موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
انتشار شعرهای جدید نظر آهاری برای دخترها در نمایشگاه کتاب

جای اشعار مناسب برای نوجوانان خالی است

08 اردیبهشت 1392 15:57 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.67 با 3 رای
جای اشعار مناسب برای نوجوانان خالی است
نظرآهاری به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: این کتاب مجموعه شعری عاشقانه، عرفانی برای نوجوانان است که رضا دالوند تصویرگری آن را انجام داده است. این کتاب روز گذشته از سوی نشر نور و نار منتشر شد. 

وی درباره این کتاب اظهار کرد: «من بیابان، همسرم باد» نسبت به نوشته‌های دیگرم شخصی‌تر و درونی‌تر است. در این اثر تلاش کردم به نیازهای عاشقانه نوجوانان پاسخ دهم. اشعار این کتاب با نگاهی زنانه سروده شده‌اند و مخاطبان اصلی آن‌ها دختران هستند.

نویسنده کتاب «قلب بزرگ‌تر از جهان» افزود: در فضای کنونی شعر کودکان و نوجوانان، جای اشعار مناسب برای نوجوانان خالی است. چندی پیش این مساله را با مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در میان گذاشتم و قرار شد  طی طرحی چون طرح رمان نوجوان امروز، خلا اشعار مناسب برای نوجوانان نیز پر شود.

وی افزود: پیشنهاد من برای پر کردن این خلا، کمک گرفتن از تمامی شاعران کودک و نوجوان و حتی شاعران بزرگسالان بود. ناشران کودک و نوجوان باید به شاعران بزرگسال اهمیت بدهند و از آن‌ها دعوت به کار کنند. توجه به اشعار مناسب برای پسران، ترانه‌گویی و شعر طنز مسایلی دیگری هستند که باید به آن‌ها پرداخته شود. 

نظرآهاری تصریح کرد: نوجوانی دوران پیچیده‌ای است. بسیاری از شاعران به دلیل نداشتن شناخت مناسب از نوجوانان وارد این حوزه نمی‌شوند. در نوشتن شعر برای نوجوانان باید به آرزوها، علایق و دنیای نوجوانان اهمیت داده شود.

وی در پاسخ به این سوال که «در نوشتن برای نوجوانان چه ویژگی‌هایی را در نظر می‌گیرید؟» اظهار کرد: نوجوانان امروز نسبت به گذشته بسیار پیچیده‌‌تر شده‌اند. نوجوان امروز باید بتواند خود را در دنیای شعر ببیند و در عین حال که اشعار راه را به او نشان می‌دهند، تجربه‌های جدیدی نیز به او منتقل کنند.

این شاعر ادامه داد: نوجوانان امروز اشعار شاعرانی چون سهراب سپهری را می‌خوانند. نگاه سهراب نسبت به جهان بسیار عمیق و ژرف است. این مساله نشان می‌دهد که مخاطبان نوجوان می‌توانند مفاهیم عمیق را نیز درک کنند پس شاعران می‌توانند عمیق‌ترین مسایل را در اشعار خود بیاورند و به نوعی مخاطب خود را دست بالا بگیرند.

نظرآهاری درباره آثار تجدید چاپ شده‌اش که قرار است در نمایشگاه عرضه شوند، گفت: «روی تخت سیاه جهان با گچ نور بنویسیم» و «دو روز مانده به پایان جهان» عنوان دو کتاب من است که برای نمایشگاه تجدید چاپ شده‌اند و قرار است از سوی نشر نور و نار وارد بازار شوند. این کتاب‌های به همراه «من بیابان، همسرم باد»  پنجشنبه در نمایشگاه کتاب غرفه انجمن شاعران ایرانی سالن ناشران، عرضه می‌شوند و من نیز برای امضای کتاب‌ها، در این غرفه حضور خواهم داشت. ضمن این که روز هفدهم اردیبهشت ، با مخاطبان آثارم در جلسه‌ای به میزبانی غرفه نشر افق، دیدار خواهم کرد.

نظرآهاری، نویسنده و شاعر، متولد تهران و دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی است. «دو روز مانده به پایان جهان»، «روی تخته سیاه جهان با گچ نور بنویس»، «در سینه‌ات نهنگی می‌تپد»، «پیامبری از کنار خانه ما رد شد»، «لیلی نام تمام دختران زمین است»، «جوانمرد نام ديگر تو»، «من هشتمین آن هفت نفرم»، و «چای باطعم خدا» از آثار اوست که برخی از آن‌ها به زبان انگلیسی، فرانسه، ترکی، کردی و عربی ترجمه شده‌اند. 

وی تاکنون جوایزی چون جایزه ادبی پروین اعتصامی، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه کتاب فصل و نیز لوح افتخار IBBY(دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان) در اسپانیا را از آن خود کرده است. 

نظرآهاری یکی از نویسندگان کتاب «داستان صلح» است که در کره جنوبی به چاپ رسیده است. وی هم اکنون در دانشگاه نیز تدریس می‌کند

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • جای اشعار مناسب برای نوجوانان خالی است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.