موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
ادیب، زبان‌شناس، مترجم، پژوهشگر برجستۀ ایرانی

تسلیت برای درگذشت استاد ابوالحسن نجفی

03 بهمن 1394 07:09 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 3 رای
تسلیت برای درگذشت استاد ابوالحسن نجفی

شهرستان ادب: روز گذشته  -۲ بهمن ۱۳۹۴- استاد ابوالحسن نجفی در ۸۶ سالگی در بیمارستان مهر تهران جان به جان‎آفرین تقدیم کرد.

موسسۀ فرهنگی هنری شهرستان ادب، درگذشت این دانشمند و ادیب فرزانه را به خانوادۀ نجفی و جامعۀ علمی ادبی کشور تسلیت می‎گوید.

گفتنی‎ست زنده‎یاد نجفی، ادیب، زبان‌شناس، مترجم، پژوهشگر ایرانی و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود و با تألیفاتی چون «غلط ننویسیم» به جز محبوبیت بالا، دین بزرگی بر گردن زبان فارسی و فرهنگ سرزمینمان داشت. از دیگر تألیفات نجفی می‎توان به «فرهنگ فارسی عامیانه، تهران»، «دربارهٔ طبقه‌بندی وزن‌های شعر فارسی، تهران» و «وظیفۀ ادبیات» اشاره کرد.

همچنین نجفی ترجمه‎های موفق بسیاری را در کارنامۀ ادبی خود دارد که از آن جمله می‎توان به «شازده کوچولو» (آنتوان دو سنت اگزوپری)، «ادبیات چیست»(ژان پل سارتر)، «کالیگولا»(آلبر کامو)، «پرندگان می‎روند در پرو می‎میرند» (رومن گاری) و «وعده‎گاه شیر بلفور» (ژیل پرو) اشاره کرد. گفتنی‎ست بسیاری از نویسندگان بزرگ فرانسوی توسط نجفی به جامعۀ ایرانی معرفی شدند. هرچند بعضی از این ترجمه‎ها نه در کتاب، که در مجلات عرضه شده بودند. از جمله ترجمۀ صفحات آغازین «در جستجوی زمان از دست رفته» که «مارسل پروست» را به مخاطبان ایرانی شناساند. همچنین نجفی از برترین پژوهشگران در حوزۀ دانش عروض بود؛ او یکی از دقیق‌ترین دایره‌ها برای طبقه‌بندی وزن شعر فارسی را تدوین کرده که به دایره نجفی معروف است. 


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • تسلیت برای درگذشت استاد ابوالحسن نجفی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.