موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

فیض: فعالیت شهرستان ادب بهترین اتفاق ادبی بود

25 اسفند 1391 13:54 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.5 با 2 رای
فیض: فعالیت شهرستان ادب بهترین اتفاق ادبی بود


سال 91 با همه خوبی‌ها و خوشی‌هایش و با همه ناخوشی‌هایش در حال پایان است و روزهای پایانی آن را در پیش داریم.
خبرگزاری فارس در سلسله مصاحبه‌هایی، سؤال‌های مشخصی را از اهل قلم و شعر پرسیده است. «ناصر فیض» شاعر طناز کشورمان هم پاسخگوی سؤال‌های ما بود.

1-ارزیابی و ویژگی سال 91  به صورت خلاصه بیان کنید؟
سال پر تنشی بود، چون آخرین سال‌ یکی از دوره‌های مجلس و ریاست جمهوری هم بود، آنهم دوره‌ای که تنش بسیار داشت، برخی ناهماهنگی‌ها و همراه نبودن‌ها مواردی را بوجود آورد، خصوصا 10 سالی که ختم به مطالبات ما در دنیا و انرژی هسته‌ای شد، اتفاقات سیاسی و... که شاید در طول 100 سال اخیر کم نظیر و یا بی‌نظیر بوده است، این همه حرکات در منطقه و کشورهای عربی و... وجود داشت این اتفاقات در کشورهای مسلمان افتاده ما هم مسلمانیم و این اتفاقات خواهی نخواهی به ما مربوط می‌شود. مسایل مسلمین به هم ربط دارد، اگر ما گاهی اظهار نظری درباره مردم بحرین می‌کنیم به ما مربوط است چرا که تعدادی از مسلمانان تحت ظلم هستند و حق داریم با آنها همراهی کنیم، مگر دیگران در کارهای ما دخالت نمی‌کنند؟ در کنار مرزهای ما چه‌کار می‌کنند؟ از یک قاره دیگر در این اطراف چه‌ می‌کنند؟ ما با این کشورهای مسلمان هم مرز هستیم باید از آنها پشتیبانی کنیم.
 
2-مهمترین اتفاق ادبی سال چیست؟
نمی‌دانم...

3-بهترین کتاب یا کتاب‌هایی که امسال خواندید؟
کتابی از دکتر شفیعی کدکنی خواندم بنام «با چراغ و آینه» که یکی از بهترین نقد و بررسی‌ها درباره شعر و جریانات شعری معاصر است که توصیه می‌کنم به دیگران حتما این کتاب را بخوانند. اگر شاعری این کتاب را نداشته باشد باید برایش متاسف شد، این کتاب بسیار خوب است.

4- بهترین اتفاقی که سال 91 در حوزه ادبیات افتاد؟
در شعر کشور چند سالی است جریانی به راه افتاد و آن فعالیت موسسه شهرستان ادب است؛ این افراد با این تصور که به بخشی از شعر توجه نشده و باید برای انقلاب بیشتر کار و توجه کرد ورود کرده‌اند، بنظرم این حرکت برای شعر انقلاب خوب بوده است، جوانان مستعدی شناسایی شده‌اند، من چند برنامه به آنجا رفتم و جوانانی را دیدم که مرا شگفت‌زده کردند. در استان‌ها جوانان با شهرستان ادب مرتبط شده‌اند، شاید در تهران با تمام امکانات نتوانستیم این گونه مکان‌ها را بوجود آوریم، اگر شما در یکی از اردوهای شهرستان ادب شرکت کنید جوانان تشنه از تمام نقاط کشور را مشاهده می‌کنید که همدیگر را پیدا کرده‌اند و چقدر هم مستعد هستند. اگر این دفتر تقویت شود بسیار آینده خوبی را باید انتظار داشت. حدود دو سالی است اتفاقاتی در حوزه هنری افتاده است، اما مدتی رکود و کم توجهی شده بود ولی باز هم در حال انجام است. پس از افتتاح حوزه هنری کودکان و نوجوانان قرار است به شعر کودک هم توجه شود که خوب است؛ این حرکت در حوزه هنری سرعت گرفته و با انتخاب‌های مناسب اتفاق‌های خوبی در حال وقوع است.  

5- عملکرد مسئولان فرهنگی را در سال 91 چه طور ارزیابی می‌کنید؟

امیدوارم مسئولان فرهنگی وقت بیشتری پیدا کنند، فتیله یک بخشی از نگاه‌هایی که با نگاه سیاسی گره می‌خورد را پایین بکشند و به بخش فرهنگی بیش از سال 91 توجه کنند؛ در سال 91 اتفاق‌هایی افتاد و آثاری هم منتشر شد، مجامعی تازه ایجاد شد، به ادبیات توجهاتی شد اما این برای کشوری که سابقه درخشانی در شعر و ادب و هنر و فرهنگ دارد زیاد نیست، ما باید برای دنیا الگو باشیم و به حدی کار ما دیده شود که حسرت به این نخوریم که چرا مولانا را ترک‌ها از ما گرفتند، ببینیم می‌خواهیم چه کنیم با حافظ، سعدی، خیام و فردوسی و...، آیا در مقبره فردوسی یک کتاب از او وجود دارد؟ نباید در این نقطه یک کتابخانه عظیم باشد که هر اثری در جهان پیرامون فردوسی چاپ می‌شود در آنجا یک توریست بتواند آثار دلخواه خود را بیابد و یا تمام آثار منتشره را یک‌جا ببیند!!! هر کجا این آثار پیدا نشود بگویند هر زمان به طوس رفتی حتما آنجا هست کاری که تا حدودی در مقبره نظامی در گنجه انجام شده است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • فیض: فعالیت شهرستان ادب بهترین اتفاق ادبی بود
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.