موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

همایش «دیدار مولانا و شمس» برگزار شد

05 بهمن 1391 15:54 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: با 0 رای
همایش «دیدار مولانا و شمس» برگزار شد

همایش «دیدار مولانا وشمس» صبح امروز پنجشبه با حضور رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد.
در این مراسم که صبح امروز پنجشنبه 5 بهمن در تالار وحدت برگزار شد، جمعی از میمانان خارجی و مسئولان فرهنگی و هنری کشور حضور داشتند.
رونمایی از اپرای مولانای لوریس چکناواریان و شعرخوانی شاعران از برنامه‌های جانبی این همایش ادبی بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم گفت: بدون تردید رمز جاودانگی مولوی صبغه و رنگ الهی ابیات اوست. اشعاری که مبتنی بر آموزه‌های قرآنی‌ است، لذا از دیرباز شعاع تابش افکار و اندیشه‌هایش مرزهای جغرافیایی را درنوردیده است.
وی افزود: امروز نیز علاوه بر مراجعه گسترده به کتب این شخصیت و چهره معروف جهانی، میزان و مقدار و کیفیت پایگاه‌های مجازی که محور آنها مولوی یا مثنوی یا غزلیات شمس است، شگفت‌آور است و این اهتمام عجیب، مسئولیت مولوی‌پژوهان و خادمان فرهنگ و هنر را مضاعف می‌سازد.
سیدمحمد حسینی مثنوی معنوی را حاصل پربارترین دوران عمر مولوی دانست که در شمار برترین منابع ادب فارسی و حکمت و عرفان اسلامی است و راهگشای بشرِ سرگشته و بحران‌زده‌ی امروز و نویدبخش رهایی و رستگاری است.
وی ادامه داد: مثنوی معنوی و دیوان شمس همچون دو خورشید معنویِ تابان، روشنگر راه رستگاری و نجات آدمی هستند که با وجود سال‌ها تحقیق اندیشمندان در آن‌ها، همچنان گوهرهای بسیاری را در خود نهان دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: مودت و معرف امام علی (ع) و خاندان رسول (ص) در روح مولوی، ساری و جاری بوده است.
حسینی همچنین گفت: هریک از دفاتر شش‌گانه مثنوی مولوی، 12 داستان بلند دارد که در مجموع 72 داستان بلند می‌شود. عدد 12 اشارتی به دوازده امام است که در شش دفتر مثنوی معنوی تکرار می‌شود و عدد 72 اشاره به تعداد شهدای واقعه کربلا است؛ شهدایی که در سماع مولویه نیز «شهدای دشت کربلا» نام دارند.
وی تاکید کرد: ارادت مولانا و نظرگاه اندیشه وی به اهل بیت عصمت و طهارت چنان بر همگان عیان است که در مقبره‌ وی در شهر قونیه، نام چهارده معصوم در گرداگرد سقف حک شده که خود مؤید دلدادگی و شیدایی مولانا به رسول مکرم و فرزندان مطهر ایشان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «مثنوی تفسیر منظوم اخبار و احادیث است» یادآور شد: مثنوی بیش از 700 سال است که با وامگیری از زبان هنر متعالی شعر که از تعلق زمان آزاد است، به انتقال حکمت عملی، باقیات الصالحاتی بر جای گذاشته است که دنیای امروز را به تعظیم در مقابل ایران اسلامی و ابرمردان فرهنگ و هنرش واداشته است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • همایش «دیدار مولانا و شمس» برگزار شد
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.