موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
یادداشت علی‌محمد مؤدب دربارۀ استاد فرید

فرید و مغازله با پری‌های شهادت

03 اردیبهشت 1392 15:30 | 1 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.67 با 3 رای
فرید و مغازله با پری‌های شهادت

فرید شاعر تغزل است، شاعر مغازله با پری ها ی شهادت، و اگر نبود ضرورت ها، او جز از شهادت سخن نمی گفت. یکی از جدی ترین جلوه های ادبیات انقلاب، درخشش مفهوم شهادت و چهره ی شهید است و فرید یکی از شاعران بلند مرتبه ای است که به خوبی در این مسیر، علم بر کوهساران زده است.
دوش گفتم ساقیا امشب چه داری؟گفت: زهر
گفتمش کج کن قدح را ! دید می نوشم نریخت!
قامت بالابلندی چون شهادت ای دریغ
آبشاری بود و در مرداب آغوشم نریخت
این گونه سخن عاشقانه و تغزل با شهادت جز در عصر انقلاب اسلامی نظیر ندارد و این همه نشانه ای از گرم شدن چاووشی خوانان قافله ی انقلاب از نخستین پرتوهای آفتاب ظهور است. انقلابی که حدود چهارصد هزار شهید را به آستان نایب مهدی (عج) هدیه کرد، و دهها هزار جانبازش در تنور جنگ گداختند و در مکتب امام صادق عشق باختند و بردند و ...
رفیقانم دعا کردند و رفتند
مرا زخمی رها کردند و رفتند
و این شهادت و جانبازی در آینه ی شعر فرید جلوه گر شده است و همین است که یکی از مشهورترین شعرهای این عصر مثنوی شهادت اوست. شعری که زبان حال جاماندگان از قافله شهادت است و امید به شهادت را در زبانها و جانهای مردم زنده نگه می دارد. و چنانکه پیشگامان قله های شهادت با نوای کاروان بلبل خمینی به قافله شهیدان کربلا پیوستند، مثنوی شهادت نیز با صدای حاج صادق آهنگران ماندگار می شود. و همچنان در گوش این قافله طنین انداز است:
اگر آه تو از جنس نیاز است
در باغ شهادت باز باز است
و  شهادت، خود از خوان ولایت روزی می خورد و از برکت ولایت، نام و نشان دارد؛ والا خدمت به خلق و جانبازی را مرد عنکبوتی هم بلد است، و  در روزگار خودمان کم ندیده ایم کسانی که به خدمت خلق عمری دویده اند و چون از ولایت خدا غافل شده ند و از ولی خدا، شیطان آنان را به هر سو دوانده است
در میان تنگدستیها، شهادت مرده بود
گر نبود او را دمادم روزی از خوان علی
و اینها همه چنان که گفتیم، مقدمات ظهور است، اینگونه سخن گفتن شاعرانی ولایی که به ولای مردی از قم دلگرمند و چاووش خوان قافله هایی آهنین عزم در نبردهایی که شعارشان "جنگ جنگ تا رفع فتنه" از جهان است:
ای شهادت، یازده تَنگِ شکر بردی، بس است
رو که تنگ آخرین ما راست از خوان علی


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • فرید و مغازله با پری‌های شهادت
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: