد. همیشه واقعیت (یا واقعیات)ی وجود داشت که نویسنده به آن واکنش نشان می‌داد. در شدیدترین حالت، که برخی داستان را از اساس شورش علیه واقعیت تعریف می‌کردند، ابتدا باید واقعیتی موجود می‌بود تا نویسنده واکنشی به آن نشان بدهد. داستان‌نویسان ایران اما هیچ‌گاه این‌گونه زیر فشار واقعیت قرار نگرفتند و مطلق‌العنان بودن آن را به رسمیت نشناختند. هرچند این ویژگی به ما امکان داد تا مسیرهایی خاص خودمان را بیازماییم، اما درمجموع داستان‌های ما را تنک و کم‌مایه کرد و قدرت روایت را از ما گرفت. در دهۀ 30 تا 50 که رئالیسم سکۀ رایج ادبیات داستانی ایران بود، نویسندگان ما چندان به وقایع و مسائل اطرافشان توجه نشان نمی‌دادند و بیشتر به دنبال دستمایه‌هایی برای اثبات حرف‌های شخصی یا حزبی بودند؛ چه رسد به سه دهۀ گذشته که اساساً داستان را جدا از واقعیت و بریده از مسائل پیرامونی تعریف می‌کردند. این بود که نویسندگان در خود فرو رفتند و به مسائل صنفی پرداختند و نشانه‌ای از زنده بودن به جامعه ارائه نکردند. کتب «قصۀ زمانه» (که تاکنون 5 مجموعه از آن توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است) مجموعۀ چند داستان کوتاه است که هر داستان، نویسندۀ خاص خودش را دارد و در هر کتاب، یک موضوع خاص مورد توجه قرار می‌گیرد. قالب داستان کوتاه به خاطر فرم فشردۀ آن این امکان را به نویسندگان می‌دهد تا واکنش جمعی و گروهی به یک مسئلۀ خاص را در یک دورۀ زمانی مشخص تجربه کنند. این واکنش جمعی، هم به هم‌افزایی داستانی کل مجموعه منجر می‌شود و هم موضوع را از زوایه‌های متفاوت مورد توجه قرار می‌دهد؛ بنابراین فرصت مناسبی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد تا به‌صورت‌فشرده ابعاد متفاوت یک موضوع را مرور کنند و روایت‌های گوناگون از یک مسئله را در کنار هم ببینند. هرچند به‌طورحتم ابعاد زیادی هم مورد غفلت واقع می‌شود. به‌ویژه این مجموعه را می‌توان یک بستر عالی برای اهالی سینما، به‌خصوص تهیه‌کننده‌ها، دانست که با مجموعه‌ای از روایت‌های مختلف حول یک موضوع خاص به صورت یک‌جا مواجه شده و قصه‌های آمادۀ امتحان‌پس‌داده‌ای داشته باشند که احتمالاً برخی‌شان ارزش سرمایه‌گذاری سینمایی را دارد. مجموعۀ قصه زمانۀ 5 با ده داستان، به سراع موضوع بسیار حیاتی «محیط زیست» رفته است. مسائل محیط زیستی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که به‌عمد و گاهی سهو، مورد غفلت قرار گرفته‌اند. در مظلومیت موضوع محیط زیست همین بس که درعین‌حال که مسئله‌ای کاملاً حیاتی و توجه به آن ضروری است، بیش از دو دهه به عنوان یک موضوع تزئینی و از موضع سیاسی دربارۀ آن صحبت شده است. با وجود آن‌که فعالان محیط زیست تلاش فراوانی کرده‌اند تا حیاتی بودن این  مسئله را به مردم، نخبگان و مدیران متذکر شوند، اما هیچ‌گاه جامعه اهمیت خاصی به آن نداده و هنوز هم نمی‌دهد. جا...

ادامه مطلب