موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
معرفی مجموعه‌شعر «ساکنان آخر دنیا» از عباس سودایی

می‌خواستم کتاب برایت بیاورم

08 دی 1391 15:44 | 1 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.73 با 11 رای
می‌خواستم کتاب برایت بیاورم
در بعضی از دفتر اشعار، خواننده حضور سرایندۀ شعرها را حس می‌کند و ضمیر ناخودآگاهش با او رابطه‌ای معنوی پیدا می‌کند. وقتی آخرین شعر را می‌خواند و کتاب را می‌بندد، می‌تواند تصویر شعرها و شاعرش را نیز ترسیم کند و این همان معجزۀ کلام است که اگر صادقانه و هنرمندانه بیان شود، در عمق جان‌ها اثر می‌گذارد. تعداد این نوع شاعران بسیار نیست و انگشت‌شمارند آن‌هایی که اشعارشان بتواند ذهن‌ها را تصرف کند؛ «ساکنان آخر دنیا» شامل آن دسته از شعرهایی است که گویی از وجود هر یک از ما سرچشمه گرفته است.
«ساکنان آخر دنیا» مجموعه‌ای خواندنی و لذت‌بخش از دکتر «عباس سودایی» است؛پزشک شاعری که اکنون در آستانۀ چهل‌سالگی به سر می‌برد و سال‌هاست در عرصۀ شعر فعال است؛ اما به نسبت آثار درخشانش نام او را کمتر شنیده‌ایم. «ساکنان آخر دنیا» شامل پنج بخش می‌شود: بخش نخست «آسمان مهربان» نام دارد و به چهارده شعر آیینی اختصاص دارد. «دوبیتی‌های عاشورایی» بخش دوم کتاب است که بیست و دو شعر را در خود جای داده است. «شمال شرقی باران شمایی» بخش سوم ساکنان آخر دنیاست و هشت غزل حرم، دو قصیدۀ حرم و یک نامه به امام رضا(ع) را شامل می‌شود. بخش بعدی کتاب «تنهایی گنجشک‌ها» است؛ بخشی که شاعر در آن بیست و یک قطعه شعر دفاع مقدسی را گرد آورده است. آن‌هایی که سودایی را می‌شناسند، می‌دانند که فرزند شهید است و از نخبگان شعر شاهد محسوب می‌شود و اشعاری که دربارۀ جنگ و فراق پدرش سروده است، بی‌شک از بهترین اشعار حوزۀ دفاع مقدس محسوب می‌شود. بخش پنجم و پایانی این کتاب، «ساکنان آخر دنیا» است و موضوع اشعار آن آزاد و متنوع است؛ ‌هرچند پنج شعر ابتدایی از سی شعر موجود در آن «غزل مادر» است.
«عباس سودایی» ساده و صادقانه می‌نویسد و همین سادگی مهم‌ترین ویژگی اشعار اوست. شعرهایش از تکلف دورند و به دلیل غلبۀ جوشش بر کوشش هنگام سرودن، از تصنعی و کلیشه‌ای بودن در آن‌ها خبری نیست. اشعار سریالی و موضوعی در «ساکنان آخر دنیا» بسیار به چشم می‌خورد؛ همانطور که در بالا آورده شد، بعضی از اشعار دربارۀ یک موضوع خاص‌اند، عنوان یکسانی دارند و با شماره از یکدیگر تفکیک می‌شوند. قالب بیشتر اشعار این مجموعه غزل است؛ هرچند قصیده و دوبیتی نیز در آن به چشم می‌خورد.

نشر «تکا» –توسعه کتاب ایران- در سال 1387 «ساکنان آخر دنیا» را منتشر کرده است. با توجه به اینکه همۀ مجموعه اشعار تکا یک فرم و شک ظاهری مشخص دارند، این مجموعه نیز از آن‌ها مستثنا نبوده و با همان شکل ظاهری، قطع پالتویی و در 195 صفحه منتشر شده است. با چاپ نخست آن 8000 جلد از این کتاب روانۀ بازار کتاب شد و هر کدام 2000 تومان قیمت دارد.

 
غزل حرم 7:
می‌خواستم کتاب برایت بیاورم
نه! زعفران، قطاب برایت بیاورم
این‌روزها که کم شده خوابت به جای مهر
یک بسته قرص خواب برایت بیاورم
همواره گردباد نگاهش وسیع‌تر
باید که پیچ و تاب برایت بیاورم
با اشک، التماس دعا گفته‌ای و کاش
لبخند مستجاب برایت بیاورم
باران یا امام رضا از لبم چکید
تا سبزی جواب برایت بیاورم
از بازتاب آینه‌های مقابلش
سوغات آفتاب برایت بیاورم
«سبز تبرکی» که ببندم به دست تو
سقا شدم که آب برایت بیاورم
در محضر امام رضا قول می‌دهم
یک شاعر خراب برایت بیاورم
(ص73)
 ساکنان آخر دنیا

معرفی از محمد غفاری


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • می‌خواستم کتاب برایت بیاورم
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: