موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

معرفی کاندیداهای دریافت جایزه شهید غنی‌پور در بخش رمان نوجوان

13 آذر 1392 16:08 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 2 با 2 رای
معرفی کاندیداهای دریافت جایزه شهید غنی‌پور در بخش رمان نوجوان

به گزارش خبرنگار مهر، 6 رمان ویژه نوجوان برای داوری نهایی و انتخاب اثر برتر در بخش نوجوان سیزدهمین دوره جشنواره شهید حبیب غنی پور انتخاب شدند تا در کنار دیگر نامزدهای معرفی شده برای کسب این جایزه ادبی که هفته گذشته معرفی شدند، فهرست کاندیدهای دیافت این جایزه را تکمیل کنند.

داوران بخش رمان نوجوان این دوره از این جایزه ادبی، شامل حبیب یوسف زاده (سرداور)، بیژن قفقازی زاده و علی اصغر جعفریان در جلسه‌ای که بیش از سه ساعت به طول کشید، کتاب‌های «دلقک» نوشته هدی حدادی، «وقتی مژی گم شد» نوشته حمید رضا شاه آبادی، «امیرحسین و چراغ جادو» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی، «آرزوی سوم» نوشته مصطفی خرامان، «آن سوی پرچین خیال» نوشته عبدالصالح پاک و «یک جعبه پیتزا برای ذوذنقه کباب شده» نوشته جمشید خانیان را شایسته حضور در بخش پایانی این جشنواره تشخیص دادند.    

داوران بخش نوجوان جشنواره که این آثار را طی 4 ماه گذشته از میان 46 رمان منتشر شده در سال 91 برگزیده‌اند، در این جلسه‌ اعلام کردند توجه به دستمایه‌های ایرانی، سلامت نسبی نثر و زبان و همین‌طور داستان‌گویی از مهمترین دلایل گزینش این رمان‌ها بوده است. چنان‌که به نظر این داوران، تصنعی بودن و فاصله از بن‌مایه‌های بومی داستان و خصلت‌های نوجوانانه و ناروانی نثر و زبان، علت‌ ریزش آثار دیگر بوده است.

هیئت داوران بخش رمان نوجوان جشنواره شهید غنی‌پور با ذکر این نکته که جزئیات داوری و شرح دلایل انتخاب این شش کتاب و همین طور برگزیدگان نهایی جشنواره را در بیانیه پایانی اعلام خواهند کرد، از ضعف عمومی تالیف آثار ویژه نوجوانان و بی‌توجهی به این گروه سنی از سوی ناشران و حتی نویسندگان، ابراز ناخشنودی کردند.

همچنین داوران این بخش یکی از علت‌های افت کیفی کتاب در سال 91 و حتی چند سال اخیر را سریال‌های سطح پایین صدا و سیما از یک سو و انتشار رمان‌های ترجمه‌ای با دستمایه جادو و جنبل از سوی دیگر دانستند که موجب پایین آمدن سلیقه مخاطبان و الگو گیری بعضی از نویسندگان شده است و این موضوع تا جایی ادامه پیدا کرده که برخی از رمان‌های نوجوان به مسایل سطح پایین جادوگری و موضوعات خرافی و ماورایی بی‌بنیاد، توجه کرده‌اند!

داوران سیزدهیمین دوره انتخاب کتاب سال شهید غنی پور، با ابراز ناخشنودی از این‌که غالب آثار موجود در بازار در حوزه کتاب‌های تالیفی در بخش رمان نوجوان، متعلق به یک ناشر خاص است؛ از این موضوع که سایر ناشران به دلایل اقتصادی یا مشکلات فضای نشر به انتشار ترجمه‌های آسان و کم‌هزینه می‌پردازند، انتقاد کردند.

یاد آوری می‌شود برگزیدگان نهایی این جشنواره در بخش‌های چهارگانه رمان انقلاب و دفاع مقدس، نوجوان، داستان کودکان و رمان بزرگسال با موضوع آزاد، همه ساله در نیمه اول اسفند ماه معرفی خواهند شد.

همچنین نامزدهای سه بخش دیگر از این جایزه ادبی نیز اوایل هفته جاری از سوی خبرگزاری مهر منتشر شده بود.

دبیری این جشنواره مطابق چند سال گذشته به عهده محمد ناصری است که در کنار زنده یاد امیر حسین فردی از نویسندگان و بنیان گذاران شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه(ع) است.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • معرفی کاندیداهای دریافت جایزه شهید غنی‌پور در بخش رمان نوجوان
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.