موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
11 آذر

نقد «شماس شامی» قیصری در دوشنبه های کتاب

10 آذر 1392 08:29 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 2.86 با 7 رای
نقد «شماس شامی» قیصری در دوشنبه های کتاب

  به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مجید قیصری نویسنده داستان بلند «شماس شامی» مهمان ششمین «دوشنبه‌های کتاب اندیشه» خواهد بود. یعقوب توکلی، محقق، مورخ و کارشناس مسائل تاریخی، یاسین حجازی نویسنده کتاب «آه» و سعید طاووسی‌مسرور، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام به عنوان منتقد و کارشناس از دیگر مدعوین این نشست هستند.

قیصری در «شماس شامی» به حوادث بعد از واقعه کربلا می‌پردازد. در مقدمه کتاب آمده است: «واقعه به سال شصت و یک هجری قمری اتفاق افتاده؛ نویسنده گزارش، محافظ یا نوکر مخصوص عالیجناب جالوت (در متن آمده شَمّاس) نماینده وقت امپراتور روم بوده. مخاطب این گزارش فرستاده (احتمالا بازرس) ویژه روم است که در همان زمان به شهر شام سفر کرده بوده تا جانشین جدید امپراتور روم را منسوب کند.» داستان این کتاب در نگاه اول، به ماجرای گم شدن نماینده روم در شهر شام می‌پردازد که به نظر می‌رسد توسط یزید به قتل رسیده است. نوکر او از فرط علاقه‌ای که به ارباب خود دارد، در حال نوشتن دادخواهی و تعریف وقایعی است که اتفاق افتاده، ولی داستان در حقیقت حوادث عاشورا از زبان یک شخص خارجی که شناخت چندانی از اوضاع و احوال اعراب و مسلمانان ندارد، روایت می‌کند.

انتشارت افق در سال 1387 اولین چاپ این کتاب را وارد بازار نشر کرد. سال گذشته چهارمین چاپ آن هم به بازار کتاب رسید. مجید قیصری در سال ١٣٤٥ در تهران متولد شده اما اصالتاً اصفهانی است. او در رشته روانشناسی تحصیل کرده و در اوایل دهه ٧٠ به طور جدی به نوشتن داستان کوتاه پرداخت. مجموعه داستان «صلح»، رمان «جنگی بود، جنگی نبود»، مجموعه داستان«طعم باروت» و مجموعه داستان«نفر سوم از سمت چپ» محصول تلاش‌های او در زمینه داستان‌نویسی در دهه گذشته است. در سال ١٣٨٠ رمان «ضیافت به صرف گلوله» و در سال ٨٤ مجموعه داستان «سه دختر گل‌فروش» از وی به چاپ رسیده و رمان «باغ تلو» و مجموعه داستان «گوساله سرگردان» نیز از جمله کتابهای وی است. آخرین کتاب او «سه کاهن» نام دارد که به زندگی پیامبر اسلام می‌پردازد.

کانون اندیشه جوان، نشست نقد و بررسی «شماس شامی» را ساعت 16 روز دوشنبه 11 آذر ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود. این ششمین کتابی است که در نشست‌های «دوشنبه‌های کتاب اندیشه» رونمایی و نقد می‌شود. کتاب‌های «لذت نقد» نوشته مسعود فراستی، «درختان تبعیدی» مجموعه غزل امروز افغانستان، «رویای آمریکایی» نوشته هاوارد زین و «دین، جامعه و شریعتی» نوشته عبدالحسین خسروپناه از جمله کتاب‌هایی است که در قالب این سلسله نشست‌ها نقد و رونمایی شده است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • نقد «شماس شامی» قیصری در دوشنبه های کتاب
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.