موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

این موج ها که گردن دعوی کشیده اند/یادداشت جعفریان درباره ی «علیرضا قزوه» و «خانه شاعران ایران»

19 دی 1392 18:21 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 3.67 با 3 رای
این موج ها که گردن دعوی کشیده اند/یادداشت جعفریان درباره ی «علیرضا قزوه» و «خانه شاعران ایران»

به گزارش شهرستان ادب، به نقل از هفته نامه ی همشهری جوان، محمد حسین جعفریان، شاعر و مستندساز انقلاب، ستون هفتگی خود در این مجله را به یادداشتی درباره ی منازعات قزوه و خانه ی شاعران اختصاص داد:

احسان رضایی زنگ زد . توصیه کرد خوب است این هفته را درباره دعوای علیرضا قزوه و خانه شاعران بنویسی . هم در قزوه و هم در دوستان خانه شاعران ویژگی هایی هست و نواقصی . چنین مواقعی نوشتن سخت می شود . از یکسو خانه شاعران ایران در تمام این سال ها گروه اندکی از شاعران کشور را نمایندگی کرده است ، اما نام خانه شاعران ایران را یدک کشیده و از سوی دیگر  بی تردید بخشی از حرف های قزوه هم ناصواب بود ، چنان که بعد خودش هم نسبت به آن قسمت پوزش خواست . در مورد فعالیت های خانه شاعران من دقیق نمی توانم اظهار نظر کنم . چون خدا می داند حتی آدرسش را هم نمی دانم . در تما این سال ها هم اگر کتابی چاپ کرده اند یا مسافرت هایی به خارج کشور رفته اند ، یا محفل و مجلسی داشته اند ، هیچ گاه حتی مطلع نشده و بی خبر بوده ام . شاعرانی چون من بسیارند . لذا نمی توانم ارزیابی درستی از آنچه گذشته داشته باشم . دوست شاعری که خودش عضو آنجاست می گفت ایراد اصلی آن است که دوستان نظیر انجمن قلم و خانه سینما و ... انتخابات نمی گذارند و لذا سال هاست تمام راه ها به چند نام محدود ختم می شود و این البته خوب نیست . در یکی از گروه های اجتماعی در همین خصوص بحث مفصلی درگرفته بود . دو تن از بزرگواران که خود شاعرانی نام آشنایند ، از خطه فارس و تهران ، چند یادداشت بامزه گذاشته بودند . همان ها را عینا برایتان نقل می کنم . به نظرم جان کلام است :

س . الف . ج : خانه شاعران ایران بی خاصیت ترین عبارتی است که شنیده ام .راستی شما می دانید کجاست ؟ یک سوال دیگه هم دارم ، اسم پدر پسر شجاع چی بود ؟ چرا در اون کارتون همه اونو پسر شجاع صدا می زدن ؟ ... چند روز پیش یکی از خبرگزاری ها قزوه را مالک اشتر شعر انقلاب معرفی کرده بود ... جل الخالق ... صفین – روز – خارجی ...مولا علی (ع) : به مالک بگویید برگردد ... صفین – روز – خارجی ... مالک برگشت...تهران – روز و شب – خارجی و داخلی … عالم و آدم برگشته اند اما مالک شعر انقلاب تا ریشه شعر انقلاب را نزد بی خیال نمی شود ...

بعد از این یادداشت آن شاعر دوست داشتنی شیرازی در آن شبکه اجتماعی ، شاعر جوان دیگری چند بیت مناسب حال از بیدل گذاشته بود که این یکی اش خیلی به من چسبید . انتخابش عالی بود :

س . الف . الف : این موج ها که گردن دعوی کشیده اند

بحر حقیقت اند ، اگر سر فرو کنند ...

اگر چه آنچه آمد چنانکه گفتم جان کلام در این دعواست ،اما اینکه کجای این جان مشخصا نظر قطعی من است ، لطفا نیت خوانی نکنید !


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • این موج ها که گردن دعوی کشیده اند/یادداشت جعفریان درباره ی «علیرضا قزوه» و «خانه شاعران ایران»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.