موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu
گزارش فارس از نشست خبری اردوی شعر جوان انقلاب

داوودی: شعر انقلاب قدرتمندترین جریان ادبی معاصر شده است

23 بهمن 1392 16:28 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 2 با 2 رای
داوودی: شعر انقلاب قدرتمندترین جریان ادبی معاصر شده است
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، نشست خبری سومین اردوی شعر جوان انقلاب، آفتابگردان‌ها صبح امروز در محل موسسه شهرستان ادب برگزار شد.

 

در این نشست میلاد عرفان پور دبیر شعر این اردوها نحوه شکل گیری این دوره‌ها و روند برگزاری آنها را تشریح کرد و گفت: در مرحله عضو گیری بنا بر این شد که شاعران 15 تا 25 سال حداقل 10 نمونه شعر از سوابق ادبی خود را برای ما بفرستند که تعداد قابل توجهی شرکت کننده داشتیم و آثار رسیده در دو مرحله داوری شد.

وی افزود: در مرحله اول اشعار توسط 3 داور بررسی شدند و در مرحله نهایی یک آزمون غیر حضوری و تلفنی از شرکت کنندگان داشتیم. همچنین در داوری‌ها این نکته را مد نظر داشتیم که صرفا دنبال داوری اشعار نباشیم و هدف مهم‌تر استعداد یابی بود و عوامل دیگری چون سن و میزان مطالعات و دسترسی فرد به محافل ادبی را نیز لحاظ کردیم.

عرفان پور گفت: علاوه بر این فاکتورها در مرحله دوم حتی توانایی افراد برای درست شعر خواندن هم بررسی شد و در نهایت 110 نفر را به عنوان عضو دوره سوم انتخاب کردیم.

این شاعر تعداد خانم‌های پذیرفته شده در این دوره را 40 و اندی نفر و تعداد آقایان را بیش از 60 نفر اعلام کرد و گفت: پذیرفته شدگان از استان‌های مختلف کشور هستند و 24 استان را شامل می‌شوند. همچنین در این دوره دو عضو جوان هم از کشور افغانستان داریم.

وی افزود: هدف این دوره‌ها این است به شاعرانی که تا مرحله‌ای خود را در زمینه شعر بالا برده و استعداد خود را نشان داده‌اند کمک کنیم تا بقیه راهشان را در مسیر صحیح ادامه دهند و نسل نو شعر انقلاب شایسته و تاثیرگذار باشند و این مستلزم آموزش و تربیت نخبگان اشت.

عرفان پور اظهار داشت: ما حتی شخصا به بعضی مدارس سر زدیم و در جلسات استعداد یابی شرکت کردیم تا حتی شاعران متعهد و صاحب استعداد حتی در دورافتاده‌ترین روستاها امکان تعامل با استادان شعر را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برنامه تدارک دیده برای این شاعران جوان بر اساس مطالعات و پرسشنامه‌ای است که از بزرگان شعر و ادب امروز پرسیده شده، گفت: از جمله مهم‌ترین عناصر پروش دهنده شعر برگزاری محافل ادبی و ارتباط شاعران جوان با شاعران  مطرح است و ما سعی کردیم با تقویت این عناصر در برنامه‌هایمان فرصت بهره گیری از کارشناسان را فراهم کنیم.

دبیر بخش شعر شهرستان ادب اظهار داشت: همچون دوره‌های قبل برای این دوره نیز علاوه بر برگزاری 3 دوره اردو، برنامه نقد مستمر شعر اعضا هم به صورت مکاتبه‌ای و هم تلفنی و هم به صورت اینترنتی فراهم است. همچنین بسته‌های مطالعاتی برای تقویت سواد ادبی اعضا به آنها داده می‌شود که این کتاب‌ها هم شامل کتاب‌های مطرح شعر است و هم کتاب‌های تئوری ادبیات و هم کتاب‌های فرهنگی و فکری شاخص.

علی داودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری نیز در این برنامه گفت: چیزی که الان به شعر انقلاب موسوم شده است مثل خود انقلاب جریانی عمومی است و محدود به چند شاعر شاخص نیست و ای بسا هنوز هم زادگاه اصلی شعر انقلاب که بین عموم مردم بود، ناشناخته باشد.

وی افزود: اینجا جاد دارد یاد شود از تمام مردمی که به واسطه‌های مختلف مجال نشد اسمشان در دائرة المعارف شعر انقلاب گنجانده شود. شعر انقلاب ادوار مختلف را پشت سر گذاشته و با سپردن وظیفه سنگینش به شاعران دوره بعد،‌چشم به تداوم این حرکت دارد و پس از چند دهه رویش می‌توانیم بگوییم شعر انقلاب قدرتمندترین جریان ادبی معاصر شده است.

داودی درباره برگزاری اردوی شعر جوان انقلاب نیز اظهار داشت: امروز جریان سازی  ادبی صرفا به چاپ کتاب و برگزاری محافل ادبی محدود نمی‌شود و رصد فعالیت‌های نسل نو و پوشش و هدایت و راهنمایی اینها بخش عمده‌ای از برنامه شعر را شامل می‌شود و دوستان شاعری که برای تربیت نسل نو تلاش می‌کنند،‌ ارزش کارشان کم از شعر گفتن نیست که ایده آل هر شاعری است.

وی افزود: دوره‌های اردوی شعر آفتابگردان‌ها کمک می‌کند راهی که یک شاعر قبلا در دوره‌های گذشته در طی یک دهه طی می‌کرد، بسیار بسیار سریع‌تر طی کند و برگزاری چنین برنامه‌هایی در سال‌های گذشته باعث شد از دل همین جریان‌ها شاعرانی جوان و صاحب نام  بیرون بیایند که امروز همه آنها را می‌شناسند و آثارشان قابل توجه است.

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • داوودی: شعر انقلاب قدرتمندترین جریان ادبی معاصر شده است
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.