موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

سخنان سید احمد نادمی، آرش شفاعی و علی داودی در بررسی کتاب «جلسه شعر»

25 آبان 1393 03:30 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4 با 1 رای
سخنان سید احمد نادمی، آرش شفاعی و علی داودی در بررسی کتاب «جلسه شعر»
شهرستان ادب به نقل از مهر: نشست نقد و بررسی کتاب «جلسه شعر» نوشته اسماعیل امینی پنجشنبه 22 آبان ماه به همت موسسه فرهنگی شهرستان ادب، در محل غرفه خبرگزاری مهر واقع در بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شد.

احمد نادمی نویسنده و شاعر در این نشست گفت: کتاب «جلسه شعر» کتابی بسیار خواندنی و جزو آثاری است که با معانی و مفاهیمی کار می کند که این مفاهیم در گفتگوی اهل شعر و شاعری و ادبیات بسیار استفاده می شود چراکه یکی از معضلات اصلی چنین گفتگوهایی میان اهل شعر و ادبیات سوءتفاهمات و برداشت های ناصوابی است که از حرف های همدیگر به وجود می آید و اینها نیز نتایج مشخصی دارد.

وی افزود: نویسنده کتاب به یک نیازی پاسخ داده که حرف بسیار ارزشمندی است اما این سال ها سراغ آن را نمی گیرد. اصل مطلبی که ما در این کتاب می بینیم بر این مبنا است که خود نویسنده هم اشاره کوتاهی به آن داشته و آن انتقال تجربه است که یکی از نقاط خوب شعر و ادبیات در دستیابی به تفاهم بوده البته که ما سنت آموزش در شعر نداریم یعنی در گذشته این جریان آموزشی یا در نقطه صفر گذاشته شده و یا بسیار مقطعی یا گذرا به آن نگاه شده است اما این کتاب توانسته یکی از قدم های موثر در راه آموزش را بردارد و خواننده را به سمت آموزش ادبیات هل دهد کمااینکه همه با مطالعه این کتاب متوجه می شوند که ادبیات فرشته ای نیست که به روح نویسندگان فرود می آید و آنها را تبدیل به یک ادیب می کند.

نادمی توضیح داد: این کتاب به ما می گوید که جامعه ادبی که باید داشته باشیم چگونه جامعه ای است به همین علت این کتاب اثری بسیار خواندنی است که به نظر من ما را به سمتی هدایت می کند که نگاه روشنی در شعر وجود دارد.

آرش شفاعی نویسنده، منتقد و پژوهشگر ادبیات نیز در رابطه با کتاب جلسه شعر اسماعیل امینی توضیح داد: به نظر من بسیار خوب شد که این کتاب نوشته شد چراکه تمامی ما در حوزه ادبیات و شعر فعالیت هایی داشتیم که هر کدام با یکسری تجربه ها از آغاز کار تاکنون در آن حضور داشتیم فضایی که دارای تقابل ها و رویارویی های متفاوتی بوده است.

این پژوهشگر ادامه داد: بسیاری از ما در ابتدای ورود به شعر با یکسری پیش فرض ها وارد می شویم و فکر می کنیم در اینجا گروهی از آدم های فرشته سان وجود دارند که انسان هایی پاک هستند و در این فضا چیزی جز مهربانی نیست اما بعد وقتی آدم های این فضا را بیشتر می شناسیم همین موضوع برای شاعران جوان ما باعث سرخوردگی و شکست بدی می شود که تا مدت ها در خاطرشان وجود خواهد داشت.

وی توضیح داد: این کتاب و انتقال تجربه هایی مانند این باعث می شود که یک اتمسفر روشن تری از شعر بعد از این داشته باشیم دوم اینکه این کتاب به ما یاد می دهد که به شناخت فضای مطلوب در شعر پی ببریم و ببینیم که منتقدان چگونه هستند و شیوه کارشان چیست؟ این کتاب هم به ما هشدار می دهد و هم نسخه می پیچد و شاید بیشتر از آن که به درد شاعران با تجربه می خورد برای کسانی خوب است که در ابتدای راه هخستند و با آسیب شناسی جلسات شعر آشنا نیستند.

شفاعی در ادامه صحبت های خود بیان کرد خیلی از این برخوردهایی که در کتاب جلسه شعر آمده در تمام طول دوره شاعری و در تمام تجربیات ثابت شده و ما حرکت هایی از این دست را مشاهده کردیم و به نظر من بد نیست شاعرانی که تجربه شناخته شده ای دارند بعد از مدتی هر کدام به اینجا برسند که یک کتاب جلسه شعر بنویسند و یادداشت های خود را در آن ثبت کنند.

داوودی نویسنده، پژوهشگر و شاعر نیز در این جلسه پیرامون کتاب جلسه شعر گفت: در هر کدام از یادداشت هایی که در کتاب مشاهده می کنیم اسماعیل امینی تلاش کرده در کنار آسیب شناسی مقولات شعری پیشنهادی را هم برای حل موضوع ارائه دهد و در واقع نسخه ای را برای آن مشکل بپیچد به نظر من جای خالی چنین اثری در نقد مباحث شعری خالی بود. ما شعرهایی را داریم که حتی یک بار هم خوانده نمی شود بنابراین باید بستری فراهم شود که بتواند این تولید روزافزون شعر را مورد نقد و بررسی قرار دهد و به نظر من کتاب شعر جلسه شعر ملاحظه خوبی در این زمینه است.

داوودی توضیح داد: نمونه کتاب های فاخر نقد شعر که اساسا برای مخاطب خاص بوده طی سال های اخیر منتشر شده است اما این کتاب اثری است که به صورت عام نوشته شده و شاید یکی از موثرترین آثار نوشتاری در زمینه نقد شعر باشد که حتی مخاطبانی که با شعر آشنایی کمتری دارند می توانند از آن استفاده کنند. ما در زمانی حضور داریم که معیار سرایش شعر باید در بسیاری از موارد بازتعریف شود.

این منتقد آثار ادبی افزود: کار دومی که اسماعیل امینی در کنار تعریف حد و مرز و حدود شعر انجام داده تبیین نحوه سلوک شاعرانه و اخلاق و مسائل شخصی یک شاعر است که تاکنون سابقه نداشته و اسماعیل امینی بی پروا به نقد مسائلی رفته که شاید رفتن به آن بی خطر نباشد. این کتاب مسائلی را به صورت کارگاهی به ما می آموزد که برای شاعر تازه کار و سیر و سیاحت او در شعر نکات بسیار آموزنده ای دارد.

کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • سخنان سید احمد نادمی، آرش شفاعی و علی داودی در بررسی کتاب «جلسه شعر»
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.