موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
در اردوی پنجمین دورۀ آفتابگردانها

علی‎محمد مودب: فلسفه شعر، ثروت شاعر است

01 اردیبهشت 1395 02:07 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.33 با 3 رای
علی‎محمد مودب: فلسفه شعر، ثروت شاعر است

شهرستان ادب به نقل از مهر: علی‌محمد مودب گفت: در سال‌های آغازین کار شعر ثروتی که می‌تواند پشتیبان ما در ادامه راه باشد موضوع شناخت شعر و شاعری است، همان چیزی که فلسفه شعر خوانده می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اردوی نخست از پنجمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی موسوم به «آفتابگردان‌ها» به‌طور رسمی کار خود را آغاز کرد. در آیین افتتاحیه، که در مجتمع آدینه برگزار شد، علی‌محمد مودب، مدیر شهرستان ادب و میلاد عرفان‌پور، دبیر علمی اردو، اهداف و برنامه‌های این دوره را برای شاعران تشریح کردند.

در ابتدای این جلسه، عرفان‌پور با ابراز خرسندی از نتایج دوره‌های گذشته درباره این اردوی نخست از دوره پنجم گفت: برخی تصور می‌کردند که با انتخاب سالانه صد شاعر از سراسر کشور، به زودی دچار مشکل خواهیم شد، چون پیدا کردن صد شاعر جدید که کارشان نیز خوب باشد در دوره پنجم شاید کار آسانی نباشد اما به یاری خداوند در دوره پنجم حدود چهارصد شاعر آثار خود را برای ما فرستادند، و به جرأت می‌توانم بگویم که حداقل دویست شاعر جوان، آثاری جدی و قابل اعتنا داشتند. برداشت شخصی‌ام این است که به طور متوسط، شاعران این دوره کیفیتی بالاتر از دوره‌های گذشته دارند.

او با اشاره به تنوع برنامه‌های امسال خواستار جدی گرفتن حضور کارآموزان در برنامه‌ها شد و افزود: آثار شاعران جوان نقد خواهد شد و این نخستین نقد مکتوبی است که استادان برجسته و سرشناس ملی بر سروده‌های این جوانان خواهند شد.

به گفته این شاعر، استادان در شبکه اجتماعی دوره نیز حضور دارند و در آن‌جا نیز کار آموزش و حمایت و نقد را پیگیری می‌کنند. علاوه بر آن، بسته‌های مطالعاتی شامل برخی کتاب‌ها نیز به کارآموزان شعر تقدیم خواهد شد که می‌توانند از آن‌ها بهره بگیرند.

به گفته عرفان‌پور پس از پایان دوره، کار شاعران ارزیابی خواهد شد، و کسانی که از نظر کیفی آثار قابل قبولی داشته باشند به دوره تکمیلی راه خواهند یافت.

وی افزود: این دوره تخصصی‌تر است و حدود پانزده شاعر از میان صد نفر فرصت حضور در آن را خواهند یافت. هدف ما در آن دوره این است که افراد در مسیر تولید اثر قرار بگیرند. البته اگر هم در این دوره عضو نشوند باز هم می‌توانند آثار خود را برای شورای علمی انتشارات شهرستان ادب بفرستند و آثار بررسی می‌شوند و در صورت داشتن کیفیت مناسب منتشر خواهند شد.»

توجه به سلوک در کنار فن‌آموزی

در ادامه آیین افتتاحیه، علی‌محمد مودب، مدیر موسسه شهرستان ادب با تحسین استقبال جوانان از دوره‌های آموزشی آفتاب‌گردان‌ها به حاضران خوش آمد گفت.

این شاعر توجه به سلوک و اخلاق در کنار علم‌آموزی را دارای اهمیت دانست و گفت: امروز دسترسی به علم بیشتر شده است اما مشکلاتی همچنان وجود دارد. در سنتِ علمی ما آثاری درباره شیوه و اصول شاگردی نوشته شده است، از جمله خواجه نصیر طوسی که کتاب آداب المتعلمین را در روش تعلیم و تربیت تألیف کرده است. در مباحث جدید نیز به این موضوع پرداخته شده است. بنابراین علاوه بر دانش‌اندوزی، خودِ روش آموختن نیز دارای اهمیت است، آموختن فقط حفظ معلومات نیست. امروزه افراد زیادی را می‌بینیم که دارای معلومات هستند اما شاهدیم که دانشِ آن‌ها هیچ تأثیری بر خودِ آن‌ها نمی‌گذارد.

سراینده «عاشقانه‌های پسر نوح» با اشاره به سلوک یاران پیامبر اسلام اظهار داشت: در تاریخ اسلام نیز از اصحاب پیامبر ختمی مرتبت(ص) روایت‌هایی داریم که می‌گویند ۱۰ آیه می‌آموختند، آن را به کار می‌بستند و سپس به سراغ آیه بعدی می‌رفتند. علت رشد یا عدم رشد افراد به همین سلوک و شیوه آموختن آن‌ها برمی‌گردد. این نکته مهمی است که باید در نظر داشته باشیم.»

مودب ادامه داد: در سال‌های آغازین کار ثروتی که می‌تواند پشتیبان و حامی ما در ادامه راه باشد موضوع شناخت شعر و شاعری است، همان چیزی که در تعبیر امروزی از آن به عنوان فلسفه شعر یاد می‌شود. بنابراین سوالات اساسی این‌هاست: چرا شعر می‌گویم؟ شعر چیست؟ من در این میان چه نقشی دارم؟

مدیر موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب توضیح داد: در اردوی یک‌ساله تلاش ما این است که همه ما به شناخت بهتری از چیستی شعر و فن آن برسیم. اکنون آثار در زمینه آموزش و شناخت شعر فراوان است، کتاب‌های زیادی منتشر شده است که مطالعه آن‌ها به شما کمک می‌کند تا شعر را بیاموزید، چیزی که در گذشته نبود. این آثار را باید خواند اما فراموش نکنید که کسانی در این عرصه متمایز و یگانه خواهند بود که به شناخت متمایز و یگانه‌ای برسند. علت برجسته شدن برخی شاعران در تاریخ ادبیات نیز همین است. دیده‌ایم که شاعرانی در زندگی خود به سلوکی رسیده‌اند و از خواب غفلت بیدار شده‌اند. بنابراین نباید احساس استغنا کنیم.

تاکنون چهار دوره اردوی آفتابگردان‌ها برگزار شده است و طی آن‌ها بیش از ۴۰۰ شاعرِ جوان از سراسر کشور در کارگاه‌های متعدد از جمله سیر مطالعاتی و نقد شعر شرکت کرده‌اند. این جوانان، در کنار بهره‌مندی از نقد شاعران و استادان برجسته ملی، گواهی‌نامه پایان دوره نیز دریافت کرده‌اند. چهل شاعر جوان که از سراسر کشور در این دوره شرکت می‌کنند تا روز جمعه از کارگاه‌های مختلف نقد شعر و حضور استادان شاعر بهره خواهند برد.



کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • علی‎محمد مودب: فلسفه شعر، ثروت شاعر است
  • علی‎محمد مودب: فلسفه شعر، ثروت شاعر است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.