میلاد عرفانپور دبیر دفتر شعر شهرستان ادب گفت: اولین اردوی دومین دوره آفتابگردانها برگزار شد. این اردو در 4 روز و با همدلی دوستان به پایان رسید. این اردو یک بخش از آموزش شاعران جوان است و این آموزشها در طول سال نیز ادامه خواهند یافت. این اردو نشان داد که ظرفیت بالقوهای در شاعران جوان وجود دارد و امیدواریم این استعدادها هر چه زودتر شکوفا شوند.
درادامه علی محمد مودب مسئول موسسه شهرستان ادب هم گفت: به نظر سطح اردوی اول دور دوم شاعران جوان چه از نظر کیفیت استعدادها و چه از نظر کیفیت برنامهها بسیار عالی بود. این پیشرفت بسیار جدی بود و امیدواریم بزودی این پیشرفت در ادبیات انقلاب دیده شود.
دراین مراسم رحیم پورازغدی گفت: شاعر نيستم ولي وجدانا از شعر لذت بردن را دارم.براي تأكيد بر اهميت اين نوع جلسات آمدهام كه بگويم كه اين تحولات بسيار بزرگ در يك جامعه از حلقههاي بسيار كوچك ولي متعهد بيرون آمده و بيرون خواهد آمد.
نبض تمام هنرها در شعر ميتپد و هر هنرمندي كه بخواهد با زيبايي با ابعاد آن كار كند بايد يك نگاه شاعرانه به انسان و جهان داشته باشد.
شما يك گرافيست، نقاش، كاريكاتوريست و عكاسي كه موفق بودهاند را در نظر بگيريد حتما در آنها يك روح شاعرانه خواهيد ديد.
جواز ورود به عالم هنر، شاعر بودن و روح شاعري است.
يك شاعر متعالي و متعهد با روحالقدس كه مرتبهاي از فرشتگان الهي است ارتباط پيدا ميكند.
فرق شاعر با مردم در اين است كه شاعر به قدرت كلمات پي برده و كلمات را مانند معدن استخراج ميكند ولي مردم سطح كلمات را مي بينند.
شاعر همانند يك فرد بينا در شهر نابينايان است صداهاي كه همه ميبينند و ميشنوند را فقط شاعران استفاده ميكنند و به هنر و شعر و شاعري بايد به عنوان يك هديه آسماني نگاه كرد.
قدر و ارزش حلقههاي هنري كه دين و زبان مشترك دارند را بايد بدانيم و بسياري از تغيير و تحولات در علوم اجتماعي هنر و ادبيات از همان حلقههاي چند نفره آغاز شده است.
گاهي ممكن است چند شاعر و نويسنده تغيير و تحولاتي در جامعه ايجاد كنند آنهايي بودند كه روح شعر در انقلاب و شعار براي انقلاب را سرداده و سرودهاند.
فرق موعظه و تعليم در اين است كه در تعليم حرف جديد بيان شده ولي در موعظه حرف را بهگونهاي ديگر ميشنويم.
شاعر راستين تمام توجهات خود را به جمال دارد اما زماني كه كسي برميگردد و به خودش رجوع ميكند ظاهر شبيه شاعرانه ميشود.
شاعراني داريم كه شعرهاي 25 ساله و انقلابي آنها را ميبينم كه با شعرهاي امروز آنها فرق ميكند بعضي از شاعران 90 درجه برخي 180 و بسياري از آنها 360 درجه چرخش داشتهاند يعني متعهد به جمال و زيبايي نيستند بلكه متعهد به خود هستند.
شاعر بيدرد در جامعه وجود ندارد زيرا براي هر شعري يك دردي وجود داشته است بعضي شاعران دردشان درد بيدردي است درد قدرت، حقيقت و درد واقعيت است.
شاعر غيرمتعهد نداريم ولي متعهد نفساني خود هستند.
شاعري داريم كه نگاه توحيدي دارد و زماني كه وصف آب و ماه ميكند بوي ديگري به مشامش برسد و آن را ميسرايد و زماني كه شاعري ماديرئاليستي شعر بگويد از اين اثر هنري بوي ماده و لجن بيرون ميآيد.
زماني كه باد و نسيم ميوزد مهم اين است كه بر چه چيزي وزيده است چه برگلستان و چه بر فاضلاب شاعر همانند همان نسيم است كه مهم اين است از برچه جايي وزيده است.
شاعر و هنرمند بيولايت وجود ندارد يا تحت نفوذ نور و الهي بوده و يا تحت ظلمت و شيطاني.
آدم بايد تكليف خود را با خود، خلق و خدا تعيين كند فقط شاعري كه ايمان به خدا دارد نه تنها خود را نجات ميدهد بلكه ميتواند امتي را با قلم خود هدايت و نجات دهد.
در روايت آمده است هر فردي طنز، شعر، سكانس، نقاشي و كاريكاتور مربوط به خدا بگويد و بسرايد و يا بكشد خانهاي براي خود در بهشت ايجاد ميكند.
شاعري شغل نيست همانند طلبگي است آن رسالت است دردي است كه از درون ميجوشد.
شاعر حقيقي هم زماني كه شعر را سرود خرد خود را ميگيرد همينكه با جبرائيل دمخور شدي ديگر چه ميخواهيد.
من اگر پول داشتم براي تربيت بچه مسلمانها در عرصه شعر و رسانه صرف مي كردم زيرا آنها در خط مقدم جبهه فرهنگي حضور دارند.
در شرق و غرب عالم شاعر و هنرمند متعهد بيدين نديديم در تمام اينها يك نوع ايمان به خدا وجود دارد.
كاملا مراقب باشيد كه از تكنيك استفاده كنيد و از آن به محتوا به كار ببريد.
رحیم پور ازغدی در انتهای صحبتهایش به شاعران جوان پیشنهادی داد و گفت: من پيشنهاد ميكنم در عرصه مطالعات ديني كار كنيد و هم مطالعات عقلي و ديني را مستمر ادامه دهيد و با قرآن، حديث، تاريخ، اجتماع، سياست آشنايي داشته باشيد.
انتهای پیام/