موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

«خداحافظ برادر»؛ روایت قیام 19 دی ماه سال 56

09 بهمن 1391 18:53 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.25 با 12 رای
«خداحافظ برادر»؛ روایت قیام 19 دی ماه سال 56


احسان غدیری داستان نویس که با رمان بزرگسال «خداحافظ برادر» به مرحله نهایی داوری پنجمین دوره جشنوراه داستان انقلاب راه یافته است با بیان اینكه با ترجمه آثار فاخر ادبی می توان انقلاب اسلامی را به جامعه جهانی معرفی كرد، گفت : انقلاب اسلامی ایران به دلیل این كه از میان توده مردم برخاسته است، می تواند سوژه های بسیار نابی داشته باشد. ما درحال حاضر بیشتر وارد كننده رمان های آمریكای لاتین و اروپایی هستیم و ادبیات انقلاب اسلامی باید به سمتی برود كه بتواند با ترجمه آثار فاخر ادبیات انقلابی، انقلاب اسلامی را به جامعه جهانی معرفی كند.
وی با اشاره به اینكه رمان «خداحافظ برادر» حوادث مقطع زمانی 19 دیماه سال 56 ( قیام مردم قم) تا پیروزی انقلاب اسلامی را روایت می كند، افزود: این رمانِ 300 صفحه ای درباره پزشك جوانی است كه علی رغم میل باطنی خود در یك فضای دانشگاهی ناخواسته وارد فضای انقلاب می شود و بیشتر داستان حول محور دوست و هم محلی وی كه خلبان ارتش است می گردد.
این هنرمند جوان دست مایه های خوب مردمی را یكی از ویژگی های مهم رمان های جهان خصوصاً رمان های انقلاب اروپا و آمریكای لاتین دانست و اظهار داشت: نویسندگان حرفه ای كشورهایی چون شیلی، اكوادر و حتی آلمان سعی كردند در رمان هایشان از دست مایه های مردمی انقلاب هایشان بهره جویند. به همین دلیل است كه این رمان ها در سال های اخیر به عنوان بهترین رمان ها در سطح جهان شناخته شده و مورد اقبال عموم قرار گرفته است.
غدیری تبلیغات و رسانه ای كردن آثار برگزیده را یكی از راه های آشنایی بیشتر جوانان و نوجوانان با ادبیات انقلاب اسلامی عنوان كرد و گفت: مسئولان و دست اندركاران جشنواره داستان انقلاب باید بیش از پیش به معرفی آثار برگزیده ادبیات انقلاب در رسانه های جمعی بپردازند تا آثار فاخر در این حوزه برای مردم خصوصا قشر جوان برجسته شود.
وی ساخت بازی های رایانه ای با موضوع انقلاب اسلامی را به عنوان یكی از ابزارهای مهم فرهنگی برای جذب نوجوانان دانست و افزود: متاسفانه امروزه در جامعه ما بازی های مختلف رایانه ای تولید می شود كه موجب جذب بیش از 70 درصد جوانان شده است؛ اما هنوز دست اندركاران امور فرهنگی بازی هایی را كه بتواند به انقلاب اسلامی بپردازد، تولید نكرده اند كه به نظر من تولید این گونه بازی ها می تواند در شناخت زوایای پنهان انقلاب اسلامی بسیار موثر باشد.
غدیری عدم دسترسی به كتاب های چاپ شده در حوزه انقلاب اسلامی را یكی از مشكلات جوانان و نوجوانان شهرستانی دانست و ادامه داد: متاسفانه بیشتر آثار برگزیده جشنواره داستان انقلاب در تهران توزیع شده است كه امیدواریم دست اندركاران این جشنواره به حوزه نشر و توزیع این آثار در كتابخانه های سایر استان ها نیز اقدام كنند.
وی نوع نگارش داستان، ذهن خلاق، تحقیقات وسیع و به روز بودن نویسنده را از مهمترین ویژگی های یك نویسنده برای خلق آثار ادبی فاخر و ماندگار درحوزه انقلاب اسلامی دانست.
شایان ذكر است كه احسان غدیری متولد 1360 و دانشجوی رشته «آی تی» از استان خراسان رضوی است. وی تاكنون جوایز متعددی را از جشنواره های مختلف ادبی همچون: جشنواره ادبی ایران 1404 ، هفتمین جشنواره طنز مكتوب، نهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره و... دریافت كرده است.
آثاری كه غدیری به پنجمین جشنواره داستان انقلاب ارسال كرده است عبارتند از: رمان «نا باك دار» در بخش نوجوان، رمان «خدا حافظ برادر» در بخش بزرگسال و همچنین در بخش داستان كوتاه «نه در دل تو و نه در سر من»، «شهروند جهانی» و «اشك امپراطور».

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره داستان انقلاب چهارشنبه 18 بهمن ماه با معرفی برگزیدگان در حوزه هنری برگزار می شود.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • «خداحافظ برادر»؛ روایت قیام 19 دی ماه سال 56
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.