موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
صادق کرمیار عنوان کرد:

تلاش برای تدارک دیدار نویسندگان با رهبر انقلاب

04 مرداد 1392 07:08 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.33 با 3 رای
تلاش برای تدارک دیدار نویسندگان با رهبر انقلاب

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌  شب گذشته سه‌شنبه اول تیرماه مصادف با شب پانزدهم ماه مبارک رمضان جمعی از شاعران و مسئولان فرهنگی با رهبر انقلاب دیدار و به شعرخوانی پرداختند،‌ معظم‌له نیز در این مراسم نکاتی را پیرامون شعر و ادبیات فارسی مطرح کرده و توجه شاعران را به این موضوعات جلب کردند. اما در این میان حضور صادق کرمیار که همگان او را به عنوان یک نویسنده می‌شناسند تا شاعر جالب توجه بود. کرمیار خود علت حضورش را نخست غنیمت شمردن فرصت عنوان می‌کند.

صادق کرمیار با اشاره به حضور خود می‌گوید: فضای دیدار شب گذشته فضایی گرم و صمیمی بود و شعرهای قابل توجهی نیز از سوی شاعران ارائه شده بود‌، حضرت آقا با وجود اینکه به قول خودشان از وقت خوابشان گذشته بود‌، اما با این حال جلسه را ترک نکردند.

وی گفت: من نیز در جمع شاعران فرصت را غنیمت شمردم و دو کتاب «نامیرا» و «دشت‌های سوزان»‌ را خدمت رهبر انقلاب تقدیم کردم،‌ ایشان نیز فرمودند که «نامیرا»‌را خود خوانده‌ام و به دیگران نیز پیشنهاد خواندن آن را کرده‌ام. سپس از ایشان خواستم تا به دستخط خود متنی به یادگار بر کتاب نامیرا بنگارند.

کرمیار با بیان این مطلب که ای کاش بتوان شرایطی را فراهم کرد که نویسندگان نیز مشابه چنین دیدارهایی با مقام معظم رهبری داشته باشند‌، گفت:‌ البته تاکنون نویسندگان حوزه دفاع مقدس و انقلاب جلساتی به صورت پراکنده با معظم‌له داشته و از بیانات ایشان بهره‌مند شده‌اند‌، اما دیدار سالانه ندارند.

وی ادامه داد:‌ در نظر داریم تا با همکاری آقای قزوه دیدار نویسندگان با رهبر انقلاب را در ماه‌های اخیر تدارک ببینیم،‌ چرا که آیت‌الله خامنه‌ای در حوزه ادبیات داستانی نیز به عنوان یک کارشناس هم صاحب نظر هستند و هم نگاه نقادانه و کارشناسانه دارند،‌ فرمایشات و جهت‌دهی ایشان در حوزه ادبیات داستانی برای نویسنده‌ها نیز فضای جدیدی را ترسیم خواهد کرد که نتایج درخشانی در پی دارد.

کرمیار گفت: امروز در حوزه هنری پیرامون این دیدار به گفت‌وگو خواهیم پرداخت و تلاش خواهیم کرد،‌ مقدمات آن را برای ماه‌های آینده برای نمونه هفته کتاب فراهم کنیم،‌ پس از آن در صورت صلاحدید مقام معظم رهبری این دیدارها را سالیانه ادامه خواهیم داد.

این نویسنده که رمان «دوکوهه»‌ را نیز در دست انتشار دارد،‌  با اشاره به دیدار شب گذشته شاعران با رهبر انقلاب گفت:  معظم‌له به 3 نکته کلیدی در شعر اشاره کردند،‌ احساسات در شعر،دلتنگی‌های شاعر و مهمتر از همه اندیشه و حکمت در شعر که رمز ماندگاری در شعر در همین سه نکته است. البته ایشان تأکید داشتند که باید بر روی اندیشه و حکمت توجه بیشتری داشته باشیم.

حضور قابل توجه شاعران فارسی زبان کشورهای همسایه

وی گفت: یکی از نکات قابل توجه مراسم دیشب حضور شاعران فارسی زبان از افغانستان،‌  تاجیکستان‌، هند و پاکستان بود‌، که شعرهای قابل توجهی نیز اراده کردند‌، این اقدام بسیار مثبتی بود. 

کرمیار تصریح کرد:‌ شاعران فارسی زبان از کشورهای همسایه شعفی بسیار از دیدار با رهبر انقلاب داشتند‌، برایشان جذاب بود که توانسته‌اند، عالی‌رتبه ترین مقام یک کشور را از نزدیک دیده و شعرشان را بخوانند‌، توجه مقام معظم رهبری به شعر نیز از دیگر نکات جالب برای این شاعران بود. به نظر من این دیدارها در روابط سیاسی و فرهنگی ایران با کشورهای منطقه بسیار موثر خواهد بود.

مدیر کارگروه قصه و رمان حوزه هنری ادامه داد:‌ از آنجا که بسیاری از این شاعران در محیط‌های آکادمیک این کشورها مشغول به فعالیت هستند،‌  در برنامه‌ریزی‌های آموزشی خود نیز این تأثیرات را لحاظ خواهند کرد. زبان فارسی در گذشته محدوده بسیار وسیعی از جغرافیای منطقه را شکل می‌داد‌،  با تکه‌پاره شدن جغرافیایی کشورها‌، فارس زبان‌ها نیز از یکدیگر دور شده و مراودات موجود از میان رفت،‌  اکنون گسترش زبان فارسی در ایران می‌تواند موجب یکپارچگی بیشتر زبان فارسی و فارسی‌زبان‌ها شود و حضور شاعران از کشورهای همسایه در مراسم شب گذشته تأثیرات بسزایی در این زمینه خواهد داشت.

کرمیار دیگر نگته جالب مراسم شب گذشته را دقت نظر رهبری به اشعار شاعران دانست و گفت:‌ همگی ما از تسلط ایشان بر ادبیات معاصر آگاه هستیم،‌ اما در مراسم شب گذشته گاهی شاعران جوان و کمتر شناخته‌ شده‌ که شعر خود را می‌خواندند،‌ رهبری می فرمودند که شعرهای این شاعر را خوانده‌اند و آشنایی با فعالیت و شخص شاعر داشتند. در حالیکه خود شاعران که به صورت تخصصی در حوزه شعر فعالیت می‌کنند و پیگیر مسائل ادبی در جامعه هستند‌، با همه شاعران و اشعارشان آشنا نیستند.

وی گفت:‌ پیگیری‌های رهبری و توجهی که به مقوله ادبیات دارند، موجب شده در چند ساله اخیر ادبیات شعری ما رشد خوبی داشته باشد. از همین روست که تلاش خواهیم کرد این دیدارها در حوزه داستان نیز رخ دهد.

وزیر ارشاد غزل خداحافظی را خواند

کرمیار در ادامه سخنان خود به شعرخوانی سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اشاره کرد و گفت:‌ وزیر ارشاد نیز در این مراسم شعر خود را خواند که شعر خوب و دارای استحکامی بود.و دوستان شاعر به شوخی می‌گفتند وزیر ارشاد غزل خداحافظی خود را می‌خواند.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • تلاش برای تدارک دیدار نویسندگان با رهبر انقلاب
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.