موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
ویژۀ هشتم مهر _ روز بزرگداشت مولوی

نظر رهبر انقلاب آیت الله خامنه‌ای درباره مولوی و مثنوی معنوی

08 مهر 1394 05:38 | 31 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.84 با 56 رای
نظر رهبر انقلاب آیت الله خامنه‌ای درباره مولوی و مثنوی معنوی

شهرستان ادب: حضرت آیت الله العظمی خامنه‎ای رهبر فرزانۀ ایران، جدا از جایگاه رفیع ولایت، به سبب فرهیختگی و فهم والای فرهنگی خود چهره‎ای هستند که دارای محبوبیت زیادی بین ایرانیان مسلمان و مسلمانان آزاده و اهل فکر جهان‎اند. نظر و اندیشۀ ایشان درمورد جلال‎الدین محمد بلخی شاعر و عارف نامی پارسی‎سرا، را در دو بخش از سخنان ایشان می‎توان پی گرفت. بخش نخست ارجاعات و استنادات ایشان است به داستان‎ها و شعرهای مثنوی معنوی که بارهاوبارها در طی سخنان ایشان _و بعضا با ذکر نام شاعر_ اتفاق افتاده است؛ این حوزه، حوزۀ گسترده‎ای است و وقت و بررسی گسترده و مفصلی را می‎طلبد. اما در هشتم مهر روز بزرگداشت مولوی، خوب است نگاهی داشته باشیم به آن بخش از سخنان رهبر انقلاب که مستقیماً درمورد خود مولوی و ارزش‎های هنری و معنوی اثر گرانسنگش «مثنوی معنوی» اظهار نظر کرده‎اند و چند مورد را برای این صفحه کنار بگذاریم.


1. «... به مسئله‌ی قصه‌نویسی اشاره کردند. بله، من عقیده‌ام این است ما ضعیفیم. البته روح داستان‌سرایی در ایران ضعیف نیست؛ دلیلش هم داستانهای فردوسی و مولوی است.»

دیدار با کارگردانان سینما و تلویزیون _ ۱۳۸۵/۰۳/۲۳


2. «یک بخش مهمی  از شعر آئینی ما میتواند متوجه مسائل عرفانی و معنوی بشود. و این هم یک دریای عظیمی است. شعر مولوی را شما ببینید. اگر فرض کنید کسی به دیوان شمس به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش دسترسی نداشته باشد که خیلی از ماها دسترسی نداریم و اگر آن را کسی یک قدری دوردست بداند، مثنوی، مثنوی؛ که خودش میگوید: و هو اصول اصول اصول الدین. واقعاً اعتقاد من هم همین است. یک وقتی مرحوم آقای مطهری از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوی چیست، همین را گفتم. گفتم به نظر من مثنوی همین است که خودش گفته: و هو اصول ... . ایشان گفت کاملاً درست است، من هم عقیده‌ام همین است. البته در مورد حافظ یک مقدار با هم اختلاف عقیده داشتیم...»

دیدار با شاعران در ماه رمضان _ ۱۳۸۷/۰۶/۲۵

اشارۀ رهبر انقلاب به دیباچۀ مثنوی معنوی است: «هذا کتاب المثنوی . و هو اُصولُ اُصولِ اُصولِ الدّین فی کشف اَسرار الوصول و الیقین و فقهُ الله الاکبر و شرعُ الله الازهر و برهانُ الله الاظهر...»


3. «مثنوی مولوی هم یک گنجینه‌ای از همین افکار الهی و معارف الهی است» 

دیدار با شاعران آیینی _ ۱۳۹۰/۰۳/۲۵


4. «مولوی که دیگر وضعش معلوم است؛ مولوی که یکسره عرفان و معنویّت و حقیقت و اسلام ناب و معرفت توحیدیِ خالص است... اینها قلّه‌های شعر فارسی‌اند»

دیدار با شاعران در ماه رمضان _  ۱۳۹۸/۰۲/۳۰



همچنین کلیپ تصویری بخشی از بیانات رهبر انقلاب درباره مولوی را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:


ویدئو
کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • نظر رهبر انقلاب آیت الله خامنه‌ای درباره مولوی و مثنوی معنوی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: