موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

فراستی: خوشحالم که اشعار فاضل نظری اسیر مفهوم‌زدگی نیست

16 اردیبهشت 1392 20:15 | 1 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.6 با 15 رای
فراستی: خوشحالم که اشعار فاضل نظری اسیر مفهوم‌زدگی نیست

مسعود فراستی در مراسم رونمایی از مجموعه شعر«ضد» نوشته فاضل نظری، آفت سینما و هنر معاصر را مفهوم‌زدگی دانست و گفت: خوشحالم که شعرهای فاضل نظری دچار این آفت نشده است.
به گزارش خبرنگار مهر، مسعود فراستی در مراسم رونمایی از مجموعه شعر «ضد» نوشته فاضل نظری که امروز 16 اردیبهشت ماه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، آفت سینما و هنر معاصر را مفهوم‌زدگی دانست و افزود: خوشحالم که شعرهای فاضل نظری دچار این آفت نشده است؛ چرا که ما زمانی مفهوم را درک می‌کنیم که از فرم گذشته باشیم و شکل و محتوا لازم و ملزوم یکدیگرند.

این منتقد سینما با اشاره به این‌که نخستین بار است در یک جمع غیرخصوصی درباره شعر سخن می‌گوید، گفت: 20 سال پیش درباره شعر یوسفعلی میرشکاک صحبت کردم و حالا با این‌که از شاعران خوشم نمی‌‌آید، اما از شعر فاضل می‌گویم که پا بر زمین دارد و سر بر آسمان و عاشق است و از شعرهایش بزرگ‌تر. کسی که در مجموعه «ضد» نه برای در و دیوار شعر گفته، نه برای روشنفکران. با این وجود دچار عوام‌زدگی هم نشده است و چه نام خوبی برای مجموعه شعرهایش انتخاب کرده: «ضد»؛ گرچه ضد من بزرگ‌تر از ضد اوست.
نظری در رویارویی با ضد، عشق را انتخاب کرده است
رسول نجفیان، یکی دیگر از کسانی بود که در مراسم رونمایی از مجموعه شعر «ضد» حضور داشت. او سخنان خود را این گونه آغاز کرد: هروقت انسان‌ها آن‌قدر به ناهنجاری عادت کنند که آن را هنجار ببینند و ضدارزش را ارزش، هنر به صدا درمی‌آید؛ شعرهای فاضل نظری دریایی از محبت است و عشق را فریاد می‌زند.
مهدی مظفری ساوجی نیز به مقاله خود در مجله شعر اشاره کرد و این‌که به تفصیل به زوایای گوناگون شعر فاضل نظری پرداخته است؛ همچنین از انتشار کتابی خبر داد که نتیجه گفتگوی او با فاضل نظری است و بخش‌هایی از این کتاب را که به روزگار کودکی شاعر برمی‌گشت برای حاضران خواند.
امیر خوراکیان، رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری با اشاره به این‌که حلقه‌های بسیاری در شکل دادن به فضای فرهنگی موثرند گفت: هنرمندان اثری را خلق می‌کنند  با همه ارزش‌ها و خوبی‌ها و بدی‌هایش؛ آنها به وظیفه خود عمل می‌کنند، آیا حلقه‌های بعدی هم وظیفه خود را به درستی می‌شناسند؟
او با اشاره به اشعار فاضل نظری گفت: او در مواجهه با ضد، عشق را انتخاب کرده هرچند بعضی در این رویارویی، سرکوب را برمی‌گزینند.
فاضل نظری هم از همه حاضران سپاسگزاری کرد و گفت: قرار بود این مجموعه شعر، سه سال پیش منتشر شود، اما انتشار آن به تعویق افتاد. همچنین مخاطب بعضی شعرها را در درجه نخست خودش دانست و افزود: وقتی نقل قول می‌کنم «اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید» مخاطب این جمله در درجه نخست، خودم هستم؛ گرچه در درون من ممکن است کسی یا نیرویی با این گفته مخالفت کند؛ این همان «ضد» است.

مجموعه شعر«ضد» از فاضل نظری را سوره مهر منتشر کرده است. 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • فراستی: خوشحالم که اشعار فاضل نظری اسیر مفهوم‌زدگی نیست
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: