موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب
Menu

بررسی «نگهبان تاریکی» با حضور هادی خورشاهیان، مجید قیصری و یوسف قوجق

21 مرداد 1394 01:26 | 0 نظر
Article Rating | امتیاز: 4.67 با 3 رای
بررسی «نگهبان تاریکی» با حضور هادی خورشاهیان، مجید قیصری و یوسف قوجق

شهرستان ادب: نشست نقد مجموعه داستان «نگهبان تاریکی» عصر روز یکشنبه با حضور مجید قیصری، نویسنده‌ کتاب، هادی خورشاهیان به عنوان منتقد و علاقه‌مندان ادبیات داستانی در محل موسسه­ فرهنگی هنری شهرستان ادب برگزار شد.

نگهبان تاریکی مجید قیصری


*حرف زدن درباره داستان سخت‌تر از نوشتن داستان است

در ابتدای جلسه مجید قیصری داستان کوتاه «کی اولین شوتو می‌زنه» را از این مجموعه برای حاضرین در جلسه قرائت کرد، و سپس هادی خورشاهیان با بیان این‌که نوشتن داستان سخت است، اما حرف زدن درباره‌ داستان سخت‌تر، به نقد و بررسی این کتاب پرداخت.

او گرایش خود را در بررسی مجموعه نگهبان تاریکی «توصیفی» خواند و گفت: «نقد تجویزی به دنبال اثرگذاری بر نویسنده است تا کارش را اصلاح کند و ایراداتش را برطرف کند، اما من درصدد ارائه‌ توصیه به نویسنده نیستم و می‌خواهم کار او را چنان‌که نوشته شده، ببینم و درباره‌اش حرف بزنم!» این نویسنده سپس با بیان این‌که ادبیات بعد از انقلاب را کاملا متاثر از دفاع مقدس می‌‌داند، ادامه داد: مجید قیصری یکی از سرآمدان متفاوت نویسی در ادبیات دفاع مقدس است، که اتفاقا متفاوت‌نویسی‌اش به چشم نمی‌آید. قیصری هیچگاه جنگ را تقدیس نکرده، اما هیچ‌گاه هم منفی‌بافی نکرده است. او جنگ را تجربه کرده است و سعی دارد آن را همان‌‌گونه که بود بنویسد. او ضد جنگ به معنی مالوف کلمه در ایران کار نمی‌کند و جنگ را درست آن‌چنان که بود، توصیف می‌کند!

هادی خورشاهیان


*«نگهبان تاریکی» معدل نوشتن درباره جنگ در این سال‌ها است

خورشاهیان درباره‌ مجموعه «نگهبان تاریکی» گفت: این مجموعه از دید من معدل نوشتن درباره‌ جنگ در این سال‌ها است. داستان‌ها نه آن‌چنان عینی‌اند و نه کاملا انتزاعی و  دور از دسترس هستند. داستان‌ها عموما تکان‌دهنده هستند و به نحوی نگاه به جنگ در سال‌های بعد از جنگ را شامل می‌شود.

نویسنده‌ رمان «من هومبولوت هستم» سخنانش را با اشاره به تنوع داستان‌ها و پراکندگی جغرافیای‌شان ادامه داد و افزود: کارهای قیصری  در این مجموعه نه درباره‌ آن‌چه که بودیم، بلکه درباره‌ی آن‌چه که باید باشیم هستند.

این منتقد نگاه نویسنده به سوژه‌ها را کلاسیک دانست و ادامه داد: اما پایان‌بندی کارها کلاسیک نیست، و در عموم پایان‌ها چرخش‌های غیرقابل انتظاری وجود دارد.

*جنگ در «نگهبان تاریکی» به معنی معمول کلمه وجود ندارد

«یوسف قوجق» دیگر  نویسنده‌ حاضر در جمع بود که نظرش را درباره‌ «نگهبان تاریکی» این‌گونه ابراز کرد: در این قصه‌ها جنگ به معنی معمول کلمه وجود ندارد و ما بیشتر با درگیری‌های فکری و عاطفی شخصیت‌ها مواجهیم.

نویسنده‌ رمان «لحظه‌ها جا می‌مانند» زاویه‌ی دیدهای به کار گرفته شده برای داستان‌ها را هوشمندانه دانست، و گفت: نام‌گذاری‌ اشخاص با ظرافت فراوان انجام گرفته و علیرغم این‌که در نگاه اول کارکرد خاصی ندارند، اما با یک توجه مختصر می‌تواند ما را به لایه‌های عمیق‌تر داستان راهنمایی کنند!

یوسف قوجق


*داستان‌هایی با پس زمینه آیینی - اسطوره‌ای

علی‌اصغر عزتی پاک نیز درباره‌ «نگهبان تاریکی» گفت: داستان‌های این مجموعه عموما با پس‌زمینه‌ای آیینی _ اسطوره‌ای طرح می‌شوند. نویسنده سعی می‌کند که هر یک از کارهایش در عمق با یک ابرداستان ارتباط دهد و از آن سرچشمه ارتزاق کند.

او با اشاره به داستان‌های «آب»، «در را باز کن»،‌ «آتش»، «نگهبان تاریکی» و «یکی زیر درخت کنار خوابیده بود» اظهار داشت: این‌ها داستان‌هایی هستند که با متن‌های بزرگ پیش از خود ارتباط برقرار می‌کنند و برای خوانندگانی که نگاهی جدی به داستان کوتاه دارند،‌ واجد لذت بیشتری هستند.

مجید اسطیری، مصطفی مردانی، حسن حبیب‌زاده، حمزه ولی‌پور، سیدحسین موسوی‌نیا، مرتضی آهنگرانی، محمدقائم خانی و خانم‌ها حصیرچی، حیدری، بهروزفخر، ناصری‌زاده، شریعت‌مدار از جمله نویسندگانی بودند که در این نشست حضور داشتند.


کانال شهرستان ادب در پیام رسان ایتا کانال بله شهرستان ادب کانال تلگرام شهرستان ادب
تصاویر پیوست
  • بررسی «نگهبان تاریکی» با حضور هادی خورشاهیان، مجید قیصری و یوسف قوجق
امتیاز دهید:
نظرات

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.