موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
پرونده‌پرترۀ «مجید قیصری»

روایت روزهای جنگ و لحظه‌های زندگی | کتاب‌شناسی «مجید قیصری» به قلم مرتضی شمس‌آبادی

01 تیر 1398 15:54 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 5 با 3 رای
روایت روزهای جنگ و لحظه‌های زندگی | کتاب‌شناسی «مجید قیصری» به قلم مرتضی شمس‌آبادی

شهرستان ادب: پرونده‌پرترۀ مجید قیصری، تازه‌ترین پروندۀ سایت شهرستان ادب است که به بررسی کارنامه و شخصیت ادبی این نویسنده اختصاص دارد. در اولین صفحه از این پرونده، کتاب‌شناسی مجید قیصری را خواهیم خواند. این مطلب به قلم مرتضی شمس‌آبادی و معرفی کوتاهی است از تمامی آثار منتشرشده از مجید قیصری.

 

1- صلح، 1374، حوزۀ هنری

صلح، اولین اثر منتشرشده از مجید قیصری است.

2- جنگی بود، جنگی نبود، 1375، نشر صریر

ویراستاری این اثر را علیرضا قزوه برعهده داشته است.

3- طعم باروت، 1377، نشر صریر

4- نفر سوم از سمت چپ، 1379، نشر کمان

5- ضیافت به صرف گلوله، 1380، نشر پالیزان

مجموعۀ دو داستان: جنگی بود جنگی نبود، ضیافت به صرف گلوله
نامزد جایزه پکا (مهرگان ادب) در سال ۱۳۸۰

در ضیافت به صرف گلوله، «سرهنگ سمرقندی» در تاریخی مشخص به منزلی دعوت می‌شود که هیچ‌گونه آشنایی قبلی با صاحب خانه و محل مورد نظر ندارد. او ناگزیر به محل دعوت‌شده می‌رود، اما کسی را آن‌جا نمی‌بیند. از دروازۀ باز منزل پای به صحن حیاط می‌گذارد، اما اثری از کسی نیست. سرانجام سرهنگ با صحنۀ یک قتل روبه‌رو می‌شود و حیران می‌ماند و بدین ترتیب ضیافتی که انتظارش را می‌کشید به این شکل نمایان می‌شود. اما ظاهراً این ضیافت برای اثبات بی‌گناهی یک رزمندۀ پاکباز است که پرونده‌اش سال‌هاست بسته مانده است و داستان براساس آن شکل گرفته است.

6- باغ تلو، 1385، نشر علم
رمان
برندۀ جایزه مهرگان ادب

باغ تلو داستان درگیری‌ها، مشکلات و مشغولیات خانواده‌ای است که دخترش به اسارت حزب بعث درآمده است. راوی، پسرِ این خانواده است و داستان را از زمانی که خواهرش به جبهه می‌رود تعریف می‌کند و از التهاب‌های زندگی‌شان سخن می‌گوید.
لازم به ذکر است قدرت قلم قیصری در این اثر، با آثار بعدی‌اش قابل مقایسه نیست.

7- قصۀ هشتادوپنج، 1386، سوره مهر
مجموعه داستان

این مجموعه مشتمل بر نه داستان کوتاه از نه نویسنده است:
من بازی نیستم، سمیرا آرامی / انتقام، حبیب احمدزاده / روز آبی، مرجان بصیری / مثل آدمی که بخواهد نخندد، فرهاد حسن‌زاده / روی خط ابریشمی، جمشید خانیان / فرهاد، علی خدایی / تالاب، مرتضی کربلایی‌لو / نور کافی، مجید قیصری / دو رفیق، حمیدرضا شاه آبادی / نور کافی، مجید قیصری
داستان مجید قیصری در این کتاب، نور کافی، در کنار آثار دیگرش در مجموعه داستان «گوسالۀ سرگردان» منتشر شد.

8- گوسالۀ سرگردان، 1386، نشر افق
مجموعه داستان
برگزیدۀ‌ ششمین دوره جایزۀ ادبی اصفهان
برگزیدۀ کتاب سال هشتمین دورۀ شهید حبیب غنی‌پور
برندۀ لوح تقدیر از جایزۀ ادبی روزی روزگاری
برندۀ جایزۀ نهمین دورۀ نویسندگان و منتقدان مطبوعات

گوسالۀ سرگردان شامل داستان‌های کوتاهی‌ست که از نظر فرم و خط روایی برای خواننده جذاب و خواندنی هستند و به‌راستی شایستۀ دریافت جوایزش بوده است.
«عود عاس سبز» از داستان‌های عجیب و جالب این مجموعه است که بعدها داستان‌هایی شبیه به آن، اما پخته‌تر و اثرگذارتر را در مجموعۀ جشن همگانی مجید قیصری می‌بینیم.

9- مردی فرشته‌پیکر، 1386، همشهری
داستان بلند

این کتاب، داستان و روایتی است از حضرت مسیح (ع) که این‌روزها آن را به‌سختی در بازار کتاب می‌توانید پیدا کنید. هرچند مجموعه داستان‌های متعددی بعد از این از قیصری منتشر شد، اما این داستان در هیچ‌کدام از کتاب‌های وی گنجانده نشده و تاکنون آن را به تجدید چاپ نیز نرسانده است. 

10- سه دختر گل‌فروش، 1386، سوره مهر
مجموعه داستان
برندۀ جایزۀ قلم زرین
برندۀ جایزۀ ادبی اصفهان
برندۀ ششمین دورۀ کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور
برندۀ جایزۀ بهترین کتاب سال، به انتخاب انجمن قلم ایران
برندۀ جایزۀ مهرگان ادب

15 داستان این مجموعه از کتاب‌های صلح، جنگی بود جنگی نبود، طعم باروت و نفرسوم از سمت چپ است، به انضمام 12 داستان دیگر. همین موضوع باعث شده است که طیف خوبی از شخصیت‌های مختلف و موقعیت‌های متفاوت داستانی در این کتاب داشته باشیم. تمام داستان‌های این مجموعه حول جنگ و تبعات آن شکل می‌گیرد.

11- ماه‌زده، 1387، سورۀ مهر
داستان بلند

هرچند ماه‌زده پیش از این در مجموعۀ گوسالۀ سرگردان منتشر شده بود، این بار سورۀ مهر آن را جداگانه به انتشار رساند.

داستان ماه زده از این قرار است: صداهایی هست که همه‌کس را توان شنیدن آن نیست. اما صفرعلی، این صدا‌ها را از پشت نیزار شنیده است. حرف‌هایش با هیچ منطقی جور درنمی‌آید و احساس نابش، مثل جنونی ناشناخته، گریبان خودش را می‌درد تا روزی که آدم‌هایی از جنس خودش، به یاری او می‌آیند. هم‌رزمان وی با این استدلال که صفرعلی خود را به دیوانگی می‌زند تا از خدمت در جبهه معاف شود، به حرف‌های او اعتنایی نمی‌کنند. مأمورهایی را برای تحقیق می‌فرستند و... .

12- سه کاهن، 1388، انتشارات علمی و فرهنگی
رمان
برندۀ جایزۀ رمان برتر اوراسیای روسیه در سال 2018

سه کاهن از بهترین رمان‌ها و کارهای قیصری است. رمانی دربارۀ برهه‌ای کوتاه از دوران طفولیت نبی اکرم(ص) که مخاطب را تا آخرین سطر رها نمی‌کند. رمانی موفق که هم به زبان‌های دیگر ترجمه شد و هم کتاب صوتی آن راهی بازار شد.
ویژگی منحصربه‌فرد این اثر در این است که سه‌کاهن هم برای بزرگسالان و هم برای نوجوانان اثری خواندنی و جذاب است، خصوصیتی که در کمتر کتابی شاهد آن هستیم.

13- دیگر اسمت را عوض نکن، 1389، نشر چشمه
رمان
نامزد دهمین دورۀ جایزه ادبی هوشنگ گلشیری

دیگر اسمت را عوض نکن از نامه‌ای می‌گوید که به دست سربازی در مرز می‌رسد. او که نه نویسنده را می‌شناسد و نه او را می‌بیند، پاسخ نامه را می‌دهد و این آغازی می‌شود برای نامه‌های پیاپی و دوستی بین دو سرباز از دوجبهۀ مخالف. یکی دیگر از همان موقعیت‌های خاص که همیشه مجید قیصری سعی کرده در آثارش داشته باشد و زمین بازی تازه‌ای بسازد و الحق که موفق هم عمل می‌کند.

14- زیرخاکی، 1390، نشر افق
مجموعه داستان

زیر خاکی کتابی است که به‌خوبی با خوانندۀ خود ارتباط می‌گیرد و خمیرمایۀ خوبی است برای نگارش فیلمنامه‌هایی وزین و ناب.
قیصری همیشه در آثارش این اهتمام را داشته که شخصیت و داستانی خلق کند که پیش چشم خواننده زنده و واقعی باشد و زندگی شخصیت‌ها و تصمیم‌هایشان متناسب با جهانی که در آن قرار گرفته‌اند، شکل گیرد. داستان‌های زیرخاکی نیز مهر این تلاش را بر خود دارند.

15- شماس شامی، 1391، نشر افق
رمان
برندۀ جایزۀ شهید حبیب غنی‌پور
نامزد جایزۀ کتاب سال 1388، که نویسنده از مسابقه انصراف داد.

شماس شامی کتاب مورد علاقۀ قیصری در میان آثارش است. قیصری روایتی تک‌سطری از مشروح وسیع قیام کربلا را می‌گیرد و رمانی خلق می‌کند که نه راوی‌اش مسلمان است و نه بیشتر شخصیت‌هایی که داستان حول آن‌ها شکل می‌گیرد. شماس شامی اثری وزین و از نمونه‌های موفق رمان با موضوع کربلا و مولا امام حسین(ع) است.

16- طناب‌کشی، 1391، نشر چشمه
رمان

طناب‌کشی، کشمکش درونی پسری است که بعد از سال‌ها سختی تصمیم دارد از شرّ مادر خود خلاص شود و برای همیشه او را از زندگی خود پاک کند و انتقام تمام آنچه بر او گذشته را بگیرد. رمانی که به‌سان داستانی کوتاه، در اواخر خود ضربه‌ای به خواننده می‌زند که همچون موتور محرکه او را به‌سرعت تا آخر اثر می‌کشاند.

17- نگهبان تاریکی، 1393، نشر افق
مجموعه داستان
اثر شایستۀ تقدیر در هشتمین دورۀ جایزۀ جلال آل‌احمد

نویسنده از حاشیه‌های زندگی و از متن زندگی روزمرۀ انسان‌ها شخصیت‌هایش را می‌سازد و آن‌ها را به تکاپو می‌اندازد و مقابل چشم ما به تصویر می‌کشد. این عیناً همان کاری است که مجید قیصری می‌کند و داستان‌هایش را در موقعیت‌هایی این‌چنین روایت می‌کند. او از دل همین زندگی‌های هر روزه می‌خواهد حرف‌هایش را به گوش مخاطب برساند و چنین هم می‌کند؛ مانند نگهبان تاریکی.

18- جشن همگانی، 1395، نشر افق
مجموعه داستان

جشن همگانی با دیگر مجموعه داستان‌های قیصری متفاوت است. داستان‌های کوتاهی که قیصری در این مجموعه گردآورده، با مایۀ اجتماعی است و موضوعاتی متفاوت از آنچه پیش از این نوشته بود. خط روایت‌های تازه، قالب‌ها و فرم‌های جدید و داستان‌های شگفت این مجموعه یک خودنمایی ویژه از قلم قیصری است. برای مثال داستان کوتاه «پیشگویی» که خواننده را به وجد می‌آورد تا بارها و بارها این داستان را بخواند. جشن همگانی از درخشان‌ترین آثار نویسنده در کارنامۀ هنری اوست.

19- گور سفید، 1397، نشر افق
رمان

آخرین رمان و تازه‌ترین اثری که از قیصری منتشر شده است «گور سفید» است. گور سفید، برادر باغ تلو است که بعد از دوازده متولد شده است. شباهت‌هایی است روشن میان این دو رمان و اصلی‌ترین شباهت، خط کلی داستان و شخصیت راوی است؛ هرچند زمان و مکان‌ها متفاوت و زمینه‌ها و انگیزه‌ها دیگرگون باشد.
باید دید اقبال مخاطبان و منتقدان از این رمان چگونه خواهد بود.
هرچه باشد، این رمان هم به قلم همان نویسنده‌ای است که هرچه تاکنون گفتیم درباره‌اش، همچنان صادق است و او مجید قیصری است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • روایت روزهای جنگ و لحظه‌های زندگی | کتاب‌شناسی «مجید قیصری» به قلم مرتضی شمس‌آبادی
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.